• Anonym (Styvmorsan)

Vadå bonus?!

Träffade min man för snart 4 år sen, mitt i pandemin. Vi blev svin tajta snabbt på grund av det och fick kanske en lite annorlunda start eftersom vi bara fick umgås med varandra mer eller mindre.
       Jag visste att han hade tre barn, gick in med inställningen att behandla dem precis som jag behandlar alla andra barn omkring mig. Engagerade mig i fritidsaktiviteter, hittade på roliga grejer att göra som familj och som skulle få våra barn att bygga en relation (jag har två och han tre) jag kompletterande där min man brast och tvärtom. Vi pratade om att flytta ihop, kollade på hus osv... dock har jag under hela tiden haft en känsla från hans äldsta son att jag är ivägen och verkligen inte välkommen... Mina barn har haft samma känsla... han har varit riktigt taskig mot min yngsta, nypit henne när han trott att vi inte sett. Sagt riktigt taskiga saker till främst henne. För min del har det :bara" landat som total utfrysning ä, han pratar aldrig Mee mig utan till mig fast genom sin pappa. Till saken hör att pappan aldrig sätter stopp för sonen, han får bete sig och bestämma allt mest hela tiden. Allt baseras på vad Kalle vill och inte vill, hans syskon är så vana att anpassa sig efter vad han vill så de säger inget. Men mina barn är vana att man får diskutera och anpassa sig efter varandra. Att en inte alltid kan få som den vill. Att man tackar för maten, man säger hej och hejdå. Man behandlar någon annan som man själv vill bli behandlad lixom. Vi flyttade inte ihop, jag kände inte att jag var där. Plus att min man inte ville lämna sin kommun och mötas halvvägs så alla fick anpassa sitt liv, främst för att Kalle absolut inte ville bo i den kommunen mellan oss... trots att han är den som skulle påverkas minst, var det på grund av honom vi inte flyttade.
    Nu står vi inför ett problem där mina barn vägrar vara kring honom pga situationen att han får bestämma jämnt, skriker som ett litet barn när han inte får som han vill och är allmänt otrevlig... och att han dessutom spelar ut mig mot hans pappa. Han hävdar att han får en dålig magkänsla när jag är där, helt plötsligt från ingenstans, men vägrar svara på vad den beror på eller något. Hans pappa lyssnar bara blindt här och säger att jag inte kan vara där eller att dom kan komma till oss. 
    Jag hade verkligen tagit det på ett annat sätt om det inte var så att hans två små barn verkligen vill vara hos mig, att jag ska vara med på gympa, simning osv. Hämta på skolan osv. 
    Ska tilläggas att jag på senare tid börjat sätta ner foten för äldsta sonen... just för att han beter sig illa mot mina barn, mot sina syskon, styr ställer och har så otroligt dålig attityd mot mig. 
    Pappan säger ingenting till honom utan stryker medhårs för att "undvika konflikter"
    Vårat förhållande blir rätt sargat av detta... Jag mår skit av det eftersom jag lyft det här med min man vid flera tillfällen... känner att jag börjar känna irritation och bitterhet mot sonen, efter allt jag gjort. 
    Även svek och bitterhet mot min man.
    Bonus ska ju vara något bra... Det här känns bara skit just för tillfället.

Fler som har problem med ett "bonus" barn men funkar med alla andra?

• Svar på tråden Vadå bonus?!
  • onelifetolive

Det är lite förvirrande när du skriver "min man". Är ni gifta eller inte?

Är ni inte gifta så säger jag som jag alltid gör:
    Dina barn MÅSTE vara dom viktigaste personerna i ditt liv. 
    Vill dom att ni ska hänga med den här familjen?
    Du väljer en livssituation som kanske inte alls passar dom - genom att tvinga på dom bl.a mannens äldsta son. Att mannen inte tar det på allvar är ett tecken på att inget kommer bli bättre. 

Den stora sonen är troligtvis inte alls intresserad av att ha en annan familj inpå sig. Varför ska ni tvinga er på honom när han uppenbarligen inte mår bra av det?
    Och varför tvingar du dina barn att utsättas för sonen?
    Varför skiter ni i era barn? Fruktansvärt egoistiskt. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym
    Anonym (Styvmorsan) skrev 2023-09-09 22:16:19 följande:
    Fast oj vänta nu! Vad är det för påhopp! Sätt dig ner i båten tack.
    Om vi är gifta eller ej hör inte till saken och det var väl inte där fokuset låg?

Dom älskar min man och de andra två barnen, alla barnen förutom den äldsta går superbra ihop och trivs med vårat liv. Det är den äldsta som är problemet, både för mina barn, hans småsyskon och mig själv.

Så du menar på allvar att vi ska bryta upp en familj på 6 personer för att en beter sig som en bortskämd skitunge? 

Vidrig kommentar om att vi skiter I våra barn, ditt förbannade troll kryp tillbaka till grottan. Har man inget snällt att säga är man tyst. 
    ditt förbannade troll är väl inte heller så snällt att säga?
  • Anonym

Om ett barn är "en bortskämd skitunge" och hans far inte tänker göra något åt att han förstör och terroriserar, ja då får man nog fundera på om man ska fortsätta. Problemet är ju inte barnet utan föräldern som tillåter detta beteende. 
    Det som är oroväckande är mannens beteende som låtsas som att problemet inte finns

• Sabinahoffman
    Anonym skrev 2023-09-09 22:17:47 följande:
    ditt förbannade troll är väl inte heller så snällt att säga?
    Tydligen otroligt svårt för folk att hålla sig till ämnet... ts bad väl inte om påhopp eller om vidare kommentarer som inte rör vad hen tagit upp?

Konstiga kommentarer...
  • Anonym (Lis)

Det känns som att problem med bonusbarn ofta uppstår när dens förälder, ofta pappan enligt mina erfarenheter både via vänner och vad jag läst bla här, inte tar tag i olika situationer. Inte uppfostrar barnet, inte lär det att städa, inte lär det att ta ansvar, inte stoppar det när det går över gränsen och kanske inte ens ger det beröm när det gör nåt bra.

Du har ju identifierat att en del av din irritation ligger på din man och det är bra att du kan se det, det är så lätt att man bara blir irriterad på barnet medan man ju hade sluppit bli det om bara dens förälder hade gått in och hanterat situationerna så att du slapp. 

Vad är det för ålder på barnen, framför allt sonen då?
    Du kanske får släppa tanken att vara bonusförälder åt honom och mer hoppas på att kunna bli en god vän. Men det kräver ju att pappan tar föräldraroll ordentligt.

Vad säger din man när ni pratar om det? Kan ni komma överens om att du ger honom nåt tecken när du tycker att han behöver gå in och hantera en situation eller ha ett snack med sonen?

Funkar inte en familjesituation pga en individ så kan det ju absolut vara så att man behöver tänka över den. Om dina barn vägrar vara där så är det ju ett tecken på att de inte mår bra så som det är just nu.
    Om sonen är lite äldre och ni funderar på att bo ihop skulle jag rekommendera nån slags generationsboende. Ett hus med ett attefallshus på tomten, eller hus med en uthyrningsdel i där sonen kan bo. Då slipper ni gå på varann och han kanske mår bra av att få sitt egna lite mer.

Sen är tyvärr min erfarenhet att säger man skitunge om sin bonus så har det gått rätt långt och kan vara svårt att reparera den skadan om inte pappan steppar upp....

• Anonym (Ling)

Så länge sonen inte mår bra över er nya familj så får ni bo isär och umgås med de som trivs med varandra när det går och med varandra när ni är barnlediga.

Din särbo behöver jobba på problemet med sonen, men man kan inte heller förvänta sig att alla mår bra av en bonusfamilj och älskar nya medlemmar bara för föräldern gör det.  Sen har ju sonens ålder viss betydelse, kanske han snart är stor nog att inte alltid vara med när ni träffas allihopa?

mitt ex valde att flytta ihop med en ny väldigt snabbt där barnen påtvingades varandra och det bara antogs att alla skulle älska alla och trivas med att spendera en massa tid ihop. Mitt ena barn mådde inte alls bra med de andra barnen och fick varken ro i nya hemmet eller förståelse av sin pappa, vilket resulterade i att dom nu har dålig kontakt och ses väldigt sällan.

• Anonym (Styvmorsan)

Barnet är 11, men på en nivå som min 5 åring rätt ofta... och ja, det stora problemet I det här är absolut min man. Vilket jag lyft med honom och som det nämndes i tråden sagt till, visat tydligt med div "signaler" När han borde rycka in. Men han gör det aldrig utan låter sonen hålla på som han gör. Är på det planet att min pappa senast sa till min man att säga åt sin son när han betedde sig illa bland barnen... när jag tagit upp det med honom så nonchaleras mina känslor och åsikter kring detta då han inte tycker det är ett problem. Förklarat att han nu är "liten" att dessa problem ej kommer bli bättre eller lättare med åren samt att hans andra barn kommer börja bära en bitterhet mot honom för att det äldsta får styra som han gör.

Självklart tvingar jag inte mina barn på honom, absurt i min värld att någon skulle göra så när det är så solklart varför det inte fungerar, är inte bara ett diffust "han är tråkig" eller vad det nu kan vara. Utan problem jag ser och förstår helt och fullt.

Att bli kompis är nog rätt kört, någonstans tänker jag att det kommer landa i en acceptans av att han ogillar mig pga han kan inte köra sitt race när jag är där och han får bara acceptera att jag är där som vilken människa som helst

• Anonym (Lis)

Ja om inte pappan tar tag i det har jag svårt att se hur det skulle kunna funka bra om ni flyttar ihop. 

(Jag har erfarenhet av en liknande man som inte gick in och sa ifrån när hans barn betedde sig utan jag fick hinta, be, säga till och kräva att han gjorde det. I det fallet var det likadant med det mesta i hushållet så för mig blir det lätt att se det som ett varningstecken, att du kommer få be/säga till/tjata på mannen så snart nåt i hushållet behöver göras.)

Svårt att göra så mycket annat än att ha ett seriöst snack med din man. Att han måste ta ansvar annars kommer ju hans sons relation till din del av familjen bli så dålig till slut att det hela blir ohållbart. Och din och mannens relation dras ju ner av det också vilket ju kan leda till skilsmässa om ni inte får bukt med problemet snart.

Sen kanske du kan försöka ha lite egentid med bonussonen, kanske kan er relation stärkas av det, och om pappan samtidigt tar över föräldraansvaret och du släpper den biten och slutar bli den som tjatar och istället blir den han gör roliga saker med så kanske ni kan rädda upp det. 

• Anonym (JJ)

Var särbos tills din man har fått hyfs på sin son. Utsätt inte dina barn för detta. 

Svar på tråden Vadå bonus?!