• Anonym (Mamma)

Hur sätter man kanyl på ett barn??

Min son som är 15 månader ska göra en undersökning som kräver att de sätter en pkv innan, en form av kanyl antar jag. De gånger vi vart hos läkare om det så bara är BVC så blir han fullständigt panikslagen. Tanken på detta gör mig så orolig. Hur gör de? Jag vägrar hålla fast honom med våld så att de kan sätta den. Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Hur sätter man kanyl på ett barn??
  • Anonym (Mila)

Först och främst glöm inte emla-plåster.

Det finns sjuksköterskor som är mycket vana vid att sätta kanyler på barn. De vet hur de ska distrahera så att de inte blir rädda. Nu är han ju väldigt liten så lekterapi kanske inte fungerar innan, annars är det ofta superbra för barn att få leka det de ska vara med om.
    Försök hålla dig lugn som förälder eftersom oro smittar. Skulle det vara jättesvårt men ändå nödvändigt så kan de nog söva honom i värsta fall också.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mila) skrev 2024-07-27 22:04:13 följande:

Först och främst glöm inte emla-plåster.

Det finns sjuksköterskor som är mycket vana vid att sätta kanyler på barn. De vet hur de ska distrahera så att de inte blir rädda. Nu är han ju väldigt liten så lekterapi kanske inte fungerar innan, annars är det ofta superbra för barn att få leka det de ska vara med om.
    Försök hålla dig lugn som förälder eftersom oro smittar. Skulle det vara jättesvårt men ändå nödvändigt så kan de nog söva honom i värsta fall också.

Ska man ta emla plåster trots det inte stod något om det på pappret? o vart sätter man de då när man inte vet vart de ska sätta de?

har med tänkt på sövning men måste det inte kopplas in massa narkos läkare o grejer då?  

jag vet liksom att ingen kommer kunna få honom lugn. Han kommer sprattla o skrika i ren panik. hur stilla måste man vara för att sätta kanyl?.

• Anonym (Mila)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-07-27 22:50:41 följande:

Ska man ta emla plåster trots det inte stod något om det på pappret? o vart sätter man de då när man inte vet vart de ska sätta de?

har med tänkt på sövning men måste det inte kopplas in massa narkos läkare o grejer då?  

jag vet liksom att ingen kommer kunna få honom lugn. Han kommer sprattla o skrika i ren panik. hur stilla måste man vara för att sätta kanyl?.

Ring och prata med dem! När mitt barn som är stickrädd (tonåring) skulle sätta kanyl skulle vi sätta emla på båda händerna och i båda armvecken, det blev bara en kanyl men gissar att det är för att de inte kan veta vilken åder som är bäst.

Det finns ju väldigt lätt narkos som är mer lugnande, men det kan nog också vara otäckt iochförsig.

Vad är det för undersökning som ska göras? Om det inte är absolut nödvändigt med kanyl borde de nog undvika det. Man måste såklart ha den arm som kanylen ska sitta i väldigt stilla.

Jag tycker att du ska ringa den avdelning där undersökningen ska göras och dels fråga om emla och dels fråga hur de gör med spruträdda barn. Det bästa vore ju om ni ksn få komma dit några gånger innan undersökningen ska göras så din son får se rummet och personalen och leksakerna med mera. Så att det blir positivt att komma dit. 
  • Anonym (M)

En extremt viktig sak du måste tänka på är dina egna reaktioner! Du måste känna dig trygg i situationen när kanylen ska sättas, trygg 100 % på riktigt! Annars kommer din bebis att känna av din oro och det kommer att göra bebisen orolig.

Tänk gärna även på detta när ni har vanliga besök. Din inställning smittar av sig!

• Anonym (Trygghet)

I vår familj är den ena föräldern lite spruträdd, rädd för blod, tycker inte om att gå till tandläkaren mm.
    Så jag som litar på vården och kan  stänga av mina känslor tog dessa besök med ungarna, pappan var dock en klippa när ungarna var magsjuka.
    Om du är orolig och håller ditt barn så känner barnet det.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mila) skrev 2024-07-27 23:20:23 följande:
    Ring och prata med dem! När mitt barn som är stickrädd (tonåring) skulle sätta kanyl skulle vi sätta emla på båda händerna och i båda armvecken, det blev bara en kanyl men gissar att det är för att de inte kan veta vilken åder som är bäst.

Det finns ju väldigt lätt narkos som är mer lugnande, men det kan nog också vara otäckt iochförsig.

Vad är det för undersökning som ska göras? Om det inte är absolut nödvändigt med kanyl borde de nog undvika det. Man måste såklart ha den arm som kanylen ska sitta i väldigt stilla.

Jag tycker att du ska ringa den avdelning där undersökningen ska göras och dels fråga om emla och dels fråga hur de gör med spruträdda barn. Det bästa vore ju om ni ksn få komma dit några gånger innan undersökningen ska göras så din son får se rummet och personalen och leksakerna med mera. Så att det blir positivt att komma dit. 

Jag ringde de precis när vi hade fått tiden. Det är DMSA som ska göra på njurarna så kanyl krävs?. Jag talade om min rädsla o det ända hon sa var att ja de som jobbar där är mycket duktiga. jag sa att min son kommer verkligen sprattla o klänga sig runt oss o gripas av panik, men hon sa inte så mycket. Jag påpekade även att han kommer aldrig ligga stilla i 30 min på röntgen heller, det ända hon sa var att ja man behöver ju ligga stilla. 

vi har 15 mil enkel resa så att åka dit några gånger funkar inte riktigt.. 
    jag mår verkligen så dåligt o hela semestern känns förstörd då jag tänker på detta o man inte heller får riktiga sva. Jag frågade även om de kan ge lugnande eller något men fick inget svar på det heller

• Anonym (M)

Ts, med tanke på hur skit DU mår kring detta så råder jag dig till att låta någon annan ta barnet den där stunden, t ex pappan, mormor eller någon annan närstående barnet känner sig trygg med. Ledsen att säga det men din inställning osar panik och ångest och det kommer att förstöra för bebisen. Snälla sätt ditt barns bästa före din egen rädsla här.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-07-28 12:44:26 följande:

Ts, med tanke på hur skit DU mår kring detta så råder jag dig till att låta någon annan ta barnet den där stunden, t ex pappan, mormor eller någon annan närstående barnet känner sig trygg med. Ledsen att säga det men din inställning osar panik och ångest och det kommer att förstöra för bebisen. Snälla sätt ditt barns bästa före din egen rädsla här.

Jo jag vet?.  Men jag vill ju ändå att den hon känner sig tryggast med är med henne?
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-07-28 13:21:43 följande:
    Jo jag vet?.  Men jag vill ju ändå att den hon känner sig tryggast med är med henne?
    Fast den personen kommer inte vara du så länge du går omkring och oroar dig vid ingreppet. Hårt men sant. Då kommer näst bästa i tur vara bättre.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-07-28 13:40:19 följande:
    Fast den personen kommer inte vara du så länge du går omkring och oroar dig vid ingreppet. Hårt men sant. Då kommer näst bästa i tur vara bättre.
    Men i vilket fall så kommer det inte spela någon roll, han kommer bli panikslagen ändå. När vi är på BVC utstrplsr jag ju ingen rädsla alls, ändå skriker han i panik så fort de ens rör honom. Samma sist vi var på sjukhuset o hans pappa var med, de kunde inte undersöka då han knappt gick att röra. Så jag är ju mer ute efter hur det ens ska vara möjligt att sätta kanyl o jag får ju ingen hjälp genom att ringa. Så även om en annan person är med så kommer kanyl vara omöjligt att sätta. Håller de fast med våld eller vadå? Han kan ju skadas 
Svar på tråden Hur sätter man kanyl på ett barn??