• Anonym (Hon)

Hur löser vi det här?

Ja jag kommer säkert utmålas som boven här, men jag behöver råd. Det är ingen "fredagstråd".

Det var planerat att min pojkvän som bor i en annan stad skulle flytta in hos mig. Jag uttryckte tidigt att han måste få koll på sina katter om de ska få flytta med. Han son vill gärna behålla dem, men mamman säger tydligen nej nu fast hon varit okej med det innan. Hur som helst så är jag inte alls nöjd med katternas fortsatta beteende och sa igår nej till att de får flytta med. Han verkar inte ha tagit mig på allvar och har inte gjort något för att få ordning på det. Han har sagt upp lägenheten (även om jag egentligen tyckte han borde ha kvar den ett tag till) så nu har han ingenstans att ta vägen eftersom jag inte låter katterna följa med.

Känns såklart jättesorligt alltihop, förhållandet lär ju spricka nu... men jag vet inte vad jag ska göra och han är ju bostadslös snart på grund av det här...

Någon med råd?

• Svar på tråden Hur löser vi det här?
  • Anonym (Krokodil)
    Tukt skrev 2024-03-09 09:34:01 följande:
    Först, diskutera. Gör inte påhopp.
    Sedan... Jag har ställt frågan till TS om hon vill ha pepp eller input på situationen.
    Där har hon varit lite otydlig. Men jag har tolkat det som om hon faktiskt behöver råd. Och att ge råd är inte det samma som att vara "emot".  Och mina råd är att hon måste ta ansvar för den situation hon, mellan raderna, verkar ha varit med och skapat.
    TS har inte alls skapat situationen, hon har bara varit tydlig med vad som gäller om man vill flytta in i hennes lägenhet.

Dessutom har hon uttryckligen sagt att han INTE skulle säga upp sin lägenhet eftersom han inte uppfyller hennes krav, men han gör det ändå.

Det du skriver här är bara helt ologiskt...
  • Anonym (JB)
    Anonym (Hon) skrev 2024-03-09 11:35:44 följande:

Han jobbar hemifrån, så han är ju med dem i teorin, men de protesterar när de inte får uppmärksamhet. Hans jobb kräver fullt fokus på datorn.

Vadå fullt fokus, vad jobbar han med egentligen?? Kan väl ändå inte vara omöjligt att låta en katt sova i knät en stund, eller klappa några gånger? Och katter sover ju dessutom större delen av dagen.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (JB) skrev 2024-03-09 17:08:08 följande:
    Vadå fullt fokus, vad jobbar han med egentligen?? Kan väl ändå inte vara omöjligt att låta en katt sova i knät en stund, eller klappa några gånger? Och katter sover ju dessutom större delen av dagen.
    Det vill jag inte gå in på här.

Katterna gillar inte att ligga i knät när han sitter vid datorn, bara när han är i soffan eller sängen. De sover väldigt lite dagtid dessvärre.
  • Tukt
    Anonym (Krokodil) skrev 2024-03-09 16:30:15 följande:
    TS har inte alls skapat situationen, hon har bara varit tydlig med vad som gäller om man vill flytta in i hennes lägenhet.

Dessutom har hon uttryckligen sagt att han INTE skulle säga upp sin lägenhet eftersom han inte uppfyller hennes krav, men han gör det ändå.

Det du skriver här är bara helt ologiskt...
    Om det hade varit tydligt, hade det aldrig blivit en tråd på Familjeliv.
  • Anonym (Erik)

Katter är vidriga. De skiter inomhus en låda. Förstår precis.

• Anonym (pausa)
    Anonym (Hon) skrev 2024-03-09 18:15:12 följande:
    Det vill jag inte gå in på här.

Katterna gillar inte att ligga i knät när han sitter vid datorn, bara när han är i soffan eller sängen. De sover väldigt lite dagtid dessvärre.
    Om han inte har ett väldigt speciellt jobb så borde han absolut kunna lägga in pauser där han bryr sig om katterna. 

Jag jobbar hemifrån och mitt barn är hemmasittare. Jag sitter i möten en stor del av dagarna men bokar dom så att det är 5 minuters paus mellan varje (t.ex. 30-minutersmöten bokar jag så de är 25 minuter, timmesmöten så de är 50 minuter osv) så att jag ska kunna ägna några minuter varje timme åt min son.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (pausa) skrev 2024-03-10 08:41:07 följande:
    Om han inte har ett väldigt speciellt jobb så borde han absolut kunna lägga in pauser där han bryr sig om katterna. 

Jag jobbar hemifrån och mitt barn är hemmasittare. Jag sitter i möten en stor del av dagarna men bokar dom så att det är 5 minuters paus mellan varje (t.ex. 30-minutersmöten bokar jag så de är 25 minuter, timmesmöten så de är 50 minuter osv) så att jag ska kunna ägna några minuter varje timme åt min son.
    Nej han kan tyvärr inte det. Katterna går ju dock att underhålla på annat sätt också, men det verkar aldrig bli av trots att jag tipsat om flera saker.
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2024-03-08 18:29:17 följande:

Du verkar full av otydligheter i din kommunikation. Ni måste ju kommunicera tydligare med varandra.

Hjälp honom nu hitta bostad i din stad. Har du köpoäng han skulle kunna använda?

Varför ska ts hjälpa honom att hitta boende? Kanske även använda sina köpoäng.
    Han är vuxen nog att själv står för konsekvenserna av sina handlingar.

Är man så dum att man säger upp sin lägenheten innan allt är klart så får man stå sitt kass. 
  • Anonym (M)
    Dexter dot com skrev 2024-03-09 06:53:34 följande:

Om det inte finns fysiska fel som UVI, FIC eller liknande som behöver medicinsk behandling utan det handlar om missnöje/stress så är ju risken stor att även om han fått dom att sluta kissa i sängen hemma så kommer dom börja igen vid en flytt till ett hem där det redan finns en katt.

Ts har dock aldrig sagt att hon har katt...
  • Anonym (M)
    cleoeme skrev 2024-03-09 09:54:39 följande:
    Du ka  ju inte skuldbelägga sonens mamma för att hon säger nej till katterna. Det är absolut inte hennes ansvar. Det är faktiskt ditt och din pojkväns ansvar, eftersom katterna tillhör din pojkvän.
    Jag förstår varför hon inte vill ha sitt ex sängpissande katter hemma hos sig. Du däremot borde vara mer öppen för det, det är din pojkvän.
    Snarare pojkvännens ansvar. Inte ts ansvar, då det inte är hennes katter. 
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2024-03-10 11:53:14 följande:
    Varför ska ts hjälpa honom att hitta boende? Kanske även använda sina köpoäng.
    Han är vuxen nog att själv står för konsekvenserna av sina handlingar.

Är man så dum att man säger upp sin lägenheten innan allt är klart så får man stå sitt kass. 
    Kanske for att hon älskar honom och vill se en framtid tillsammans? Men om ett par katter står ivägen verkar det kanske inte vara så mycket kärlek inblandat.
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2024-03-10 11:56:14 följande:
    Ts har dock aldrig sagt att hon har katt...
    Jo, i #10: och har katt själv
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Hur löser vi det här?