Inlägg från: culaccino |Visa alla inlägg
  • culaccino

Hur får jag ensam vårdnad & han 0 övernattning?

Vad krävs för ensam vårdnad för mig samt endast dagumgänge för den andra?

Mina skäl:
    Dom på misshandel mot mig.
    Arbetslös/byter ständigt jobb.
    Bostadslös(är Inneboende)/flyttar ständigt.
    Träffar barnet endast när det passar. 
    Skuldsatt.
    Häftigt temperament. 
    Ej delaktig i barnets intressen.
    Följer inte barnets rutiner. 
    Ständig psykisk misshandel mot mig. 
    Pratar illa om mig till barnet. 

Alltså allt annat än den perfekta förälder som skådespelades inför familjerätten.

• Svar på tråden Hur får jag ensam vårdnad & han 0 övernattning?
  • culaccino

Han vill ha gemensam vårdnad och halva tiden så det kommer bli en process..

• culaccino

Barnet är 7.
    Låter jättekonstigt att de dömer till gemensam vårdnad även om man inte kan komma överens.
    Jobb och boende löser han alltid men det är inte länge det håller.
    Vi har en ständig konflikt som inte kan lösas. Under förhållandet var det fysisk misshandel och nu är det verbal.

Så frågan är då, när dömer de Inte till gemensam vårdnad egentligen? De måste väl utgå från något?

• culaccino

Dessutom har vi ju en äldre dom på schemalagd umgänge som han inte följer. Han bestämmer helt enkelt när han kommer och ställer även in när han vill.

• culaccino

helt sinnessjukt hur lagen ser ut. Vi har inte kunnat samarbeta någonsin och de kommer dömd till gemensam vårdnad som kräver mer samarbete? Idiotiskt! Det kommer ju öka konflikterna som sedan påverkar barnet. So redan är påverkat då föräldern snackar skit om mig till barnet. Vilket jävla land vi lever i!!!

• culaccino

Människan kan inte ens ha koll på sin egen ekonomi ens, ska jag behöva tömma barnets konto för att pengarna är i tryggt förvar? Jävla system alltså
    Aldrig haft egen lägenhet någonsin, byter jobb och bostad ständigt, betalar inget för barnet, flera gånger inte ens haft råd att köpa mat då jag fått skicka med en macka. Och då ska man låta mäniskan ansvara över någon annan när han inte ens kan vårda över sig själv?! Fyfan!

• culaccino
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-01-25 07:11:03 följande:
    Hur menar du att samarbetet inte funkat? Att vara osams är inte samma sak som tingsrätten tänker när man har samarbetssvårigheter. Sedan om du och exet har konflikter så måste du ändå göra din del av det, dvs inte dras med, hålla dig lugn, kanske ta vissa saker skriftligt om exet är i affekt.

Tror du missar poängen med gemensam vårdnad, det är inte till för att föra er föräldrar närmare varandra utan att båda föräldrarna har rätt att väga in i beslut kring sitt eget barn, t ex. Umgänge är en helt annan sak som inte har med vårdnaden att göra på så sätt, den rätten finns alltid kvar och är till för barnet, inte föräldrarna.
    Jag håller mig alltid lugn, och allt sker via sms. Håller mig lugn även när han skriver att han är hårdare i sin uppfostran och att det inte gör ngt om man tar hårt tag i barnens arm och de får blåmärken utan viktiga är att de uppfostras.
    En stabil människa misshandlar inte. En stabil människa är inte så lättirriterad. Han försummar allt runtomkring, hur ska han då fatta viktiga beslut kring någon annan?
  • culaccino
    Anonym (?) skrev 2024-01-25 07:48:30 följande:
    Har du EV och ni har stora samarbetsproblem ska det rätt mycket till att en domstol ska döma till gemsnamvårdnad,

Däremor lär han få någon form av umgänge. Men, se till att det blir tydligt regelrat och följd det. Du behöver t ex inte gå med på umgänge utanför de beslutade tillfällena,
    Var ju det jag trodde men alla andra här verkar säga annat..
  • culaccino

Pratat med advokat, det är svårare att få gemensam vårdnad om den ena haft ensam vårdnad och det funkat bra sa hon.

Men alla verkar tycka olika..

• culaccino
    Anonym (?) skrev 2024-01-25 16:55:39 följande:
    Vem litar du mest på. En advokat som du träffat på riktigt eller oliaka anonyma på nätet?
    Tack. Ja jag ska inte låta honom ändra schemat mer.

Fick hopp efter att ha pratat med dvokaten idag. Inte kul när alla (utom du) endast skrivit hopplösa svar. Men nu känns ju som att det finns ändå en schans nu.
  • culaccino

Han ville inte ha den efter födseln.

Anonym (Tyvärr) skrev 2024-01-25 17:32:13 följande:
    Varför har du enskild vårdnad?
  • culaccino

Och anledningen till varför det inte går att någonsin samarbeta med denna person är för att han är en narcissist. Allt blir till konflikter. Du kan knappt andas utan att inflationen/pandemin/tredje världskriget skylls på dig.

• culaccino

Precis jag vill behålla ensam vårdnad. 
    I vilka frågor? Vad tycker tingsrätten är viktiga frågor?

Hittills har det varit "vänta tills jag får gemensam vårdnad, du ska få se karma när jag har gemensam vårdnad" osv.

Och vi kommer ju inte överens kring barnet, barnet missar både kallt och handbollsträningar och matcher för att Jag inte ska komma planera in skit på hans dagar.
    Barnet har alltid haft krånglig mage vilket är viktigt att matrutiner följs, men pappans svar är "han äter de tider jag bestämmer, min tid mina rutiner. "
    Vi lämnar sjukhus enligt läkarrekommendation och han bråkar med mig för att jag inte har bättre bedömning än att lyssna på läkarna.
    Barnet säger till och med mamma får jag berätta detta för pappa eller blir han arg tror du?
    Det är EXAKT det jag tänkte varenda gång under vårt förhållande, hur ska jag säga detta så han inte tolkar det på ett negativt sätt. För en narcissist tolkar ALLT till det negativa. Allt!

Men bara det här att han många gånger inte har råd att ha barnet..asså det är så sjukt att man måste ens förklara sig! Hur ska en instabil människa vårda över någon annan?

• culaccino

Inte konstigt att det finns Lex lilla hjärtat, lex tintin osv.
    Jävla rättssystem vi har. Barn ska inte ens tvingas oavsett skäl punkt!
    Barnens rätt är skitsnack! Varför är det ingen som släpar hit umgängesföräldern vid umgängesvägran och säger det är barnens rätt att ha umgänge?
    Precis som de släpar med tvång barnet till umgängesföräldern. För det är barnets rätt? Och när boendeföräldern strider för barnet blir hon av med vårdnad. Pinsamt land vi lever i!!!!

• culaccino

Ja allt finns sparat i text.

Jag hoppas på det bästa, kan inget annat med rättsväsendet som den är.

• culaccino
    Anonym (Sandra) skrev 2024-01-26 09:48:27 följande:

Tyvärr så som lagarna ser ut idag är det förälderns rätt till barnet och inte tvärt om. 

jag blev gravid med en psykopat men gjorde abort

hoppas det löser sig för dig och ditt barn 

Precis, det finns inget som heter barnets rätt.

Vad tråkigt att höra, men förstår dig helt för hur ska man skydda ett barn när det väl kommer till världen..

Tack! Jag hoppas också på det och på en lagförändring. Tills dess fortsätter jag dela vidare och uppmärksamma alla fall där barn farit illa.
  • culaccino
    Anonym (?) skrev 2024-01-26 10:20:15 följande:
    Du har enskild vårdnad och fasställt umgänge
    Du önskar att pappan inte skulle ha umgänge Vad skulle vara bra med att pappan tvingades umgås med sitt barn?

Problemet nu verkar vara att du låter pappan ha umgäne på icke fasställd tid.
    Nej jag är emot övernattning och gemensam vårdnad. 
    Dagumgänge är det jag max är trygg med. Och i så fall ska tiderna hållas vilket de inte görs utan jag vet aldrig när han lämnar tillbaka.
Svar på tråden Hur får jag ensam vårdnad & han 0 övernattning?