Anonym (Mila) skrev 2024-07-27 23:20:23 följande:
Ring och prata med dem! När mitt barn som är stickrädd (tonåring) skulle sätta kanyl skulle vi sätta emla på båda händerna och i båda armvecken, det blev bara en kanyl men gissar att det är för att de inte kan veta vilken åder som är bäst.
Det finns ju väldigt lätt narkos som är mer lugnande, men det kan nog också vara otäckt iochförsig.
Vad är det för undersökning som ska göras? Om det inte är absolut nödvändigt med kanyl borde de nog undvika det. Man måste såklart ha den arm som kanylen ska sitta i väldigt stilla.
Jag tycker att du ska ringa den avdelning där undersökningen ska göras och dels fråga om emla och dels fråga hur de gör med spruträdda barn. Det bästa vore ju om ni ksn få komma dit några gånger innan undersökningen ska göras så din son får se rummet och personalen och leksakerna med mera. Så att det blir positivt att komma dit.
Jag ringde de precis när vi hade fått tiden. Det är DMSA som ska göra på njurarna så kanyl krävs?. Jag talade om min rädsla o det ända hon sa var att ja de som jobbar där är mycket duktiga. jag sa att min son kommer verkligen sprattla o klänga sig runt oss o gripas av panik, men hon sa inte så mycket. Jag påpekade även att han kommer aldrig ligga stilla i 30 min på röntgen heller, det ända hon sa var att ja man behöver ju ligga stilla.
vi har 15 mil enkel resa så att åka dit några gånger funkar inte riktigt..
jag mår verkligen så dåligt o hela semestern känns förstörd då jag tänker på detta o man inte heller får riktiga sva. Jag frågade även om de kan ge lugnande eller något men fick inget svar på det heller