Anonym (Tyvärr) skrev 2024-01-25 07:11:03 följande:
Hur menar du att samarbetet inte funkat? Att vara osams är inte samma sak som tingsrätten tänker när man har samarbetssvårigheter. Sedan om du och exet har konflikter så måste du ändå göra din del av det, dvs inte dras med, hålla dig lugn, kanske ta vissa saker skriftligt om exet är i affekt.
Tror du missar poängen med gemensam vårdnad, det är inte till för att föra er föräldrar närmare varandra utan att båda föräldrarna har rätt att väga in i beslut kring sitt eget barn, t ex. Umgänge är en helt annan sak som inte har med vårdnaden att göra på så sätt, den rätten finns alltid kvar och är till för barnet, inte föräldrarna.
Jag håller mig alltid lugn, och allt sker via sms. Håller mig lugn även när han skriver att han är hårdare i sin uppfostran och att det inte gör ngt om man tar hårt tag i barnens arm och de får blåmärken utan viktiga är att de uppfostras.
En stabil människa misshandlar inte. En stabil människa är inte så lättirriterad. Han försummar allt runtomkring, hur ska han då fatta viktiga beslut kring någon annan?