• MsFry

Galen på svärmor

Din man måste sluta jamsa med sin mamma och inse vilka som är hans familj och ansvar som steg 1.
    Du gör helt rätt i att säga att det inte blir något mer umgänge om de inte respekterar dig. Viktigt
    är att också faktiskt genomföra det om de inte skärper till sig. En chans gäller liksom. I förlängningen riskerar de att lära ditt barn att ditt, helt rimliga, säkerhetstänk är ett utslag av hysteri och inget man behöver lyssna på. Vilket vore förödande.

Att hålla på att håna dig är helt oacceptabel, jag är imponerad över att du inte redan brutit kontakten, jag hade blivit helt vansinnig. 
    Har själv en äldre släkting som inte riktigt fattar att man inte tänker som man gjorde på 70-talet, han ifrågasätter tom bilbarnstolar till tvååringar. Vi har haft våra duster men han går aldrig vinnande ur dem när det gäller mitt barn. Alternativet hade nämligen varit att han inte får umgås med sitt barnbarn. 

• MsFry

Och helt ärligt: låt svärmor härja med raseriutbrott om hon tycker det är kul. Det hjälper knappast hennes sak att bete sig helt oberäkneligt, då har du ytterligare skäl att ge din man till varför de ör olämpliga att ta hand om ert barn. Hon lär väl knappast misshandla dig? Låt henne härja och gräva sin egen grav. 

• MsFry

Kom att tänka på den här som jag läste för ca hundra år sedan när mitt eget barn var litet: https://www.expressen.se/mama/mamaliv/hon-ramlade-i-hon-ramlade-i/

Den hjälpte faktiskt mig att stå på mig när "alla andra" påstod att man nojade i onödan. Det är sjukt jobbigt att alltid vara den enda som tjatar på barnen om den tråkiga säkerheten. Speciellt när man jobbar i motvind med övriga familjen. Tyvärr får ju morsor ofta den rollen, speciellt om pappan är rädd för sin mamma. Och hans konflikträdsla har säkert med hennes beteende att göra... Kanske terapi för honom enskild och er tillsammans vore något? 

Svar på tråden Galen på svärmor