• Anonym (H)

    Om du blir varnad av pojkvännens exfru

    Skulle du ta det till dig då?
    Pojkvännen har berättat massor om exfrun de månader ni varit tillsammans, när hon en dag kontaktar dig och säger att hon vill prata.

    Hon berättar om psykisk misshandel, kallar honom för narcissist och drar upp många exempel på hur han var att leva med. Samtidigt så har du pojkvännens historier om henne.

    Vem lyssnar du på?

  • Svar på tråden Om du blir varnad av pojkvännens exfru
  • Anonym (Kvinna...)

    Mitt ex blev dömd till 1,5 års fängelse för grov misshandel, grov fridskränkning m.m på mig. Jag levde med honom efter det men har lämnat idag.

    Jag kommer inte varna nån ny av flera anledningar:
    1 - jag är tydligen den enda flickvän han slagit (jag tror faktiskt på det)
    2 - han kommer inte misshandla varken mig eller någon annan mer, har gått i behandling som verkar fungera.
    3 - tror inte att nån ny kvinna skulle bry sig om vad jag säger - hon kan läsa domarna själv i så fall
    4 - jag behöver släppa allt som har med honom att göra och bygga upp MIG

    Så nej, jag hade av dessa anledningar och fler än så inte lyssnat på nåt ex, även om det är sanningen (som i mitt fall)

  • Anonym (Kvinna...)
    Anonym (Kvinna...) skrev 2024-04-25 14:08:40 följande:

    Mitt ex blev dömd till 1,5 års fängelse för grov misshandel, grov fridskränkning m.m på mig. Jag levde med honom efter det men har lämnat idag.

    Jag kommer inte varna nån ny av flera anledningar:
    1 - jag är tydligen den enda flickvän han slagit (jag tror faktiskt på det)
    2 - han kommer inte misshandla varken mig eller någon annan mer, har gått i behandling som verkar fungera.
    3 - tror inte att nån ny kvinna skulle bry sig om vad jag säger - hon kan läsa domarna själv i så fall
    4 - jag behöver släppa allt som har med honom att göra och bygga upp MIG

    Så nej, jag hade av dessa anledningar och fler än så inte lyssnat på nåt ex, även om det är sanningen (som i mitt fall)


    När jag skriver idag så menar jag nu idag 25e april, inte en dag för tidigt 😞
  • Anonym (Snart separerad)
    Anonym (Kvinna...) skrev 2024-04-25 14:08:40 följande:

    Mitt ex blev dömd till 1,5 års fängelse för grov misshandel, grov fridskränkning m.m på mig. Jag levde med honom efter det men har lämnat idag.

    Jag kommer inte varna nån ny av flera anledningar:
    1 - jag är tydligen den enda flickvän han slagit (jag tror faktiskt på det)
    2 - han kommer inte misshandla varken mig eller någon annan mer, har gått i behandling som verkar fungera.
    3 - tror inte att nån ny kvinna skulle bry sig om vad jag säger - hon kan läsa domarna själv i så fall
    4 - jag behöver släppa allt som har med honom att göra och bygga upp MIG

    Så nej, jag hade av dessa anledningar och fler än så inte lyssnat på nåt ex, även om det är sanningen (som i mitt fall)


    Punkt nr 2. Det fungerade för mitt ex också... till det inte gjorde det längre och det blev psykisk misshandel istället samt söndertagna saker etc.
  • Anonym (Paulina)

    Jag hade lyssnat på exet och tagit med mig "hennes fakta" i min bedömning. Det kan vara så att detta ger en förklaring över varningsflaggor som tidigare ignoreras och om det kan hjälpa mig att se på honom "i mer nyktert tillstånd" är det bra. Som kvinna kan man råka riktigt illa om man ignorerar för många varningsflaggor.


    De flesta män jag träffat via dejtsidor i vuxen ålder, har blivit lämnade av sina ex och hans behov att snacka skit om henne tyder på bitterhet från hans sida och att han inte riktigt gått vidare ordentligt. så jag hade sett det som osannolikt att hon var ute efter att skada relationen av jävelskap, utan antagit att hon vill skydda en medsyster från det lidandet hon fick utstå.

  • Anonym (Mini)
    Anonym (S) skrev 2024-04-25 12:42:45 följande:
    Spelar det någon roll? Att prata jättemycket om sitt ex i början av en ny relation är inte normalt. Det är bara skumt, vad vill man egentligen förmedla med det?
    Ja. Om inte annat så tyder det på att relationen med exet är rätt obearbetad. Och att han möjligen inte har haft andra att diskutera med, att använda sin nya som bollplank/mottagare är inget bra. Vilken ny vill höra på sånt, då bryr man sig inte så mkt om den personen, mer om sig själv.
  • Anonym (Kvinna...)
    Anonym (Snart separerad) skrev 2024-04-25 15:00:31 följande:
    Punkt nr 2. Det fungerade för mitt ex också... till det inte gjorde det längre och det blev psykisk misshandel istället samt söndertagna saker etc.
    I mitt fall startade det med sönderslagna saker, sönderslaget hem, mina kläder eller avklippt hår, sedan blev det fysiskt mer och värre för varje gång. Nu ser jag "bara" sönderslaget hem och saker men jag vågar inte vänta på att det eskalerar igen. 

    Jag hade definitivt lyssnat på ett ex!
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Risken är tyvärr stor att hans ex talar sanning TS. I alla fall om du inte har märkt några andra konstigheter hos henne. Skulle hon bara vilja förstöra, eller försöka få honom tillbaka, skulle det märkas på andra sätt. Sådana kvinnor är ofta labila. Hon skulle höra av sig mer, kanske stalka honom eller dig eller båda, växla mellan vänlighet och otrevlighet, kanske visa aggressiva tendenser, berätta ologiska eller osannolika saker. Inte nödvändigtvis allt ovanstående, men det skulle märkas att hon inte är pålitlig.

    I stället kan man fråga sig varför han snackar så mycket skit om sitt ex? Det är inte normalt att göra i en ny relation, oavsett vad man har varit med om tidigare. Man kan visst prata om sina ex till viss del, de är ju en del av ens historia. Vissa saker kan man behöva ventilera, vissa saker kan en ny partner behöva veta. Men inte på det sättet.

    Jag säger inte att du ska dra på en gång TS, inte om du inte har märkt något annat. Men var vaksam. Och har du själv märkt oroväckande tendenser hos honom (förutom skitsnacket då), tycker jag att du ska dra öronen åt dig.

  • Anonym (Gd)

    Jag skulle skapa mig en egen uppfattnings 
    Dessa två har en historia ihop och verkar inte slutat lyckligt 
    smutskastning utförande av två är inget jag lyssnar på.

  • AndreaBD

    Jag har själv varnat mannens "next" i två fall. I ett fall handlade det om misshandel, i andra om en extremt manipulativ och falsk person. Första var en bekant, så jag pratade med henne och hon tog inte illa upp heller, men tyvärr så trodde hon att allt skulle vara annorlunda för att deras relationer var bra. Nja... han slog inte henne, men han kasta kniv. Och han psykade hennes son. 

    I andra fallet kände jag inte kvinnan men vi var i samma community, så jag skrev ner berättelsen där och en gemensam bekant tipsade henne om att läsa den. Hon tyckte att jag hade rätt och skulle ta sig ur detta också, men han verkade ha snackat omkull henne ändå sedan. 

    Jag tycker, om man är i den situationen att man är i en relativ ny relation, så är det relativt lätt ändå att avgöra om det verkar ligga något i det som man hör av någon. Oftast. T.ex. om det handlar om misshandel - erkänner han att han har slagit exet? Det är definitivt en red flag om det stämmer. Det spelar ingen roll vad hon har gjort - förutom kanske om hon har attackerat honom först. Om han inte erkänner att han slagit exet - hur berättar han vad som hänt då? Vems berättelse låter mer rimligt?  OM han har slagit henne - de flesta visar någon slags ilska när de berättar vad som hänt, även om de förnekar våld. Manipulativ? Om man vet vad man ska observera, om exet ger exempel, så kan man se om det stämmer eller inte. 

  • Anonym (Mike)

    Det man kan ha i åtanke är också att brottet förtal kan komma in i bilden här. Det gäller oavsett vem som pratar skit om sitt ex. 

  • molly50

    Jag har själv varnat två tjejer för mitt ex.
    Jag ville absolut inte ha honom tillbaka. Det var av omtanke då det handlade om misshandel.
    Den ena skrattade och kallade honom knäppstare och verkade inte ta det på allvar.
    Den andra hade två barn som jag inte ville att de skulle utsättas för hans vredesutbrott som han kunde få.
    Vi kände varandra litegrann sen tidigare så hon verkade lyssna på mig.
    Det tog slut med båda,men jag vet inte om det berodde på mina varningar.
    Oavsett så tyckte jag att båda tjejerna förtjänade bättre.

Svar på tråden Om du blir varnad av pojkvännens exfru