• Anonym (H)

Om du blir varnad av pojkvännens exfru

Skulle du ta det till dig då?
    Pojkvännen har berättat massor om exfrun de månader ni varit tillsammans, när hon en dag kontaktar dig och säger att hon vill prata.

Hon berättar om psykisk misshandel, kallar honom för narcissist och drar upp många exempel på hur han var att leva med. Samtidigt så har du pojkvännens historier om henne.

Vem lyssnar du på?

• Svar på tråden Om du blir varnad av pojkvännens exfru
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (H) skrev 2024-04-24 11:31:16 följande:

Exet beskriver honom som supercharmig utåt, men att han hade en helt annan sida när andra inte var med. Upprepade våldtäkter etc etc... inget som kan bortförklaras med fel kemi.

Hur länge har ni varit ihop och har du sett någonting misstänksamt själv, förutom att han snackar skit om exet?
  • Anonym (Mini)

Varför pratar han om ett ex i sin nya relation? Antingen det är positiva eller negativa saker så är det inget bra. Prata illa om ett ex, bara nej. Det som berättas behöver inte heller vara sant, kunde inte undgå att höra andrahandsinfo om vad ett ex berättade om mig, påhittad fakta som ställde honom i bättre dager. Respekt...eller nej, ingen för lögnare.

Jag har tänkt att jag skulle vilja berätta för nästa om två av mina ex, en fysisk misshandlare och en psykisk. Men det finns ju liksom inget bra sätt. Vill inte heller få uppmärksamhet på mig från ett av exen, det ligger inte i mitt intresse så att säga.

• Anonym (jury)
    Anonym (H) skrev 2024-04-24 10:31:41 följande:

Vem lyssnar du på?

Skulle nog mer lyssna på henne i detta sammanhang. Att han också känner sig manad att komma med massa negativt omkring sitt ex under den korta tid ni varit tillsammans är snarare ännu mer belastande för honom. Även om allt han påstår omkring henne vore 100% sant finns det ju ingen tvingande anledning för att komma med allt detta negativa till sin nya.

Om han vore ett praktexemplar av det manliga släktet skulle varken han eller exet känna sig manade att komma med varningar omkring den andres brister. Så vi kan nog utgå från att han inte är det.
  • Anonym (Nyskild)

I det teoretiska sammanhanget...

Jag skulle förhoppningsvis ha lyssnat på "pojkvännen" under dessa månader. Och kunnat bilda mig någon form av uppfattning, kanske både om "pojkvännen" och om "exet", och relationen och om "uppbrottet".

Skulle sedan "exet" ringa så skulle jag (kanske) lyssna, kort, även på henne. Och sedan kunnat, vis av erfarenhet, väga samma allt detta och därefter fått en bild... av både "pojkvän" och "exet" och deras "relation"... och därefter gjort mina val...

Men, generellt, partners som i tid och otid pratar om sina ex - oavsett om det är i negativa eller positiva ordalag - går fetbort i min bok (!). Då säger man tack, men nej tack, nu pratar vi om något annat.

Ex-partner som hör av sig är också en rejäl varningsflagga - oavsett om det är att säga något gott eller något ont.

Allt det vittnar om är att det finns en massa skit i bagaget, en massa ouppklarade saker och kanske fortfarande en herrans massa känslor i omlopp... 

Sånt "skit" behöver man inte ta med sig in i en ny relation...

• Lynx123

Misshandel är trots allt misshandel så några varningsflaggor skulle jag nog se...

• Anonym (Herre...)

Alltså dom flesta i denna tråd verkar ju vara helt världsfrånvarande och leva i någon sorts bubbla...
    VARFÖR skulle någons ex höra av sig till exets nya partner för att "varna" om människan? Varför skulle man känna att man behöver "skydda" sitt ex nya partner genom att höra av sig och överlämna "information"?
    Nej, hon hör av sig för att hon inte har släppt din partner, och försöker nu göra så att det ska ta slut mellan dig o din partner så hon kan få honom tillbaka.
    Alternativet är att hon är sur på honom och känner att hon vill förstöra hans tillvaro, t.ex genom att försöka bryta upp hans förhållanden.
    Om det är någon som är narcissist så är det ju hon. Alla normala hade gått vidare, accepterat att ens ex hittat någon ny och sedan levt sitt eget liv. Att ringa till sitt ex nya partner för att berätta hur dålig ditt ex är, är verkligen psykopatvarning.

Sen, upplever du att din partner är elak, aggresiv osv? Varför blev du då tillsammans med denna?
    Eller tycker du att han upplevs som snäll, någon du tycker om och som bryr sig om dig? Lita på dina egna känslor istället för att lyssna på någons desperata ex.

• Anonym (Volvo)
    Anonym (Herre...) skrev 2024-04-24 14:11:38 följande:

Alltså dom flesta i denna tråd verkar ju vara helt världsfrånvarande och leva i någon sorts bubbla...
    VARFÖR skulle någons ex höra av sig till exets nya partner för att "varna" om människan? Varför skulle man känna att man behöver "skydda" sitt ex nya partner genom att höra av sig och överlämna "information"?
    Nej, hon hör av sig för att hon inte har släppt din partner, och försöker nu göra så att det ska ta slut mellan dig o din partner så hon kan få honom tillbaka.
    Alternativet är att hon är sur på honom och känner att hon vill förstöra hans tillvaro, t.ex genom att försöka bryta upp hans förhållanden.
    Om det är någon som är narcissist så är det ju hon. Alla normala hade gått vidare, accepterat att ens ex hittat någon ny och sedan levt sitt eget liv. Att ringa till sitt ex nya partner för att berätta hur dålig ditt ex är, är verkligen psykopatvarning.

Sen, upplever du att din partner är elak, aggresiv osv? Varför blev du då tillsammans med denna?
    Eller tycker du att han upplevs som snäll, någon du tycker om och som bryr sig om dig? Lita på dina egna känslor istället för att lyssna på någons desperata ex.

Eller så handlar det om att DU är den världsfrånvände och att vi som svarat i tråden har egna erfarenheter av olika typer av misshandelsförhållanden och känner igen röda flaggor på mils avstånd... 
  • Fjäril kär
    Anonym (Herre...) skrev 2024-04-24 14:11:38 följande:

Jag skulle inte direkt tycka att nån som snackar så mycket skit om ett ex som han ändå gör är något kärleksfullt och gulligt tecken.... 
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2024-04-24 11:31:16 följande:

Exet beskriver honom som supercharmig utåt, men att han hade en helt annan sida när andra inte var med. Upprepade våldtäkter etc etc... inget som kan bortförklaras med fel kemi.

Men du skriver ju inte vad pojkvännen berättat om henne? Var det positivt eller negativt?
  • Lynx123

Den första varningsflaggan kommer ju redan när han talar så mycket skit om sitt ex. Det i kombination med hennes varningar bådar inte direkt gott. Ha antennerna på 14/7!

Svar på tråden Om du blir varnad av pojkvännens exfru