• Shinebrightlikeadiamond

    Galen på svärmor

    Skogstokig på svärmor. Vid en båttur ihop ankrade vi och badade från båten, dvs djupt vatten. Svärmor bytte om på mitt barn. Började ta på simväst o puffar. Jag sa att mitt barn skulle ha riktig flytväst på vid badningen. Jag fick inte bestämma det, blev argumentation och mitt krav ignorerades. Barnet var ensamt i vattnet. Simmade ifrån båten flera meter och då ropade jag till på barnet att vända tillbaka mot oss. ?Mamma är rädd? säger svärmor till barnet och tittar på mig. Jag förklarade att hon ska vara nära oss när hon badar. (Pappan skulle egentligen bada med henne men fastnade i ett samtal). Snacket fortsatte mot mig. nedlåtande om att jag var rädd. Jag svarade att jag är riskmedveten och att det är skillnad på att vara rädd eller riskmedveten. Svaret blev ?ja ja det heter så mycket?.

    Inte föga förvånande var jag o mina barn de enda som hade flytväst på oss under båtfärdenFörvånadNär jag bad om flytväst till mig när vi skulle tuffa ut med båten fick jag dessutom en halv föreläsning om att det behövs inte, det är minsann säkrare än att åka bil.

    när vi kom tillbaka från båtturen skulle svärmor och barnet simma till badbryggan. (De är alltid oskiljaktiga. Eller snarare, svärmor kapar detta barnet o man kommer inte intill. såklart kul för deras relation, det unnar jag dem). Samma där, simväst o puffar. Men ok då var dem iaf prick jämte varann. Vi kommunicerade att jag skulle komma med badhandduk o skor för att möta dem. Medans jag raffsar efter grejerna överrumplas jag över att svärmor nu står jämte mig på land. Barnet är nu helt ensam på djupt vatten, ca 30 m ifrån oss med skymd sikt pga bryggkanten där borta. 


    pappan säger givetvis ingenting på båten som medhåll till mig. Tvärtom hakar han på att typ racka ner på mitt krav om flytväst. 

    jag känner mig nu EXTREMT otrygg med att lämna barnen ensamma med svärmor o svärfar (de bor vid sjön/båten o badar alltid med våra barn). Jag har sagt till pappan att om han inte kan stå på min sida om säkerhetsaspekten så vägrar jag att lämna barnen ensamma med svärmor o svärfar mer. T ex kommer inte den där dagen bli av som dem snackat om att låna våra barn för övernattning på sjön. Liksom att jag självklart ska ta strid med dem om detta är påväg att återupprepas när jag då är med. Då får liksom relationen fan bära eller brista. Som ni kan ana är det inte första gången jag blir komplett överkörd o inte har nån talan trots att jag argumenterar. Svärmor är också typen som måste få sin vilja igenom och annars ?brakar helvetet lös?. det har man smakat på några gånger men jag får  ej rädas det nästa gång?

    Känner mig också kränkt ärligt talat. VAD FAN?!? jag är vårdnadshavare och för mig är det alltid säkerheten först med mina guldklimpar.

    please, behöver känna stöd! Pappan är aldrig stöttande. Han lägger sig alltid platt pga konflikträdsla.

  • Svar på tråden Galen på svärmor
  • MsFry

    Din man måste sluta jamsa med sin mamma och inse vilka som är hans familj och ansvar som steg 1.
    Du gör helt rätt i att säga att det inte blir något mer umgänge om de inte respekterar dig. Viktigt
    är att också faktiskt genomföra det om de inte skärper till sig. En chans gäller liksom. I förlängningen riskerar de att lära ditt barn att ditt, helt rimliga, säkerhetstänk är ett utslag av hysteri och inget man behöver lyssna på. Vilket vore förödande.


    Att hålla på att håna dig är helt oacceptabel, jag är imponerad över att du inte redan brutit kontakten, jag hade blivit helt vansinnig. 
    Har själv en äldre släkting som inte riktigt fattar att man inte tänker som man gjorde på 70-talet, han ifrågasätter tom bilbarnstolar till tvååringar. Vi har haft våra duster men han går aldrig vinnande ur dem när det gäller mitt barn. Alternativet hade nämligen varit att han inte får umgås med sitt barnbarn. 

  • MsFry

    Och helt ärligt: låt svärmor härja med raseriutbrott om hon tycker det är kul. Det hjälper knappast hennes sak att bete sig helt oberäkneligt, då har du ytterligare skäl att ge din man till varför de ör olämpliga att ta hand om ert barn. Hon lär väl knappast misshandla dig? Låt henne härja och gräva sin egen grav. 


     

  • Shinebrightlikeadiamond
    Daisy28 skrev 2023-07-14 09:16:02 följande:

    Du måste få din man med dig.  Så länge han inte vågar säga emot lilla mamma kommer detta aldrig ta slut  


    Nej det är också min fasta övertygelse. Jag tänker barnens förvirring om flera vuxna hejjar på en sak och mamma en annan. Indirekt lär dem ju sig att mamma behöver vi inte lyssna på. Särskilt om svärmor rackar ner på mig framför dem ?nej mamma är bara rädd?, lyssna inte på henne liksom.


    Tyvärr kommer han alltid välja med utgångspunkt från sin konflikträdsla. Han brukar hellre ta en sur fruga än ett bråk med morsan sin. Det är så det alltid varit & inga bättringar har skett trots att jag pratar med honom om det varje gång. Så inget hopp om det där. Jag kan helt enkelt bara styra över mig själv och tuffa till mig med att ta konflikterna med svärmor. (Även om jag tycker att det i huvudsak är hans ansvar att deala med sina föräldrar när det är obehag så gör jag det med mina egna). Och begränsa umgänget tyvärr? (pga detta kan jag inte låta dem vara ensamma med svärmor fler ggr, de bor vid sjön).

  • Daisy28
    Shinebrightlikeadiamond skrev 2023-07-14 09:35:38 följande:

    Nej det är också min fasta övertygelse. Jag tänker barnens förvirring om flera vuxna hejjar på en sak och mamma en annan. Indirekt lär dem ju sig att mamma behöver vi inte lyssna på. Särskilt om svärmor rackar ner på mig framför dem ?nej mamma är bara rädd?, lyssna inte på henne liksom.


    Tyvärr kommer han alltid välja med utgångspunkt från sin konflikträdsla. Han brukar hellre ta en sur fruga än ett bråk med morsan sin. Det är så det alltid varit & inga bättringar har skett trots att jag pratar med honom om det varje gång. Så inget hopp om det där. Jag kan helt enkelt bara styra över mig själv och tuffa till mig med att ta konflikterna med svärmor. (Även om jag tycker att det i huvudsak är hans ansvar att deala med sina föräldrar när det är obehag så gör jag det med mina egna). Och begränsa umgänget tyvärr? (pga detta kan jag inte låta dem vara ensamma med svärmor fler ggr, de bor vid sjön).


    Byt man
  • FuckGoggleAskMe
    Shinebrightlikeadiamond skrev 2023-07-14 09:13:50 följande:

    Jag brukar inte brusa upp, men det krävs ärligt talat att jag höjer rösten. Jag blev irriterad och argumenterade denna gången. Hjälpte föga. Det brukar vara så att man handgripligen får ta kommandot - i detta fallet lyfta barnet ifrån henne under protest från både svärmor & barn och byta om på det. jag är beredd att göra det nästa gång. Tack för pepp, precis vad jag behöver ❤️ ?ditt barns säkerhet är viktigare än en tant som gormar?. Alla dagar i veckan! ❤️


    Men gorma är tyvärr ett milt uttryck när svärmor inte får som hon vill, hon blir skogstokig.


    Hellre tusen skogstokiga tanter än ett barn som drunknat. 
  • Avenia
    Shinebrightlikeadiamond skrev 2023-07-14 08:50:52 följande:
    Ja. Man sätter inte sig upp mot svärmor så lätt? tror jag är ärrad/skrämd av tidigare händelser. Hon brukar skita i vad man säger och om man ändå står på sig o sätter ner foten (gjort några ggr tidigare) utbryter ett fruktansvärt obehagligt scenario med raseriutbrott. Jag kände mig totalt i underläge när hennes son gav medhåll till henne. Det gjorde mig också osäker, om jag tappat sunda förnuftet liksom o överdrev. Men han fick sig en uppsträckning hemma av mig - och så sa jag att detta leder till att jag kommer begränsa umgänget istället? (dvs inget passa barnen o bada med dem, inget sova över på båten). Men absolut, du har rätt i att ta kommandot - nästa gång får jag sätta ner foten och göra en scen om hon inte lyssnar? även om man blir skakis av hennes utbrott så får jag ej rädas dem. 
    Det handlar om ditt barns liv. Men du backar för att hon blir obehaglig annars. Prioriteringar? 
    Jag förstår, för jag har en liknande svärmor med samma brist på risktänk. Men där blir jag jävligt obehaglig om hon skulle få för sig att styra och ställa. Vilket hon gjort. Jag är mina barns mamma och jag räds inte hennes eventuella utbrott. Du måste tuffa till dig. Du kommer med veka ursäkter om att svärmor är obehaglig. Hon har fått dig dit hon vill. Exakt hennes avsikt. Hon vet att du är för mesig för att säga ifrån. Du riskerar hellre ditt barns liv än gör din svärmor upprörd. Är det så du vill ha det? 
  • Shinebrightlikeadiamond
    Daisy28 skrev 2023-07-14 09:37:04 följande:
    Byt man

    Tanken har slagit mig rätt så några gånger, jag konstaterar jämt att jag är ensam vuxen i detta hem 😁

    Blir jämt arg o besviken på honom pga hans konflikträdsla. Den är extrem. En gång i en lekpark klev två andra barn upp på vårt barns kompisgunga. Sen sa dem till vårt barn att kliva ner och gå bort. Hon tittade på sin pappa. Pappan sa ?ja kom här X?. Då lydde barnet o klev ner o började såklart gråta hysteriskt? Jag blev arg på min man när dem kom hem & berättade. Riktigt uppgivet besviken blev jag på att pappan inte vågade säga ifrån (vänligt men bestämt) till två typ 8-åringar. Tänkte så orättvist behandlad vårt barn måste känt sig osv, att inte ens pappa står upp.


     

  • Shinebrightlikeadiamond

    Avenia
    ?Det handlar om ditt barns liv. Men du backar för att hon blir obehaglig annars. Prioriteringar? 

    Jag förstår, för jag har en liknande svärmor med samma brist på risktänk. Men där blir jag jävligt obehaglig om hon skulle få för sig att styra och ställa. Vilket hon gjort. Jag är mina barns mamma och jag räds inte hennes eventuella utbrott. Du måste tuffa till dig. Du kommer med veka ursäkter om att svärmor är obehaglig. Hon har fått dig dit hon vill. Exakt hennes avsikt. Hon vet att du är för mesig för att säga ifrån. Du riskerar hellre ditt barns liv än gör din svärmor upprörd. Är det så du vill ha det??



    Vilken tur att du är en sån tuffing och har en svärmor som lyssnar på dig! Du är inte särskilt trevlig i tonen mot mig så kan ana att du blir ?jävligt obehaglig? mot svärmor.


    Jag skulle aldrig riskera mina barns liv för svärmor! Jag satt ju i gengäld & såg till att barnet var intill oss i vattnet trots hetset att jag var rädd av mig samt sa jag till att nej nu får barnet komma upp (och att barnet blev lämnat ensam på djupt vatten vid bryggkanten 30 m ut chockade även mig, det kunde jag aldrig förutspå). Jag känner också min svärmor och vet att även om hon rättar sig efter mig aktuellt tillfälle (under tvång) så gör hon som hon vill när dem är ensamma en annan gång. Har hört henne säga förr om andras saker ?det man inte vet har man inte ont av? osv. Jag känner henne alltför väl.

  • Shinebrightlikeadiamond

    Tackar för stödet. Jag kommer se till att det blir som jag säger nästa gång även om relationen går i kras nu. 


    Kommer som sagt heller aldrig lämna barnen ensamma med svärmor mer. Det bestämde jag där & då ute på sjön. Sorry not sorry.


     

  • MsFry

    Kom att tänka på den här som jag läste för ca hundra år sedan när mitt eget barn var litet: https://www.expressen.se/mama/mamaliv/hon-ramlade-i-hon-ramlade-i/

    Den hjälpte faktiskt mig att stå på mig när "alla andra" påstod att man nojade i onödan. Det är sjukt jobbigt att alltid vara den enda som tjatar på barnen om den tråkiga säkerheten. Speciellt när man jobbar i motvind med övriga familjen. Tyvärr får ju morsor ofta den rollen, speciellt om pappan är rädd för sin mamma. Och hans konflikträdsla har säkert med hennes beteende att göra... Kanske terapi för honom enskild och er tillsammans vore något? 

  • Emzor1

    hittar inte artikeln nu, men jag är uppväxt vid vattnet. När jag var ca. 9-10år så blev det ett jäkla pådrag nere i hamnen. Då var det ett litet barn (kanske 2-3år?) som hade varit ute till havs med sina föräldrar. På bryggan hade barnet fått av sig flytvästen och sedan ramlat i. 
    En brandman som inte var i tjänst just då, såg det hela och dök efter. Tänk nu att detta var djupt vatten, mörkt och grumligt. Han var under ytan i närmare 5min innan han hittade barnet. Barnet fick åka in till sjukhus med helikopter, kommer faktiskt inte ihåg hur det slutade.

    Så även om barnet var på bryggan, föräldrarna höll på att lasta ur båten samtidigt som barnet på något vänster, tog sig ur flytvästen, och ramlade i. 


    Det är lätt att tänka att ?herregud vad du är harig, vilken hönsmamma?, men när man minst anar det så kan olyckan vara framme. Likaså är det lätt att tänka ?vi är på bryggan, det är ingen fara?. Visst, det hör inte till det normala att sådana händelser sker, men vill man verkligen vara en av de få som råkar ut för det? 

  • Oussama

    Hej! 

    Barn i djuptvatten ska ha flytväst eller annan flytutrustning. Punktslut.

    Stå för din åsikt, och var fast vid den, och behåll ändå din vänlighet. Förhoppningsvis ger svärmorn sig. 

    Barnet får var hos sina farföräldrar när hen är lite äldre.

    Ett viktigt tips till: Prata avskilt med ditt barn om säkerhet och om de fall då flytväst blir räddningen. Får du med barnet på spåret så kommer hen själv att vägra ta risker. Berätta att farmor gör fel.

    Om din man är riskmedveten men är feg, uppmuntra honom till stötta även med enkla ord, och inte lämna dig helt i den konfrontationen. 

    Har du pratat med din svärfar, kan han bli på din sida? Förklara att ansvaret ligger på er som föräldrar

    Känner du att dina barn utsätts för risker utanför din kontroll så kan du orosanmäla till socialtjänsten.

    Som en säkerhetsmedveten pappa som dessutom är konflikträdd, förstår jag precis vad du upplever. Jag blir påskrattad av bröder eller får en föreläsning av farsan. Dock har jag min mamma på min sida 🙂

    Lycka till

  • erikaABC
    Shinebrightlikeadiamond skrev 2023-07-14 10:04:16 följande:

    Tackar för stödet. Jag kommer se till att det blir som jag säger nästa gång även om relationen går i kras nu. 


    Kommer som sagt heller aldrig lämna barnen ensamma med svärmor mer. Det bestämde jag där & då ute på sjön. Sorry not sorry.


     


    Hej ts, kanske familjerådgivning kan vara bra? DEt är viktigt att du och din man är ett team som familj. Ni behöver en paus från svärmor.
    Går relationen i kras kommer svärmor få mer kontroll över dina ungar, tyvärr.
  • EmelieE1996

    Din svärmor beter sig obehagligt, omoget och oansvarigt som tummar på säkerheten för att få rätt. Jag förstår att du är frustrerad! Och att förlöjliga dig inför ditt eget barn är respektlöst. Som om hon försöker vända ditt barn emot dig. Vad är det med alla svärföräldrar, är det konkurrens dom känner som gör att dom beter sig så?

  • Magical
    Shinebrightlikeadiamond skrev 2023-07-21 19:35:19 följande:

    Jaha, nu framkommer det att grandma har kört runt med min 6-åring flera kilometer i bil inne i staden utan bilbarnstol eller bälte?


    Tala nu om för din man att HAN måste stå på din sida när ni säger ifrån till svärmor.

    Du skrev tidigare att han hellre tar en sur fru än en sur mamma, men det måste få konsekvenser! Du skulle behöva fråga honom varför han tycker det är ok med en besviken/överkörd/ledsen fru (skilj dig om han inte kan ta tag i detta).
    Är du inte värd bättre?

    Han måste inse att det är ni som är kärnfamiljen. Hans mamma tillhör hans "gamla" familj och kommer i andra hand när man har egna barn. 
  • Oussama

    En del ansvarslösa handlingar kan man orosanmäla. Jag vet dock inte om det blir till er fördel i det här fallet, eller om det bara blir rörigt.

    Det här med bilbälte är ännu mer självklart att man ska ha på sig. Hon bryter annars mot lagen. 

Svar på tråden Galen på svärmor