Anonym (Mamma) skrev 2024-07-27 22:50:41 följande:
Ska man ta emla plåster trots det inte stod något om det på pappret? o vart sätter man de då när man inte vet vart de ska sätta de?
har med tänkt på sövning men måste det inte kopplas in massa narkos läkare o grejer då?
jag vet liksom att ingen kommer kunna få honom lugn. Han kommer sprattla o skrika i ren panik. hur stilla måste man vara för att sätta kanyl?.
Ring och prata med dem! När mitt barn som är stickrädd (tonåring) skulle sätta kanyl skulle vi sätta emla på båda händerna och i båda armvecken, det blev bara en kanyl men gissar att det är för att de inte kan veta vilken åder som är bäst.
Det finns ju väldigt lätt narkos som är mer lugnande, men det kan nog också vara otäckt iochförsig.
Vad är det för undersökning som ska göras? Om det inte är absolut nödvändigt med kanyl borde de nog undvika det. Man måste såklart ha den arm som kanylen ska sitta i väldigt stilla.
Jag tycker att du ska ringa den avdelning där undersökningen ska göras och dels fråga om emla och dels fråga hur de gör med spruträdda barn. Det bästa vore ju om ni ksn få komma dit några gånger innan undersökningen ska göras så din son får se rummet och personalen och leksakerna med mera. Så att det blir positivt att komma dit.