• Goose01

    Maken vill inte ha fler barn..men jag vill..

    Ja som rubriken lyder. Min man kläckte ur sig för ett tag sedan att han inte vill ha fler barn. Vi har ett barn på 1år som det tog oss 2år att få till med hjälp av vården så han va oerhört efterlängtad och jag tar inte förgivet att vi ska lyckas få ett till barn. Men sen min man kläckte ur sig detta så har jag gått in i en svacka. Tanken från början var att inte börja skydda oss efter att sonen föddes och blev jag gravid igen så blev jag..om inte så fick det vara så. Men jag blev akutsnittad där man va tvungen att göra ett T-snitt och jag fick dessutom en bristning på livmodern så vi fick absolut inte bli gravida inom ett år så vi fick snällt lyda och skydda oss. Nu när det gått ett år så tar jag lite försiktigt upp detta med maken och han blir då extremt tillbakadragen och säger då att han inte vill ha fler barn. Han kan inte förklara varför mer än att han är rädd för att något ska hända..alltså va? Förlossningen va extremt turbulent och sonen andades inte när han kom ut och fick tas till barnbordet direkt och vi separerades I 3h. Jag får inte genomgå en ny vaginal förlossning pga de skador som åsamkades på min livmoder och jag va så galet ledsen pga detta wfter förlossningen + att jag fick infektion och hade feber till och från under 3mån tid. Jag tänker att detta satt sina spår hos honom. Men nu till saken..jag vill verkligen ha ett till barn. Vad gör man då? 😫 man ångrar väl aldrig ett barn? Utan tvärtom? Man ångrar väl att man aldrig försökte få ett till isf? 

    Hjälp mig tänka..Gråter ikväll bara rinner tårarna och jag har världens klump i magen. Har aldrig känt mig såhär ensam i hela mitt liv..

  • Svar på tråden Maken vill inte ha fler barn..men jag vill..
  • vissli
    Anotherone skrev 2023-07-20 09:37:01 följande:
    Det kan vara en väg. Men igen, vill man inte så vill man inte. Man ska inte känna sig tvingad att sitta i den typen av samtal. Kanske säger han så för att slippa vidare diskussion? Det kanske inte bara handlar om första förlossningen och rädslan kring det, men det är det enklaste att förmedla?

    Det är en hårfin gräns mellan att gå på samtal för att få klarhet i vad som hände, risken att det händer igen (förmodligen inte) osv och att faktiskt låta någon slippa bli tjatad på och ifrågasatt. Och även om man går i samtal så får det i sig inte väcka för stort hopp hos den som längtar, ts i detta fallet. Det kan ju hända att det är bra att gå och prata om det men att han fortfarande inte vill ha fler barn...
    Så är det, däremot kan jag tycka att det också då kan skapa en lite orättvis press på TS. Vad mer vill han inte att hon ska göra framöver som blir riskabelt? Det finns mycket som kan vara farligt i livet. Det blir ju också då lite hennes ?fel? att barnet inte får ett syskon. Det finns ju exempel på barn som varit allvarligt sjuka och föräldrarna sen blir överbeskyddande så absolut inget ska få hända dem, till en nivå att det hämmar livet.

    Det som kan vara bra att prata med tex vården med är ju att de båda får en reell bild av riskerna med. Kanske TS ändrar sig om de gör det, kanske TS man ändrar sig, kanske ingen ändrar sig men de vet iaf förutsättningarna och mer om riskerna.
  • Anotherone
    vissli skrev 2023-07-20 10:51:46 följande:
    Så är det, däremot kan jag tycka att det också då kan skapa en lite orättvis press på TS. Vad mer vill han inte att hon ska göra framöver som blir riskabelt? Det finns mycket som kan vara farligt i livet. Det blir ju också då lite hennes ?fel? att barnet inte får ett syskon. Det finns ju exempel på barn som varit allvarligt sjuka och föräldrarna sen blir överbeskyddande så absolut inget ska få hända dem, till en nivå att det hämmar livet.
    Köper inte alls det resonemanget men om maken är lagd åt det hållet vet bara ts. Och maken. 
  • vissli
    Anotherone skrev 2023-07-20 11:25:49 följande:
    Köper inte alls det resonemanget men om maken är lagd åt det hållet vet bara ts. Och maken. 
    Nej, du behöver inte köpa det heller. Jag la in det som en tanke.
    Själv köper jag inte att saker blir bättre om man inte pratar om dem utan tänker att det får ordna sig. Inte när det rör sån oro som TS man verkar ha fått kring henne att det påverkar livsbeslut om framtiden.
  • Anotherone
    vissli skrev 2023-07-20 14:34:52 följande:
    Nej, du behöver inte köpa det heller. Jag la in det som en tanke.
    Själv köper jag inte att saker blir bättre om man inte pratar om dem utan tänker att det får ordna sig. Inte när det rör sån oro som TS man verkar ha fått kring henne att det påverkar livsbeslut om framtiden.
    Ingen av oss vet ju att det verkligen är så. Min man var rädd för mitt liv också. Men aldrig att jag hade krävt av honom att gå och bearbeta det specifikt.
    Det kan vara så att ts man bara säger det för att hon ska lägga ner diskussionen. Av det enkla skälet att han inte vill ha fler barn och hon inte accepterar att han känner så.
    Det vet bara ts man hur han egentligen känner och varför.
  • vissli
    Anotherone skrev 2023-07-20 15:58:39 följande:
    Ingen av oss vet ju att det verkligen är så. Min man var rädd för mitt liv också. Men aldrig att jag hade krävt av honom att gå och bearbeta det specifikt.
    Det kan vara så att ts man bara säger det för att hon ska lägga ner diskussionen. Av det enkla skälet att han inte vill ha fler barn och hon inte accepterar att han känner så.
    Det vet bara ts man hur han egentligen känner och varför.
    Så är det. Men just nu är det det skäl han anger och vad TS har att gå på som skäl.

    Om min man använde mig som skäl för att ha gjort en stor omsvängning i något som påverkar oss båda hade jag velat att vi diskuterade det rejält, eftersom det ändå är jag ochx ikte han som då blivit skälet/motivet till förändringen.
  • EmelieE1996
    Anotherone skrev 2023-07-20 09:37:01 följande:
    Det kan vara en väg. Men igen, vill man inte så vill man inte. Man ska inte känna sig tvingad att sitta i den typen av samtal. Kanske säger han så för att slippa vidare diskussion? Det kanske inte bara handlar om första förlossningen och rädslan kring det, men det är det enklaste att förmedla?

    Det är en hårfin gräns mellan att gå på samtal för att få klarhet i vad som hände, risken att det händer igen (förmodligen inte) osv och att faktiskt låta någon slippa bli tjatad på och ifrågasatt. Och även om man går i samtal så får det i sig inte väcka för stort hopp hos den som längtar, ts i detta fallet. Det kan ju hända att det är bra att gå och prata om det men att han fortfarande inte vill ha fler barn...
    Hur vet du att ts man inte vill gå och prata med någon? 
  • Anotherone
    EmelieE1996 skrev 2023-07-20 18:40:26 följande:
    Hur vet du att ts man inte vill gå och prata med någon? 
    Det vet jag inte. Detta var svar till en annan person som ansåg att det var viktigt med terapi.
    Men vill han inte så vill han inte och ska inte bli tvingad. Det kan bidra till en bearbetning av frågan av fler barn men man kan aldrig tvinga någon. Vare sig till terapi eller att skaffa fler barn. 
  • Ylva34

    Jag förstår honom och jag förstår dig också lika mycket. Har det tagit er två jobbiga år så gäller det er bådas upplevelse, inte bara mammans, och kan vara både det och förlossningen som påverkat honom. Man behöver ta lika mycket hänsyn till mamman som till pappan. Han är kanske rädd också om något händer dig så står han ensam där som förälder, värsta scenario men ändå. Jag hade väntat och sett efterhand om han ångrar sig. Nu har ni fullt upp med en 1 åring och allting är färskt i minne. Finns där saker som kan göra honom tryggare inför eventuell graviditet så hade jag tagit upp det, kan bara vara att man önskar föda vid ett annat mindre sjukhus med gott rykte, det kan ha varit att han känt sig maktlös, och önskat beskydda dig. Jag har inte alltid varit överens med pappan och man kan tycka olika vid olika punkter, men det har löst sig. Det viktiga tycker jag är att man faktiskt har barn, att man inte står utan och inte glömmer bort vad man har. 

  • vissli
    Anotherone skrev 2023-07-20 19:36:24 följande:
    Det vet jag inte. Detta var svar till en annan person som ansåg att det var viktigt med terapi.
    Men vill han inte så vill han inte och ska inte bli tvingad. Det kan bidra till en bearbetning av frågan av fler barn men man kan aldrig tvinga någon. Vare sig till terapi eller att skaffa fler barn. 

    Jag anser att det är viktigt att prata om saker istället för att hålla dem på insidan om det är något som påverkar hela familjen. Ja. 


    Sen om det är terapi, eller en dialog med vården eller någon annan form, det är en annan fråga.

  • Cathariiina

    Men alltså, det är ALLTID den som INTE vill ha barn som har vetorätten. Detta är självklart. Man kan inte tvinga på någon ett barn. (Detta gäller dock inte om en graviditet redan är ett faktum, för en man kan inte heller få bestämma att en kvinna ska genomgå ett operativt ingrepp.)

    I detta fall låter det dessutom alldeles för farligt för dig att gå igenom en till graviditet. Ärret kan spricka när värkarna börjar (om de börjar före snittdatumet), och om du har riktig otur kan den spricka bara av uttänjningen och förvärkarna, tidigare i graviditeten. Om du inte befinner dig i omedelbar anslutning till en operationssal när det sker, så dör både du och barnet. Och din son blir moderlös. 

    NÄ... Jag tycker att din man har rätt här. Ni har inte diskuterat att adoptera ett syskon? Eller att - när ditt barn blir lite större helst - ta emot ett fosterbarn, som kan bli ett fostersyskon för honom?

  • vissli
    Cathariiina skrev 2023-07-21 02:20:06 följande:

    Men alltså, det är ALLTID den som INTE vill ha barn som har vetorätten. Detta är självklart. Man kan inte tvinga på någon ett barn. (Detta gäller dock inte om en graviditet redan är ett faktum, för en man kan inte heller få bestämma att en kvinna ska genomgå ett operativt ingrepp.)

    I detta fall låter det dessutom alldeles för farligt för dig att gå igenom en till graviditet. Ärret kan spricka när värkarna börjar (om de börjar före snittdatumet), och om du har riktig otur kan den spricka bara av uttänjningen och förvärkarna, tidigare i graviditeten. Om du inte befinner dig i omedelbar anslutning till en operationssal när det sker, så dör både du och barnet. Och din son blir moderlös. 

    NÄ... Jag tycker att din man har rätt här. Ni har inte diskuterat att adoptera ett syskon? Eller att - när ditt barn blir lite större helst - ta emot ett fosterbarn, som kan bli ett fostersyskon för honom?


    Fast du kan ju inte bedöma det bättre än vården kan, vsrför TS borde prata med just vården om riskerna för henne. 


    Att bara slänga sig med adoption som alternativ är också inte okomplicerat. Det är en lång process och inte helt utan tveksamheter för hur det går till heller. 

  • Anotherone
    Cathariiina skrev 2023-07-21 02:20:06 följande:

    Men alltså, det är ALLTID den som INTE vill ha barn som har vetorätten. Detta är självklart. Man kan inte tvinga på någon ett barn. (Detta gäller dock inte om en graviditet redan är ett faktum, för en man kan inte heller få bestämma att en kvinna ska genomgå ett operativt ingrepp.)


    Håller helt med!
    Utgångspunkten är att man själv äger det beslutet.

    Här borde man först fundera på om man överhuvudtaget vill ha fler barn. Kommer man tillsammans fram till att man har en sån önskan så kan man gå vidare med att undersöka om det vore möjligt för kvinnan att bära det barnet med tanke på historiken. 
    (Jag har själv fått nej efter två barn pga livmoderruptur så jag vet exakt hur det är.)
  • vissli
    Anotherone skrev 2023-07-21 09:07:58 följande:
    Håller helt med!
    Utgångspunkten är att man själv äger det beslutet.

    Här borde man först fundera på om man överhuvudtaget vill ha fler barn. Kommer man tillsammans fram till att man har en sån önskan så kan man gå vidare med att undersöka om det vore möjligt för kvinnan att bära det barnet med tanke på historiken. 
    (Jag har själv fått nej efter två barn pga livmoderruptur så jag vet exakt hur det är.)
    Fast här är ju makens utgångspunkt som han ger att det är pga risken för henne han inte vill. Inte att han inte vill ha fler barn för barnens skull. Då är det ju ändå rimligt att ta reda på den faktiska risken istället för den man själv antar. TS kanske får nej från vården nu med och då är det ju så.
  • Goose01
    Anotherone skrev 2023-07-20 09:37:01 följande:
    Det kan vara en väg. Men igen, vill man inte så vill man inte. Man ska inte känna sig tvingad att sitta i den typen av samtal. Kanske säger han så för att slippa vidare diskussion? Det kanske inte bara handlar om första förlossningen och rädslan kring det, men det är det enklaste att förmedla?

    Det är en hårfin gräns mellan att gå på samtal för att få klarhet i vad som hände, risken att det händer igen (förmodligen inte) osv och att faktiskt låta någon slippa bli tjatad på och ifrågasatt. Och även om man går i samtal så får det i sig inte väcka för stort hopp hos den som längtar, ts i detta fallet. Det kan ju hända att det är bra att gå och prata om det men att han fortfarande inte vill ha fler barn...
    Jag skulle aldrig tvinga min man. Som jag sagt till honom också så vill jag ju att mina barn ska ha en pappa som älskar dem och som själv önskat att få dem. Men det är ju svårt när man själv varit inställd på att det förhoppningsvis ska bli två barn. O så sätter han helt plötsligt emot det utan förvarning. Blev ju en chock för mig..
  • Goose01

    Jag kan av någon anledning inte citera inlägg i tråden. Men jag vill förtydliga att jag aldrig skulle tvinga min man till ett till barn. Därav att jag skrev inlägget av förtvivlan. Sen är det många som diskuterar om jag öht får bära ett barn. Enligt läkaren som gjorde snittet så är det helt okej. Bara det gått ett år från snittdatum och jag måste genomgå ett nytt planerat snitt. Jag frågade även vad som händer om värkarna skulle starta tidigare och enligt henne så va risken störst för ruptur i slutet av förlossningen så skulle det starta tidigare är det bara att ringa in så får jag komma in direkt (bor 15min ifrån sjukhus). Oftast har man ju förvärkar osv innan. Eftersom det även blir planerar snitt så tänker jag att det inte kommer vara traumatiskt (på samma sätt som nu) sen jobbar jag själv i vården och har jobbat på neonatalen så jag vet att det inte är svart på vitt när det kommer till förlossningar och graviditeter. Sen att det är konstigt att jag vill prata om barn redan efter 1år..ja om det tog oss 2år att få till denna graviditet så vill jag kanske inte vänta 3år med att börja försöka. Kanske blir mer påtagligt för mig då majoriteten jag haft kontakt med som har barn i min sons ålder redan är gravida..och vissa är beräknade nu i veckorna redan..men egentligen vill jag inte ha barn förrän om 1-2år..men vill ju inte att det då ska tröja ytterligare 2år liksom..

  • Goose01

    Men ja jag har hunnit smälta detta nu lite och vi får helt enkelt se vart livet bär oss..men det gjorde mig glad att läsa de fina peppade kommentarerna. Det förväntade jag faktiskt inte mig. Senast jag skrev här fick jag bara kommentarer om att jag va dum i huvudet Drömmer

  • Anotherone
    Goose01 skrev 2023-07-24 23:19:14 följande:
    Jag skulle aldrig tvinga min man. Som jag sagt till honom också så vill jag ju att mina barn ska ha en pappa som älskar dem och som själv önskat att få dem. Men det är ju svårt när man själv varit inställd på att det förhoppningsvis ska bli två barn. O så sätter han helt plötsligt emot det utan förvarning. Blev ju en chock för mig..
    Det kan jag förstå. I den sitsen har jag också varit. Men man får låta det landa och sen helt enkelt se tiden an. Kanske ändrar han sig, kanske inte.
  • Ocdmänniska

    Förstår din man, han måste väl vara rädd att förlora dig och att du kommer få fler problem av/från det. Och självklart kan man ånga ett barn, finns många som gjort det! Bara att googlea så ser du. Ogillar den inställningen folk verkar ha. 
    Sen tänker jag när det gått som det gjort är det verkligen det bästa beslutet att skaffa fler barn? Är det verkligen värt oavsett vad som kan hända? 
    Baserat på det du skriver tycker jag det är oansvartsfullt mot dig själv, din man och eran familj att skaffa fler när det har gått som det gått för dig. 

  • Goose01
    Ocdmänniska skrev 2023-07-25 10:15:31 följande:

    Förstår din man, han måste väl vara rädd att förlora dig och att du kommer få fler problem av/från det. Och självklart kan man ånga ett barn, finns många som gjort det! Bara att googlea så ser du. Ogillar den inställningen folk verkar ha. 
    Sen tänker jag när det gått som det gjort är det verkligen det bästa beslutet att skaffa fler barn? Är det verkligen värt oavsett vad som kan hända? 
    Baserat på det du skriver tycker jag det är oansvartsfullt mot dig själv, din man och eran familj att skaffa fler när det har gått som det gått för dig. 


    Varför är det oansvarsfullt när läkarna säger att det inte är farligt för mig att bära ett till barn? Jag behöver bli snittad istället för att genomgå en ny vaginal förlossning..men det är jag knappast ensam om att behöva göra..
  • Cathariiina
    Goose01 skrev 2023-07-24 23:34:32 följande:

     Kanske blir mer påtagligt för mig då majoriteten jag haft kontakt med som har barn i min sons ålder redan är gravida..och vissa är beräknade nu i veckorna redan..men egentligen vill jag inte ha barn förrän om 1-2år..men vill ju inte att det då ska tröja ytterligare 2år liksom..


    Detta låter för mig som ett omoget argument, och särskilt när det är så mycket som står på spel. Tävlar du med dina väninnor om att uppnå den perfekta familjen?


    Ett barn är fel (avhugget), fyra också (tattaraktigt)? Det ska helst vara barn av båda könen? Det är lite finare om det första barnet blir en pojke? Adoptivbarn och funktionshindrade barn räknas inte, och styvbarn ger minuspoäng (om det är kvinnan som har barn sedan ett tidigare förhållande blir det dubbla minuspoäng)? Fosterbarn ger poäng på godhetsskalan men inte på lyckat-skalan?

Svar på tråden Maken vill inte ha fler barn..men jag vill..