• Anonym (Hon)

Hur löser vi det här?

Ja jag kommer säkert utmålas som boven här, men jag behöver råd. Det är ingen "fredagstråd".

Det var planerat att min pojkvän som bor i en annan stad skulle flytta in hos mig. Jag uttryckte tidigt att han måste få koll på sina katter om de ska få flytta med. Han son vill gärna behålla dem, men mamman säger tydligen nej nu fast hon varit okej med det innan. Hur som helst så är jag inte alls nöjd med katternas fortsatta beteende och sa igår nej till att de får flytta med. Han verkar inte ha tagit mig på allvar och har inte gjort något för att få ordning på det. Han har sagt upp lägenheten (även om jag egentligen tyckte han borde ha kvar den ett tag till) så nu har han ingenstans att ta vägen eftersom jag inte låter katterna följa med.

Känns såklart jättesorligt alltihop, förhållandet lär ju spricka nu... men jag vet inte vad jag ska göra och han är ju bostadslös snart på grund av det här...

Någon med råd?

• Svar på tråden Hur löser vi det här?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Hon) skrev 2024-03-08 18:37:16 följande:

Det vet man inte förrän man provat. De kissar i sängen när de känner sig ignorerade. 

Hur som helst får de inte flytta in så länge det fortsätter.

Det vet man. Hur ska man garantera att katterna inte känner sig ignorerade och kissar någonstans...?

Det kommer fortsätta, tro mig.
  • Tukt
    Anonym (Hon) skrev 2024-03-08 18:37:16 följande:

Det vet man inte förrän man provat. De kissar i sängen när de känner sig ignorerade. 

Hur som helst får de inte flytta in så länge det fortsätter.

Du tycks ju ha bestämt dig, inte bara för hur du ska göra, utan även att du själv inte har en del i ansvaret.
    Du verkar också ha en insikt i att det är ett problem som skapats. Men vad är det egentligen du vill med tråden? Att Familjeliv ska säga att du gjort rätt?
  • Anonym (Hon)
    Tukt skrev 2024-03-08 18:50:36 följande:
    Du tycks ju ha bestämt dig, inte bara för hur du ska göra, utan även att du själv inte har en del i ansvaret.
    Du verkar också ha en insikt i att det är ett problem som skapats. Men vad är det egentligen du vill med tråden? Att Familjeliv ska säga att du gjort rätt?
    På vilket sätt har jag ansvar i att han inte tagit mig på allvar?
  • Tukt
    Anonym (Hon) skrev 2024-03-08 19:19:34 följande:
    Utifrån det du skriver så har du dels faktiskt hållit fast i en relation med en partner du uppenbart har en hel del problem med. Det är ganska sannolikt att det här var första problemet ni hade.
    Sedan lät du det gå så långt att han sade upp sin lägenhet, innan du reagerade.
    Å andra sidan så verkar du inte speciellt mottaglig för argument, utan mer vill ha medhåll. Och då är det ofta bättre man skriver det direkt i sin inlägg. Medhåll, inte input...
  • Anonym (Hon)
    Tukt skrev 2024-03-08 21:29:31 följande:
    Utifrån det du skriver så har du dels faktiskt hållit fast i en relation med en partner du uppenbart har en hel del problem med. Det är ganska sannolikt att det här var första problemet ni hade.
    Sedan lät du det gå så långt att han sade upp sin lägenhet, innan du reagerade.
    Å andra sidan så verkar du inte speciellt mottaglig för argument, utan mer vill ha medhåll. Och då är det ofta bättre man skriver det direkt i sin inlägg. Medhåll, inte input...
    Jag sa att jag inte ville att han sa upp lägenheten, men han gjorde det ändå för han var så säker att han inte ville tillbaka. Det var hans beslut, mot min vilja. Vi har haft en jättefin relation hela tiden, men ser inte hur vi ska komma vidare efter det här.
  • Corrie

Nu är det så här också att när katter börjar kissa på oönskade ställen så finns skäl för detta. I många fall så beror det på att lådorna inte är tillräckligt rena, att sanden är fel, att de har urinvägsinfektion, att de är stressade mm. Man tar reda på vad det är frågan om och så löser man det. Han själv borde väl hemskt gärna få katterna att sluta med detta?

• Tukt
    Anonym (Hon) skrev 2024-03-08 22:52:51 följande:
    Jag sa att jag inte ville att han sa upp lägenheten, men han gjorde det ändå för han var så säker att han inte ville tillbaka. Det var hans beslut, mot min vilja. Vi har haft en jättefin relation hela tiden, men ser inte hur vi ska komma vidare efter det här.
    Som ett ärligt råd i all välmening så rekommenderar jag att du försöker läsa det du skrivit i tråden med en blick som om du var en tredje person. 
    Kanske borde ni vidare försöka träffa en familjeterapeut, för det känns som er kommunikation inte riktigt lirar.
  • nihka
    Anonym (Hon) skrev 2024-03-08 19:19:34 följande:
    Det har du inte. Om du har tydligt talat om vad som gäller och han väljer att strunta i det får han stå sitt kast.

Han hade två val och det var att antingen göra katterna rumsrena eller skaffa dem ett nytt hem och han har inte gjort någotdera. Det är hans problem och inte ditt så han får lösa det.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tow2Mater
    Anonym (Hon) skrev 2024-03-08 18:39:54 följande:
     Jag har varit tydlig, han har valt att inte ta mig på allvar.

Nej jag har ingen möjlighet att hjälpa med det.
    Hoppas då du varit tydligare mot honom än du är här. Att  få koll på sina katter, som tydligen då innefattar att tex sluta kissa i sängar är inte speciellt tydlig kommunikation i min värld.

Antingen betyder han något for dig och ni kan ta tag i kattuppfostran tillsammans, eller så får ni väl gå skilda vägar.
  • Anonym (Hon)
    Tow2Mater skrev 2024-03-09 00:50:39 följande:
    Hoppas då du varit tydligare mot honom än du är här. Att  få koll på sina katter, som tydligen då innefattar att tex sluta kissa i sängar är inte speciellt tydlig kommunikation i min värld.

Antingen betyder han något for dig och ni kan ta tag i kattuppfostran tillsammans, eller så får ni väl gå skilda vägar.
    Jag tyckte inte det var relevant för tråden vad som
    var problemet med katterna, för det är inte det jag frågar om.

Ta tag i kattuppfostran tillsammans? Menar du att det ska fixas NÄR de väl är här?
Svar på tråden Hur löser vi det här?