• Anonym (Hon)

Hur löser vi det här?

Ja jag kommer säkert utmålas som boven här, men jag behöver råd. Det är ingen "fredagstråd".

Det var planerat att min pojkvän som bor i en annan stad skulle flytta in hos mig. Jag uttryckte tidigt att han måste få koll på sina katter om de ska få flytta med. Han son vill gärna behålla dem, men mamman säger tydligen nej nu fast hon varit okej med det innan. Hur som helst så är jag inte alls nöjd med katternas fortsatta beteende och sa igår nej till att de får flytta med. Han verkar inte ha tagit mig på allvar och har inte gjort något för att få ordning på det. Han har sagt upp lägenheten (även om jag egentligen tyckte han borde ha kvar den ett tag till) så nu har han ingenstans att ta vägen eftersom jag inte låter katterna följa med.

Känns såklart jättesorligt alltihop, förhållandet lär ju spricka nu... men jag vet inte vad jag ska göra och han är ju bostadslös snart på grund av det här...

Någon med råd?

• Svar på tråden Hur löser vi det här?
  • Dexter dot com

Om det inte finns fysiska fel som UVI, FIC eller liknande som behöver medicinsk behandling utan det handlar om missnöje/stress så är ju risken stor att även om han fått dom att sluta kissa i sängen hemma så kommer dom börja igen vid en flytt till ett hem där det redan finns en katt.

• Räkan77

Är det här en kille som du vill satsa på? Kanske tom bilda familj med? Som inte klarar av att säkerställa att sina katter mår bra, som flyttar iväg från sin son och som dessutom inte verkar kunna ta ansvar för sitt eget boende. 

• Lönnsirap

Att säga upp sin lägenhet, när man ska flytta ihop med någon som sagt åt en att inte göra detta, är att sätta sig själv i en väldigt dålig sits. Ser du inte en möjlighet att komma vidare efter detta så är det ju verkligen så att ni inte bör flytta ihop. 

Det är dumt att flytta ihop med någon, som gör idiot-val och rent krasst har din pojkvän VALT att sätta sig i en situation där han riskerar att bli bostadslös. 

Anonym (Hon) skrev 2024-03-08 22:52:51 följande:
    Jag sa att jag inte ville att han sa upp lägenheten, men han gjorde det ändå för han var så säker att han inte ville tillbaka. Det var hans beslut, mot min vilja. Vi har haft en jättefin relation hela tiden, men ser inte hur vi ska komma vidare efter det här.

• Lönnsirap

Sen tycker jag du ska låta detta landa hos både dig själv och hon din partner/troliga ex.

Man kan liksom inte "ställa upp" och flytta ihop med någon för att vara snäll och lösa saker en period, för det får oerhörda konsekvenser. 

Samtidigt så är detta ju en människa som du gillat i en sådan omfattning att ni velat dela vardagen, så naturligtvis blir det tufft att saker tar slut.

Med detta sagt tycker jag att du gjort något väldigt vuxet och ansvarstagande. För det är helknäppt att säga upp ett boende om någon är så tydlig som du varit. Troligen så löser han detta, eller så är han en person som faktiskt har väldigt låg förmåga att på egen hand lyckas ha en dräglig tillvaro.

• Anonym (Älskar)

Älskar du honom ens? Om den man jag älskar skulle vilja flytta in hos mig, skulle han få ta med sig en svart mamba, en leopard, en skunk och en fågelspindel. Jag skulle lära mig att älska dom också, för att de är hans.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Älskar) skrev 2024-03-09 09:17:50 följande:

Älskar du honom ens? Om den man jag älskar skulle vilja flytta in hos mig, skulle han få ta med sig en svart mamba, en leopard, en skunk och en fågelspindel. Jag skulle lära mig att älska dom också, för att de är hans.

Även om de förstör hemmet...?
  • Anonym (Mjau)
    Tukt skrev 2024-03-08 21:29:31 följande:
    Utifrån det du skriver så har du dels faktiskt hållit fast i en relation med en partner du uppenbart har en hel del problem med. Det är ganska sannolikt att det här var första problemet ni hade.
    Sedan lät du det gå så långt att han sade upp sin lägenhet, innan du reagerade.
    Å andra sidan så verkar du inte speciellt mottaglig för argument, utan mer vill ha medhåll. Och då är det ofta bättre man skriver det direkt i sin inlägg. Medhåll, inte input...
    Han har ju vetat länge att katterna inte får följa med. Det fick han inte veta efter han sade upp lägenheten. Så varför hittar du på? Märks tydligt att du är emot TS av någon orsak. Mår du inte bra?
  • Tukt
    Anonym (Mjau) skrev 2024-03-09 09:25:33 följande:
    Han har ju vetat länge att katterna inte får följa med. Det fick han inte veta efter han sade upp lägenheten. Så varför hittar du på? Märks tydligt att du är emot TS av någon orsak. Mår du inte bra?
    Först, diskutera. Gör inte påhopp.
    Sedan... Jag har ställt frågan till TS om hon vill ha pepp eller input på situationen.
    Där har hon varit lite otydlig. Men jag har tolkat det som om hon faktiskt behöver råd. Och att ge råd är inte det samma som att vara "emot".  Och mina råd är att hon måste ta ansvar för den situation hon, mellan raderna, verkar ha varit med och skapat.
  • Anonym (Hon)
    Räkan77 skrev 2024-03-09 07:00:21 följande:

Är det här en kille som du vill satsa på? Kanske tom bilda familj med? Som inte klarar av att säkerställa att sina katter mår bra, som flyttar iväg från sin son och som dessutom inte verkar kunna ta ansvar för sitt eget boende. 

Bilda familj i den mening att vi skaffar gemensamma barn blir det inte tal om. Sonen är vuxen och kommer flytta till en annan stad för att plugga till hösten. 

Men ja, jag är inte helt hundra på om jag vill flytta ihop, därav att jag ville att han behöll lägenheten. Han insisterade på att det blir en onödig kostnad och rätt som det var hade han sagt upp den.

• cleoeme
    Anonym (Hon) skrev 2024-03-08 17:31:18 följande:

Och för mig är förstörda möbler en stor sak. Att andra är okej med det får stå för dem, men jag är inte det.

Du ka  ju inte skuldbelägga sonens mamma för att hon säger nej till katterna. Det är absolut inte hennes ansvar. Det är faktiskt ditt och din pojkväns ansvar, eftersom katterna tillhör din pojkvän.
    Jag förstår varför hon inte vill ha sitt ex sängpissande katter hemma hos sig. Du däremot borde vara mer öppen för det, det är din pojkvän.
Svar på tråden Hur löser vi det här?