culaccino skrev 2024-01-24 21:24:11 följande:
Barnet är 7.
Låter jättekonstigt att de dömer till gemensam vårdnad även om man inte kan komma överens.
Jobb och boende löser han alltid men det är inte länge det håller.
Vi har en ständig konflikt som inte kan lösas. Under förhållandet var det fysisk misshandel och nu är det verbal.
Så frågan är då, när dömer de Inte till gemensam vårdnad egentligen? De måste väl utgå från något?
Det där med att inte komma överens beror ju på vad det gäller. Om du motsätter dig umgänge så väger det till hans fördel. Om han vägrar skriva under viktiga papper, nödvändig läkarvård mm under en lång period så väger det till din fördel.
De lär döma till gemensam vårdnad så länge pappan inte är extremt opassande, se t ex mina exempel längre upp kring pedofili mm. Andra orsaker skulle kunna vara om han har ett tungt och aktivt drogmissbruk. Att han slagit dig under er tidigare relation hör inte till saken däremot, vad man än kan tycka om det. Att han fortfarande är väldigt otrevlig är dock inget som kommer att väga mycket mer än en fjäder eller två.
Tyvärr tror jag att du kraftigt överskattar de dåliga sidor som du ser hos honom jämfört med vad som räknas i en vårdnadstvist. Och jag vill varna dig igen - om du ägnar dig åt umgängessabotage finns faktiskt en risk för din egen del av vårdnaden, särskilt om pappan skulle lyckas få till en dräglig tillvaro med fast jobb och boende.