• culaccino

    Hur får jag ensam vårdnad & han 0 övernattning?

    Vad krävs för ensam vårdnad för mig samt endast dagumgänge för den andra?

    Mina skäl:
    Dom på misshandel mot mig.
    Arbetslös/byter ständigt jobb.
    Bostadslös(är Inneboende)/flyttar ständigt.
    Träffar barnet endast när det passar. 
    Skuldsatt.
    Häftigt temperament. 
    Ej delaktig i barnets intressen.
    Följer inte barnets rutiner. 
    Ständig psykisk misshandel mot mig. 
    Pratar illa om mig till barnet. 

    Alltså allt annat än den perfekta förälder som skådespelades inför familjerätten.

  • Svar på tråden Hur får jag ensam vårdnad & han 0 övernattning?
  • culaccino

    Han ville inte ha den efter födseln.


    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-01-25 17:32:13 följande:
    Varför har du enskild vårdnad?
  • culaccino

    Och anledningen till varför det inte går att någonsin samarbeta med denna person är för att han är en narcissist. Allt blir till konflikter. Du kan knappt andas utan att inflationen/pandemin/tredje världskriget skylls på dig.

  • Anonym (Tyvärr)
    culaccino skrev 2024-01-26 07:24:55 följande:

    Och anledningen till varför det inte går att någonsin samarbeta med denna person är för att han är en narcissist. Allt blir till konflikter. Du kan knappt andas utan att inflationen/pandemin/tredje världskriget skylls på dig.


    Ok, men om du redan har enskild vårdnad varför undrar du hur du ska få enskild vårdnad? Stämmer han dig för gemensam eller? För även om han är bråksjuk så är det frågan om hur ni kan kommunicera kring barnet, om det finns anledning att tro att han kommer att motarbeta dig i sådana frågor alltså, och jag har svårt att se hur en tingsrätt skulle kunna döma bort hans stämning på antaganden där isf.
  • culaccino

    Precis jag vill behålla ensam vårdnad. 
    I vilka frågor? Vad tycker tingsrätten är viktiga frågor?

    Hittills har det varit "vänta tills jag får gemensam vårdnad, du ska få se karma när jag har gemensam vårdnad" osv.

    Och vi kommer ju inte överens kring barnet, barnet missar både kallt och handbollsträningar och matcher för att Jag inte ska komma planera in skit på hans dagar.
    Barnet har alltid haft krånglig mage vilket är viktigt att matrutiner följs, men pappans svar är "han äter de tider jag bestämmer, min tid mina rutiner. "
    Vi lämnar sjukhus enligt läkarrekommendation och han bråkar med mig för att jag inte har bättre bedömning än att lyssna på läkarna.
    Barnet säger till och med mamma får jag berätta detta för pappa eller blir han arg tror du?
    Det är EXAKT det jag tänkte varenda gång under vårt förhållande, hur ska jag säga detta så han inte tolkar det på ett negativt sätt. För en narcissist tolkar ALLT till det negativa. Allt!

    Men bara det här att han många gånger inte har råd att ha barnet..asså det är så sjukt att man måste ens förklara sig! Hur ska en instabil människa vårda över någon annan?

  • culaccino

    Inte konstigt att det finns Lex lilla hjärtat, lex tintin osv.
    Jävla rättssystem vi har. Barn ska inte ens tvingas oavsett skäl punkt!
    Barnens rätt är skitsnack! Varför är det ingen som släpar hit umgängesföräldern vid umgängesvägran och säger det är barnens rätt att ha umgänge?
    Precis som de släpar med tvång barnet till umgängesföräldern. För det är barnets rätt? Och när boendeföräldern strider för barnet blir hon av med vårdnad. Pinsamt land vi lever i!!!!

  • Anonym (Tyvärr)
    culaccino skrev 2024-01-26 09:03:11 följande:

    Precis jag vill behålla ensam vårdnad. 
    I vilka frågor? Vad tycker tingsrätten är viktiga frågor?

    Hittills har det varit "vänta tills jag får gemensam vårdnad, du ska få se karma när jag har gemensam vårdnad" osv.

    Och vi kommer ju inte överens kring barnet, barnet missar både kallt och handbollsträningar och matcher för att Jag inte ska komma planera in skit på hans dagar.
    Barnet har alltid haft krånglig mage vilket är viktigt att matrutiner följs, men pappans svar är "han äter de tider jag bestämmer, min tid mina rutiner. "
    Vi lämnar sjukhus enligt läkarrekommendation och han bråkar med mig för att jag inte har bättre bedömning än att lyssna på läkarna.
    Barnet säger till och med mamma får jag berätta detta för pappa eller blir han arg tror du?
    Det är EXAKT det jag tänkte varenda gång under vårt förhållande, hur ska jag säga detta så han inte tolkar det på ett negativt sätt. För en narcissist tolkar ALLT till det negativa. Allt!

    Men bara det här att han många gånger inte har råd att ha barnet..asså det är så sjukt att man måste ens förklara sig! Hur ska en instabil människa vårda över någon annan?


    Vårdnadsfrågor som kan röra barnet och är viktiga är t ex om barnet behöver viktig vård som pappan skulle neka. Det är en orsak jag kan tänka mig för att han inte skulle ha fortsatt vårdnad, men man kan alltså inte anta detta i förväg.

    Det är många föräldrar som bråkar om träningstider mm på "sin" vecka och det är tyvärr inget man kan göra något åt.

    Jag förstår din frustration, men tyvärr ser jag ingen god grund för att neka honom sin del av vårdnaden. Det är hans barn också.
  • Anonym (Spara allt)

    Spara alla sms och all annan konversation! 

    Se till att köra all konversation skriftlig (om det inte är extremt akut information som den andra föräldern behöver ha typ svårt skadad-nivå). 

    Se till att ha personer som kan vittna för din sak. 

    Eftersom barnet är 7 år kanske skolan kan stödja dig om det märks på barnet när det varit hos pappan. 

    Ju äldre barnet blir desto tyngre ska barnets röst väga in i sådant här. Att vara 7 år är inte jättegammalt, men ändå att man kan puscha för barnperspektivet. 

    Till sist, oavsett vad man tycker, det handlar inte om föräldrarnas rätt till barnen, det handlar om barnens rätt till föräldrarna. Det är viktigt att komma ihåg. Men med det du skrivit så förstår jag dig till fullo. 

  • Anonym (Sandra)

    Tyvärr så som lagarna ser ut idag är det förälderns rätt till barnet och inte tvärt om. 


    jag blev gravid med en psykopat men gjorde abort

    hoppas det löser sig för dig och ditt barn 

  • culaccino
    Anonym (Sandra) skrev 2024-01-26 09:48:27 följande:

    Tyvärr så som lagarna ser ut idag är det förälderns rätt till barnet och inte tvärt om. 


    jag blev gravid med en psykopat men gjorde abort

    hoppas det löser sig för dig och ditt barn 


    Precis, det finns inget som heter barnets rätt.

    Vad tråkigt att höra, men förstår dig helt för hur ska man skydda ett barn när det väl kommer till världen..

    Tack! Jag hoppas också på det och på en lagförändring. Tills dess fortsätter jag dela vidare och uppmärksamma alla fall där barn farit illa.
  • Anonym (?)
    culaccino skrev 2024-01-26 09:07:04 följande:

    Inte konstigt att det finns Lex lilla hjärtat, lex tintin osv.
    Jävla rättssystem vi har. Barn ska inte ens tvingas oavsett skäl punkt!
    Barnens rätt är skitsnack! Varför är det ingen som släpar hit umgängesföräldern vid umgängesvägran och säger det är barnens rätt att ha umgänge?
    Precis som de släpar med tvång barnet till umgängesföräldern. För det är barnets rätt? Och när boendeföräldern strider för barnet blir hon av med vårdnad. Pinsamt land vi lever i!!!!


    Du har enskild vårdnad och fasställt umgänge
    Du önskar att pappan inte skulle ha umgänge Vad skulle vara bra med att pappan tvingades umgås med sitt barn?

    Problemet nu verkar vara att du låter pappan ha umgäne på icke fasställd tid.
  • culaccino
    Anonym (?) skrev 2024-01-26 10:20:15 följande:
    Du har enskild vårdnad och fasställt umgänge
    Du önskar att pappan inte skulle ha umgänge Vad skulle vara bra med att pappan tvingades umgås med sitt barn?

    Problemet nu verkar vara att du låter pappan ha umgäne på icke fasställd tid.
    Nej jag är emot övernattning och gemensam vårdnad. 
    Dagumgänge är det jag max är trygg med. Och i så fall ska tiderna hållas vilket de inte görs utan jag vet aldrig när han lämnar tillbaka.
  • Anonym (Tyvärr)
    culaccino skrev 2024-01-26 11:32:51 följande:
    Nej jag är emot övernattning och gemensam vårdnad. 
    Dagumgänge är det jag max är trygg med. Och i så fall ska tiderna hållas vilket de inte görs utan jag vet aldrig när han lämnar tillbaka.
    Så länge han sover på olika soffor lär övernattning inte bli aktuellt oavsett.
  • Anonym (M)
    Anonym (Sandra) skrev 2024-01-26 09:48:27 följande:

    Tyvärr så som lagarna ser ut idag är det förälderns rätt till barnet och inte tvärt om. 


    jag blev gravid med en psykopat men gjorde abort

    hoppas det löser sig för dig och ditt barn 


    Nej, det är alltid barnets rätt till båda sina föräldrar. 
  • Anonym (jurist)
    culaccino skrev 2024-01-26 11:32:51 följande:
    Nej jag är emot övernattning och gemensam vårdnad. 
    Dagumgänge är det jag max är trygg med. Och i så fall ska tiderna hållas vilket de inte görs utan jag vet aldrig när han lämnar tillbaka.
    Hur går det för dig? Känner med dig <3
Svar på tråden Hur får jag ensam vårdnad & han 0 övernattning?