Inlägg från: Anonym (Tyvärr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tyvärr)

Hur får jag ensam vårdnad & han 0 övernattning?

Inget av de skäl du räknar upp räcker tyvärr.

Skäl som KANSKE räcker:
    *Kraftigt våld mot barnet
    *Grov försummelse av barnet
    *Sexuella närmanden mot barnet

Skäl som räcker:
    *Att han går med på det, och han kan alltid begära tillbaka rättigheterna i framtiden.

Kort sagt, glöm det.

• Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Jo) skrev 2024-01-24 18:58:54 följande:

Om du har ensamvårdnad så bestämmer du om umgänget men du har ett ansvar att verka i barnets intresse. att han har skulder och är arbetslös är inte skäl nog. Men att han inte har fast bostad och ett hett temperament är en orsak. Om du tror att han skulle skada barnet eller att barnet skulle fara illa så nej tillåt inget. Barnets behöver en stabil person för ett umgänge. 

skriv loggbok. 

Nja, vill lägga till här att umgänge måste erbjudas även om han inte har fast boende. Däremot inte där han sover så klart, men andra platser som kan vara lämpliga. Hett temperament är däremot inte ett skäl att sabotera umgänget, som det kallas. Då kan ts själv råka illa ut. Faktum är att umgängessabotage är den främsta orsaken till varför vårdnaden kan gå över till den andra föräldern. Att pappan inte har fast boende talar emot just den delen, men så snart han har det så....
  • Anonym (Tyvärr)
    culaccino skrev 2024-01-24 19:27:21 följande:

Han vill ha gemensam vårdnad och halva tiden så det kommer bli en process..

Ja, gemensam vårdnad lär han få. Umgänget är redan självklart. Däremot som sagt inte säkert att övernattningar är lämpligt. Det beror ju på om han sover på en ny soffa varje vecka eller permanent hemma hos sin mamma, t ex.
  • Anonym (Tyvärr)
    culaccino skrev 2024-01-24 21:24:11 följande:

Barnet är 7.
    Låter jättekonstigt att de dömer till gemensam vårdnad även om man inte kan komma överens.
    Jobb och boende löser han alltid men det är inte länge det håller.
    Vi har en ständig konflikt som inte kan lösas. Under förhållandet var det fysisk misshandel och nu är det verbal.

Så frågan är då, när dömer de Inte till gemensam vårdnad egentligen? De måste väl utgå från något?

Det där med att inte komma överens beror ju på vad det gäller. Om du motsätter dig umgänge så väger det till hans fördel. Om han vägrar skriva under viktiga papper, nödvändig läkarvård mm under en lång period så väger det till din fördel.

De lär döma till gemensam vårdnad så länge pappan inte är extremt opassande, se t ex mina exempel längre upp kring pedofili mm. Andra orsaker skulle kunna vara om han har ett tungt och aktivt drogmissbruk. Att han slagit dig under er tidigare relation hör inte till saken däremot, vad man än kan tycka om det. Att han fortfarande är väldigt otrevlig är dock inget som kommer att väga mycket mer än en fjäder eller två.

Tyvärr tror jag att du kraftigt överskattar de dåliga sidor som du ser hos honom jämfört med vad som räknas i en vårdnadstvist. Och jag vill varna dig igen - om du ägnar dig åt umgängessabotage finns faktiskt en risk för din egen del av vårdnaden, särskilt om pappan skulle lyckas få till en dräglig tillvaro med fast jobb och boende.
  • Anonym (Tyvärr)
    culaccino skrev 2024-01-24 21:25:42 följande:

Dessutom har vi ju en äldre dom på schemalagd umgänge som han inte följer. Han bestämmer helt enkelt när han kommer och ställer även in när han vill.

Du verkar ju inte följa det heller om du låter honom ha barnet när han känner för det? Hänvisa till umgängesschemat som ni har kommit överens om.
  • Anonym (Tyvärr)
    culaccino skrev 2024-01-25 07:05:50 följande:

helt sinnessjukt hur lagen ser ut. Vi har inte kunnat samarbeta någonsin och de kommer dömd till gemensam vårdnad som kräver mer samarbete? Idiotiskt! Det kommer ju öka konflikterna som sedan påverkar barnet. So redan är påverkat då föräldern snackar skit om mig till barnet. Vilket jävla land vi lever i!!!

Hur menar du att samarbetet inte funkat? Att vara osams är inte samma sak som tingsrätten tänker när man har samarbetssvårigheter. Sedan om du och exet har konflikter så måste du ändå göra din del av det, dvs inte dras med, hålla dig lugn, kanske ta vissa saker skriftligt om exet är i affekt.

Tror du missar poängen med gemensam vårdnad, det är inte till för att föra er föräldrar närmare varandra utan att båda föräldrarna har rätt att väga in i beslut kring sitt eget barn, t ex. Umgänge är en helt annan sak som inte har med vårdnaden att göra på så sätt, den rätten finns alltid kvar och är till för barnet, inte föräldrarna.
  • Anonym (Tyvärr)
    culaccino skrev 2024-01-25 07:13:07 följande:

Människan kan inte ens ha koll på sin egen ekonomi ens, ska jag behöva tömma barnets konto för att pengarna är i tryggt förvar? Jävla system alltså
    Aldrig haft egen lägenhet någonsin, byter jobb och bostad ständigt, betalar inget för barnet, flera gånger inte ens haft råd att köpa mat då jag fått skicka med en macka. Och då ska man låta mäniskan ansvara över någon annan när han inte ens kan vårda över sig själv?! Fyfan!

Nej, det räcker att båda VH måste godkänna uttag från bankkonto.
    culaccino skrev 2024-01-25 07:39:41 följande:
    Jag håller mig alltid lugn, och allt sker via sms. Håller mig lugn även när han skriver att han är hårdare i sin uppfostran och att det inte gör ngt om man tar hårt tag i barnens arm och de får blåmärken utan viktiga är att de uppfostras.
    En stabil människa misshandlar inte. En stabil människa är inte så lättirriterad. Han försummar allt runtomkring, hur ska han då fatta viktiga beslut kring någon annan?
    Om du får bevis för att han skadar barnet måste du göra en orosanmälan.

Hur kommer det sig att du har enskild vårdnad öht?

• Anonym (Tyvärr)
    Anonym (?) skrev 2024-01-25 07:48:30 följande:
    Har du EV och ni har stora samarbetsproblem ska det rätt mycket till att en domstol ska döma till gemsnamvårdnad,

Däremor lär han få någon form av umgänge. Men, se till att det blir tydligt regelrat och följd det. Du behöver t ex inte gå med på umgänge utanför de beslutade tillfällena,
    Sant, men vad som räknas som "stora samarbetsproblem" skiljer sig mot vad gemene man kan tro. Det kan t ex vara att man vägrar kommunicera när det gäller viktiga saker kring barnets vårdnad, vägrar skriva under viktiga papper, vägrar barnet nödvändig vård mm. Inte bara att man är sur och otrevlig.
  • Anonym (Tyvärr)
    culaccino skrev 2024-01-25 17:24:47 följande:
    Tack. Ja jag ska inte låta honom ändra schemat mer.

Fick hopp efter att ha pratat med dvokaten idag. Inte kul när alla (utom du) endast skrivit hopplösa svar. Men nu känns ju som att det finns ändå en schans nu.
    Varför har du enskild vårdnad?
  • Anonym (Tyvärr)
    culaccino skrev 2024-01-26 07:24:55 följande:

Och anledningen till varför det inte går att någonsin samarbeta med denna person är för att han är en narcissist. Allt blir till konflikter. Du kan knappt andas utan att inflationen/pandemin/tredje världskriget skylls på dig.

Ok, men om du redan har enskild vårdnad varför undrar du hur du ska få enskild vårdnad? Stämmer han dig för gemensam eller? För även om han är bråksjuk så är det frågan om hur ni kan kommunicera kring barnet, om det finns anledning att tro att han kommer att motarbeta dig i sådana frågor alltså, och jag har svårt att se hur en tingsrätt skulle kunna döma bort hans stämning på antaganden där isf.
  • Anonym (Tyvärr)
    culaccino skrev 2024-01-26 09:03:11 följande:

Precis jag vill behålla ensam vårdnad. 
    I vilka frågor? Vad tycker tingsrätten är viktiga frågor?

Hittills har det varit "vänta tills jag får gemensam vårdnad, du ska få se karma när jag har gemensam vårdnad" osv.

Och vi kommer ju inte överens kring barnet, barnet missar både kallt och handbollsträningar och matcher för att Jag inte ska komma planera in skit på hans dagar.
    Barnet har alltid haft krånglig mage vilket är viktigt att matrutiner följs, men pappans svar är "han äter de tider jag bestämmer, min tid mina rutiner. "
    Vi lämnar sjukhus enligt läkarrekommendation och han bråkar med mig för att jag inte har bättre bedömning än att lyssna på läkarna.
    Barnet säger till och med mamma får jag berätta detta för pappa eller blir han arg tror du?
    Det är EXAKT det jag tänkte varenda gång under vårt förhållande, hur ska jag säga detta så han inte tolkar det på ett negativt sätt. För en narcissist tolkar ALLT till det negativa. Allt!

Men bara det här att han många gånger inte har råd att ha barnet..asså det är så sjukt att man måste ens förklara sig! Hur ska en instabil människa vårda över någon annan?

Vårdnadsfrågor som kan röra barnet och är viktiga är t ex om barnet behöver viktig vård som pappan skulle neka. Det är en orsak jag kan tänka mig för att han inte skulle ha fortsatt vårdnad, men man kan alltså inte anta detta i förväg.

Det är många föräldrar som bråkar om träningstider mm på "sin" vecka och det är tyvärr inget man kan göra något åt.

Jag förstår din frustration, men tyvärr ser jag ingen god grund för att neka honom sin del av vårdnaden. Det är hans barn också.
  • Anonym (Tyvärr)
    culaccino skrev 2024-01-26 11:32:51 följande:
    Nej jag är emot övernattning och gemensam vårdnad. 
    Dagumgänge är det jag max är trygg med. Och i så fall ska tiderna hållas vilket de inte görs utan jag vet aldrig när han lämnar tillbaka.
    Så länge han sover på olika soffor lär övernattning inte bli aktuellt oavsett.
Svar på tråden Hur får jag ensam vårdnad & han 0 övernattning?