• Anonym (Styvmorsan)

Vadå bonus?!

Träffade min man för snart 4 år sen, mitt i pandemin. Vi blev svin tajta snabbt på grund av det och fick kanske en lite annorlunda start eftersom vi bara fick umgås med varandra mer eller mindre.
       Jag visste att han hade tre barn, gick in med inställningen att behandla dem precis som jag behandlar alla andra barn omkring mig. Engagerade mig i fritidsaktiviteter, hittade på roliga grejer att göra som familj och som skulle få våra barn att bygga en relation (jag har två och han tre) jag kompletterande där min man brast och tvärtom. Vi pratade om att flytta ihop, kollade på hus osv... dock har jag under hela tiden haft en känsla från hans äldsta son att jag är ivägen och verkligen inte välkommen... Mina barn har haft samma känsla... han har varit riktigt taskig mot min yngsta, nypit henne när han trott att vi inte sett. Sagt riktigt taskiga saker till främst henne. För min del har det :bara" landat som total utfrysning ä, han pratar aldrig Mee mig utan till mig fast genom sin pappa. Till saken hör att pappan aldrig sätter stopp för sonen, han får bete sig och bestämma allt mest hela tiden. Allt baseras på vad Kalle vill och inte vill, hans syskon är så vana att anpassa sig efter vad han vill så de säger inget. Men mina barn är vana att man får diskutera och anpassa sig efter varandra. Att en inte alltid kan få som den vill. Att man tackar för maten, man säger hej och hejdå. Man behandlar någon annan som man själv vill bli behandlad lixom. Vi flyttade inte ihop, jag kände inte att jag var där. Plus att min man inte ville lämna sin kommun och mötas halvvägs så alla fick anpassa sitt liv, främst för att Kalle absolut inte ville bo i den kommunen mellan oss... trots att han är den som skulle påverkas minst, var det på grund av honom vi inte flyttade.
    Nu står vi inför ett problem där mina barn vägrar vara kring honom pga situationen att han får bestämma jämnt, skriker som ett litet barn när han inte får som han vill och är allmänt otrevlig... och att han dessutom spelar ut mig mot hans pappa. Han hävdar att han får en dålig magkänsla när jag är där, helt plötsligt från ingenstans, men vägrar svara på vad den beror på eller något. Hans pappa lyssnar bara blindt här och säger att jag inte kan vara där eller att dom kan komma till oss. 
    Jag hade verkligen tagit det på ett annat sätt om det inte var så att hans två små barn verkligen vill vara hos mig, att jag ska vara med på gympa, simning osv. Hämta på skolan osv. 
    Ska tilläggas att jag på senare tid börjat sätta ner foten för äldsta sonen... just för att han beter sig illa mot mina barn, mot sina syskon, styr ställer och har så otroligt dålig attityd mot mig. 
    Pappan säger ingenting till honom utan stryker medhårs för att "undvika konflikter"
    Vårat förhållande blir rätt sargat av detta... Jag mår skit av det eftersom jag lyft det här med min man vid flera tillfällen... känner att jag börjar känna irritation och bitterhet mot sonen, efter allt jag gjort. 
    Även svek och bitterhet mot min man.
    Bonus ska ju vara något bra... Det här känns bara skit just för tillfället.

Fler som har problem med ett "bonus" barn men funkar med alla andra?

• Svar på tråden Vadå bonus?!
  • Räkan77

Hur funkar bonussonen i skolan, med kompisar, hos mamman? Det kan ge ledtrådar till om det är pappan som åren dålig förälder eller om barnet har någon problematik, tex npf. Hur var sonen innan ni träffades? Är pappan en bra förälder till sina andra barn? 

• Anonym (Cece)
    Anonym (S) skrev 2023-09-10 20:41:50 följande:
    "Karltokig"...?? Ts' barn gillar ju den nye mannen! Och även sina styvsyskon! Medan EN ouppfostrad snorvalp får sätta ribban för HELA familjen?? Ska EN unge få göra så en annars lycklig styvfamilj splittras genom att sätta sig på tvären på ren pin kiv??
    Finns det någon biologisk mamma i bilden, ts?? Jag kan faktiskt tänka mig att sträcka mig så långt att göra jäkligt klart för barnet att beter denne sig inte som folk så är den inte välkommen hemma! Man behöver inte älska alla men man beter sig bra och respekterar varandra! Hur hade mannen betett sig om äldsta barnet var elak mot sina yngre syskon utan att ts med barn var med i bilden?? Adopterat bort småsyskonen?? Det finns fler människor i världen än detta barn.... Hur ska denna klara sig på t.ex en arbetsplats om den redan får lära sig att allt kretsar kring denne och att man ska styra och ställa som man vill?? Ge och ta, det är vad livet går ut på, lika bra att lära sig tidigt!
    Är mannen beredd att offra allt detta p.g.a EN bångstyrig unge??
    Mycket dåligt råd.   Man kan inte bestämma att ens partners barn inte "är välkommen att bo hemma", särskilt eftersom TS inte ens själv bor där.
    Det är ett barn det handlar om, ett barn som beter sig illa mot nya styvsyskonen förvisso, men barnet bodde där först och har inte frivilligt valt att få in TS och hennes barn i sitt liv. 
    Självklart är hans beteende oacceptabelt, men det får ni vuxna, och då framförallt hans pappa se till att få ordning på.
    Kommunen brukar ha en hel del att erbjuda i hjälp, stöd och rådgivning när det gäller familjer och problem med tex barn och nya familjekonstellationer.   Både tillsammans med barnet och utan.
    TS ska naturligtvis inte acceptera detta beteendet av pojken,  men att slänga ut barnet från sitt hem är inte rätt väg att gå, och löser inga problem. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Cece) skrev 2023-09-19 21:01:30 följande:
    Mycket dåligt råd.   Man kan inte bestämma att ens partners barn inte "är välkommen att bo hemma", särskilt eftersom TS inte ens själv bor där.
    Det är ett barn det handlar om, ett barn som beter sig illa mot nya styvsyskonen förvisso, men barnet bodde där först och har inte frivilligt valt att få in TS och hennes barn i sitt liv. 
    Självklart är hans beteende oacceptabelt, men det får ni vuxna, och då framförallt hans pappa se till att få ordning på.
    Kommunen brukar ha en hel del att erbjuda i hjälp, stöd och rådgivning när det gäller familjer och problem med tex barn och nya familjekonstellationer.   Både tillsammans med barnet och utan.
    TS ska naturligtvis inte acceptera detta beteendet av pojken,  men att slänga ut barnet från sitt hem är inte rätt väg att gå, och löser inga problem. 
    Helt okej att ungen misshandlar människor helt utan konsekvenser alltså? Att han styr och ställer och sätter regler? Man kan definitivt bestämma att man inte vill ha en våldsman i sitt hushåll, oavsett vems barn det är! Om pappan är ett mjäk så får väl mamman ta tag i det, och i alla fall hota med abrupta konsekvenser? Eller ska ska hon stå och se på när småsyskonen blir slagna?
  • Anonym (Cece)
    Anonym (S) skrev 2023-09-20 20:33:40 följande:
    Helt okej att ungen misshandlar människor helt utan konsekvenser alltså? Att han styr och ställer och sätter regler? Man kan definitivt bestämma att man inte vill ha en våldsman i sitt hushåll, oavsett vems barn det är! Om pappan är ett mjäk så får väl mamman ta tag i det, och i alla fall hota med abrupta konsekvenser? Eller ska ska hon stå och se på när småsyskonen blir slagna?
    Jag skrev ju att pojkens beteende Inte är acceptabelt. 

Men att som särbo bestämma att pojken inte är välkommen att bo hos sin pappa är helt fel väg att gå.
    Snälla människa,  läs och försök förstå! 
    Mamman och hennes barn har ett eget hushåll i ett eget hem,  de besöker särbons hem. 
    Pappan bör ta tag i det hela. 
  • Anonym (S)

"Snälla människa, läs och försök förstå!".
    Vem har sagt nåt om att bestämma?? Men man kan som sagt hota. "Antingen gör du nåt åt ungjäveln eller så ses vi inte mer?? Han får dra till sin morsa om du vill se oss igen, mina barn rör han inte en gång till?"
    Men som sagt, han verkar vara ett riktigt mjäk så jag hoppas de inte är ihop längre. 

Du är en sån där som tror på fri uppfostran, öppna gränser och affektivt bemötande va?

• Anonym (Cece)
    Anonym (S) skrev 2023-09-21 01:11:03 följande:

Vem har sagt nåt om att bestämma?? Men man kan som sagt hota. "Antingen gör du nåt åt ungjäveln eller så ses vi inte mer?? Han får dra till sin morsa om du vill se oss igen, mina barn rör han inte en gång till?"
    Men som sagt, han verkar vara ett riktigt mjäk så jag hoppas de inte är ihop längre. 

Du är en sån där som tror på fri uppfostran, öppna gränser och affektivt bemötande va?

Men det var ju inte det du skrev.   
    Du skrev att TS bör "göra jäkligt klart för barnet att han inte är välkommen hemma hos sin pappa om han inte uppför sig".
    Att TS säger till sin partner att hon inte vill fortsätta ses om hans barn beter sig illa är en helt annan sak, och helt ok. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (S) skrev 2023-09-21 01:11:03 följande:

Du. Du skrev nåt om att bestämma. ?Man kan definitivt bestämma....?
    så skrev du...

Affektivt bemötande låter som det du gör med tanke på språkbruk, dubbla frågetecken, hot och uttryck som ?snälla människa?.

• Anders1970

Hej Styvmorsan,

Har läst och bra beskrivning. Förstår dig fullt ut.

Du behöver tre samtal med din nya partner plus hans son. Att du lyfter det du tydligt känner in som inte fungerar och lyfter hur ni alla tre kan samverka fram lösning.

Din partner behöver steppa upp och inte vara konflikträdd.

Fortsätt öga emot öga vänligt men bestämt sätta ned foten, men låt det inte äta upp dig.

Stå på dig och fungerar det inte så lämna relationen.

• Anonym (Styvmorsan)

100 år senare, men det blev ett totalt kaos med hans son. På en nivå som inte ens går att beskriva.

Jag lyfte allt med min man, drog honom till parterrapi ovh försökte få honom att förstå. Vilket hans son verkade snappa upp, från en dag till en annan hotade sonen mig med sax. Skrek att han skulle ha ihjäl mig när jag sov. 
    Slog sönder hela lägenheten och stack när vi konfronterade honom.
    8 månader sen nu ungefär sen händelsen och han vägrar prata med sin pappa, som han påstår har misshandlat honom och förgripit sig på honom. Att jag hotat honom och låst in... trots att det finns ljudupptagning på när han hotar mig och sin pappa.

Vi har fått byta lås på lägenheten då han oanmäld kliver rakt in och förstör lägenheten och snor saker... kunde aldrig i min vildaste fantasi föreställa mig att det skulle bli såhär.

Men, om något ska vara bra. Så har iaf min man tagit tag i sig själv och satt ner foten. Synd att det gick såhär långt bara.
    Känns sådär att vara rädd för ett barn

• Anonym (Styvmorsan)
    Anonym (celine) skrev 2024-03-12 11:36:41 följande:

Stackars barn. 

Ursäkta men hur menar du nu?
    Du har väl inte den minsta aning om vad vi genomlidit eller försökt med?
  • Ess

Bor han enbart hos mamman nu?
    Funkar han bättre där än hos er, eller hon har också fått ett helvete nu?

• Anonym (Ina)

Snälla bara gå vidare. Du skadar dig själv och framförallt dina EGNA barn. Sluta vara så egoistisk. Du är en vuxen människa. Klipp bandet torka tårarna och gå vidare. Finns ett dussintals män där ute och tillräckligt många dålig familjer där barn blir lidande och tvunga till något dom ej valt!

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Styvmorsan) skrev 2023-09-09 21:54:22 följande:
    Vadå bonus?!

Träffade min man för snart 4 år sen, mitt i pandemin. Vi blev svin tajta snabbt på grund av det och fick kanske en lite annorlunda start eftersom vi bara fick umgås med varandra mer eller mindre.
       Jag visste att han hade tre barn, gick in med inställningen att behandla dem precis som jag behandlar alla andra barn omkring mig. Engagerade mig i fritidsaktiviteter, hittade på roliga grejer att göra som familj och som skulle få våra barn att bygga en relation (jag har två och han tre) jag kompletterande där min man brast och tvärtom. Vi pratade om att flytta ihop, kollade på hus osv... dock har jag under hela tiden haft en känsla från hans äldsta son att jag är ivägen och verkligen inte välkommen... Mina barn har haft samma känsla... han har varit riktigt taskig mot min yngsta, nypit henne när han trott att vi inte sett. Sagt riktigt taskiga saker till främst henne. För min del har det :bara" landat som total utfrysning ä, han pratar aldrig Mee mig utan till mig fast genom sin pappa. Till saken hör att pappan aldrig sätter stopp för sonen, han får bete sig och bestämma allt mest hela tiden. Allt baseras på vad Kalle vill och inte vill, hans syskon är så vana att anpassa sig efter vad han vill så de säger inget. Men mina barn är vana att man får diskutera och anpassa sig efter varandra. Att en inte alltid kan få som den vill. Att man tackar för maten, man säger hej och hejdå. Man behandlar någon annan som man själv vill bli behandlad lixom. Vi flyttade inte ihop, jag kände inte att jag var där. Plus att min man inte ville lämna sin kommun och mötas halvvägs så alla fick anpassa sitt liv, främst för att Kalle absolut inte ville bo i den kommunen mellan oss... trots att han är den som skulle påverkas minst, var det på grund av honom vi inte flyttade.
    Nu står vi inför ett problem där mina barn vägrar vara kring honom pga situationen att han får bestämma jämnt, skriker som ett litet barn när han inte får som han vill och är allmänt otrevlig... och att han dessutom spelar ut mig mot hans pappa. Han hävdar att han får en dålig magkänsla när jag är där, helt plötsligt från ingenstans, men vägrar svara på vad den beror på eller något. Hans pappa lyssnar bara blindt här och säger att jag inte kan vara där eller att dom kan komma till oss. 
    Jag hade verkligen tagit det på ett annat sätt om det inte var så att hans två små barn verkligen vill vara hos mig, att jag ska vara med på gympa, simning osv. Hämta på skolan osv. 
    Ska tilläggas att jag på senare tid börjat sätta ner foten för äldsta sonen... just för att han beter sig illa mot mina barn, mot sina syskon, styr ställer och har så otroligt dålig attityd mot mig. 
    Pappan säger ingenting till honom utan stryker medhårs för att "undvika konflikter"
    Vårat förhållande blir rätt sargat av detta... Jag mår skit av det eftersom jag lyft det här med min man vid flera tillfällen... känner att jag börjar känna irritation och bitterhet mot sonen, efter allt jag gjort. 
    Även svek och bitterhet mot min man.
    Bonus ska ju vara något bra... Det här känns bara skit just för tillfället.

Fler som har problem med ett "bonus" barn men funkar med alla andra?

Du fokuserar på fel saker, du har problem med dina svaga man inte hans ouppfostrade son.
Svar på tråden Vadå bonus?!