• Anonym (Hon)

Hur löser vi det här?

Ja jag kommer säkert utmålas som boven här, men jag behöver råd. Det är ingen "fredagstråd".

Det var planerat att min pojkvän som bor i en annan stad skulle flytta in hos mig. Jag uttryckte tidigt att han måste få koll på sina katter om de ska få flytta med. Han son vill gärna behålla dem, men mamman säger tydligen nej nu fast hon varit okej med det innan. Hur som helst så är jag inte alls nöjd med katternas fortsatta beteende och sa igår nej till att de får flytta med. Han verkar inte ha tagit mig på allvar och har inte gjort något för att få ordning på det. Han har sagt upp lägenheten (även om jag egentligen tyckte han borde ha kvar den ett tag till) så nu har han ingenstans att ta vägen eftersom jag inte låter katterna följa med.

Känns såklart jättesorligt alltihop, förhållandet lär ju spricka nu... men jag vet inte vad jag ska göra och han är ju bostadslös snart på grund av det här...

Någon med råd?

• Svar på tråden Hur löser vi det här?
  • Anonym (Hon)

Och för mig är förstörda möbler en stor sak. Att andra är okej med det får stå för dem, men jag är inte det.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Hon) skrev 2024-03-08 17:30:40 följande:

Jag har sagt sen i somras att jag inte kommer släppa in dem om han inte får dem att tex sluta kissa i sängar. Jag älskar katterna och har katt själv och nog tusan går de att uppfostra.

Jag har varit tydlig, att han inte tagit det på allvar är inte mitt fel. Katterna hade kunnat flytta in hos sonen, men nu har ju mamman ändrat sig.

Att kissa i sängarna är ett beteende som man inte kan räkna med att det försvinner även om det går över tillfälligt så det är klart du inte kan ha dem i hemmet, men du kan inte kräva av honom att det ska gå över heller. Så nej, ni kan inte flytta ihop för han ska inte behöva göra sig av med dem för din skull.

Han får hitta en ny lägenhet, kanske fråga hyresvärden om han kan fortsätta bo där i första hand. Hur som helst, du kan inte fixa detta åt honom.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Nja) skrev 2024-03-08 17:39:42 följande:
    Att kissa i sängarna är ett beteende som man inte kan räkna med att det försvinner även om det går över tillfälligt så det är klart du inte kan ha dem i hemmet, men du kan inte kräva av honom att det ska gå över heller. Så nej, ni kan inte flytta ihop för han ska inte behöva göra sig av med dem för din skull.

Han får hitta en ny lägenhet, kanske fråga hyresvärden om han kan fortsätta bo där i första hand. Hur som helst, du kan inte fixa detta åt honom.

Det är möjligt, men kan svära på att han inte ens försökt. En start kan vara att stänga dörren till sovrummet om dagarna, men inte ens det gör han för de gillar att sova i sängen.

Jag har aldrig tvingat honom, jag säger bara att de inte får flytta in här. Han var öppen för tanken att sonen skulle ta dem, men nu går ju inte det heller.

Hyresvärden låter honom inte bo kvar och han står inte i några köer, så vet inte alls hur han ska lösa boendet.

• nihka
    Anonym (Hon) skrev 2024-03-08 17:30:40 följande:

Jag har sagt sen i somras att jag inte kommer släppa in dem om han inte får dem att tex sluta kissa i sängar. Jag älskar katterna och har katt själv och nog tusan går de att uppfostra.

Jag har varit tydlig, att han inte tagit det på allvar är inte mitt fel. Katterna hade kunnat flytta in hos sonen, men nu har ju mamman ändrat sig.

Jag antar att du inte bor på landet så de kan vara utekatter?

Hur hanterar din kille att katterna kissar i sängarna? Han borde vilja göra sig av med dem om det inte går att träna bort. Kattpiss stinker verkligen, så hur luktar det hos honom egnetligen?

Troligtvis därför mamman har ändrat sig.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Mjau)
    Anonym (Liv) skrev 2024-03-08 17:02:26 följande:

Ja du är boven. Katterna ska givetvis få flytta med honom. Ha koll på katterna, vad menar du ens? Två lådor som sköts bra och ett par klösbrädor, sen mat och vatten, gos och kel.

Det är ett riktigt dåligt beteende av dig att han ska flytta in och sen när han sagt upp lägenheten säger du plötsligt nej. Katter är mysiga djur och du visste att han hade dem när ni bestämde att ni skulle flytta ihop. Stå ditt kast!

Trams. Han har vetat hela tiden att katterna inte får följa med. Han får skylla sig själv att han är så totalt ansvarslös. Inte ens sina katter bryr han sig om. 
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Mjau) skrev 2024-03-08 17:57:50 följande:
    Trams. Han har vetat hela tiden att katterna inte får följa med. Han får skylla sig själv att han är så totalt ansvarslös. Inte ens sina katter bryr han sig om. 
    Håller med
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Hon) skrev 2024-03-08 17:47:02 följande:

Det är möjligt, men kan svära på att han inte ens försökt. En start kan vara att stänga dörren till sovrummet om dagarna, men inte ens det gör han för de gillar att sova i sängen.

Jag har aldrig tvingat honom, jag säger bara att de inte får flytta in här. Han var öppen för tanken att sonen skulle ta dem, men nu går ju inte det heller.

Hyresvärden låter honom inte bo kvar och han står inte i några köer, så vet inte alls hur han ska lösa boendet.

Och katterna ska aldrig vara i sovrummet? För det är vad som krävs. Och dessutom finns andra möbler att kissa i så det spelar ingen roll. Du måste fatta att man inte kan lösa detta permanent som du tycks tro.
  • Tow2Mater

Du verkar full av otydligheter i din kommunikation. Ni måste ju kommunicera tydligare med varandra.

Hjälp honom nu hitta bostad i din stad. Har du köpoäng han skulle kunna använda?

• Anonym (Hon)
    Anonym (Nja) skrev 2024-03-08 18:24:06 följande:
    Och katterna ska aldrig vara i sovrummet? För det är vad som krävs. Och dessutom finns andra möbler att kissa i så det spelar ingen roll. Du måste fatta att man inte kan lösa detta permanent som du tycks tro.

Det vet man inte förrän man provat. De kissar i sängen när de känner sig ignorerade. 

Hur som helst får de inte flytta in så länge det fortsätter.

• Anonym (Hon)
    Tow2Mater skrev 2024-03-08 18:29:17 följande:

Du verkar full av otydligheter i din kommunikation. Ni måste ju kommunicera tydligare med varandra.

Hjälp honom nu hitta bostad i din stad. Har du köpoäng han skulle kunna använda?

Jag har varit tydlig, han har valt att inte ta mig på allvar.

Nej jag har ingen möjlighet att hjälpa med det.
Svar på tråden Hur löser vi det här?