• Shinebrightlikeadiamond

    Galen på svärmor

    Skogstokig på svärmor. Vid en båttur ihop ankrade vi och badade från båten, dvs djupt vatten. Svärmor bytte om på mitt barn. Började ta på simväst o puffar. Jag sa att mitt barn skulle ha riktig flytväst på vid badningen. Jag fick inte bestämma det, blev argumentation och mitt krav ignorerades. Barnet var ensamt i vattnet. Simmade ifrån båten flera meter och då ropade jag till på barnet att vända tillbaka mot oss. ?Mamma är rädd? säger svärmor till barnet och tittar på mig. Jag förklarade att hon ska vara nära oss när hon badar. (Pappan skulle egentligen bada med henne men fastnade i ett samtal). Snacket fortsatte mot mig. nedlåtande om att jag var rädd. Jag svarade att jag är riskmedveten och att det är skillnad på att vara rädd eller riskmedveten. Svaret blev ?ja ja det heter så mycket?.

    Inte föga förvånande var jag o mina barn de enda som hade flytväst på oss under båtfärdenFörvånadNär jag bad om flytväst till mig när vi skulle tuffa ut med båten fick jag dessutom en halv föreläsning om att det behövs inte, det är minsann säkrare än att åka bil.

    när vi kom tillbaka från båtturen skulle svärmor och barnet simma till badbryggan. (De är alltid oskiljaktiga. Eller snarare, svärmor kapar detta barnet o man kommer inte intill. såklart kul för deras relation, det unnar jag dem). Samma där, simväst o puffar. Men ok då var dem iaf prick jämte varann. Vi kommunicerade att jag skulle komma med badhandduk o skor för att möta dem. Medans jag raffsar efter grejerna överrumplas jag över att svärmor nu står jämte mig på land. Barnet är nu helt ensam på djupt vatten, ca 30 m ifrån oss med skymd sikt pga bryggkanten där borta. 


    pappan säger givetvis ingenting på båten som medhåll till mig. Tvärtom hakar han på att typ racka ner på mitt krav om flytväst. 

    jag känner mig nu EXTREMT otrygg med att lämna barnen ensamma med svärmor o svärfar (de bor vid sjön/båten o badar alltid med våra barn). Jag har sagt till pappan att om han inte kan stå på min sida om säkerhetsaspekten så vägrar jag att lämna barnen ensamma med svärmor o svärfar mer. T ex kommer inte den där dagen bli av som dem snackat om att låna våra barn för övernattning på sjön. Liksom att jag självklart ska ta strid med dem om detta är påväg att återupprepas när jag då är med. Då får liksom relationen fan bära eller brista. Som ni kan ana är det inte första gången jag blir komplett överkörd o inte har nån talan trots att jag argumenterar. Svärmor är också typen som måste få sin vilja igenom och annars ?brakar helvetet lös?. det har man smakat på några gånger men jag får  ej rädas det nästa gång?

    Känner mig också kränkt ärligt talat. VAD FAN?!? jag är vårdnadshavare och för mig är det alltid säkerheten först med mina guldklimpar.

    please, behöver känna stöd! Pappan är aldrig stöttande. Han lägger sig alltid platt pga konflikträdsla.

  • Svar på tråden Galen på svärmor
  • erikaABC

    Jag hade inte åkt på liknande utflykter med svärmor igen.
    Du har försökt, men svärmor är verkligen på krigsstigen och ska demonstrera att hon bestämmer.
    Nej , utsätt dig inte för detta mer.

  • enmamma

    Regel nr1 bada tillsammans.
    varför lät ni barnet gå i vattnet från båten utan vuxen.
    Finns det någon orsak till att du inte badar med barnet?
    Hur gammal är barnet och varför kan hem inte simma?

  • Shinebrightlikeadiamond
    enmamma skrev 2023-07-14 07:01:52 följande:

    Regel nr1 bada tillsammans.
    varför lät ni barnet gå i vattnet från båten utan vuxen.
    Finns det någon orsak till att du inte badar med barnet?
    Hur gammal är barnet och varför kan hem inte simma?


    Vi hade alla varit i och badat tillsammans. Sedan fikade vi. Sedan skrek & grät barnet att få bada mer. Jag sa nej, vi kan bada igen vid badstranden när vi kommit tillbaka med båten.. Svärmor tyckte att barnet visst kunde bada igen. Pappan höll då med och svärmor bytte om på mitt barn. Jag sa då får pappan bada med barnet (pappan byter om mkt snabbare till badkläder än mig) och barnet har flytväst. Flytväst blev det ju ingen.Sedan fastnade pappan i samtal och blev därför försenad ner i vattnet, jag hängde ut från båten och övervakade barnet så länge, ropade på barnet som simmade ifrån oss (ca 3-5 m) och sa till att vända tillbaka. Det var då jag fick höra nedlåtande kommentarer om att jag var rädd. Fick säga till pappan (tjata) att nu får du hoppa i till barnet.


    Barnet är 6 år och har inte lärt sig simma än. Men det är ju bara en tidsfråga. Dock tycker jag inte det spelar någon roll ifall barnet hade varit 6 år och lärt sig simma (finns ju olika grader av simkunnighet med). jag anser helt enkelt att småbarn har flytväst på djupt vatten.

  • Learningthehardway

    Ditt barn, dina regler, om svärmor inte kan acceptera det så får hon istället acceptera att inte träffa barnbarnet. Det är helt rimligt att en sexåring (simkunnig eller ej) har flytväst på båt, brygga och vid bad på djupt vatten. Fruktansvärt oförskämt av svärmor att förlöjliga dig för att du tänker på säkerheten. Skitdåligt av din man att han inte står upp för dig också.

  • FuckGoggleAskMe

    Ditt krav ignorerades? Men ta kommando över ditt liv och ditt barn! Ge krav till vem? Du bestämmer och ser till att det blir så. Den av föräldrarna som är mest orolig bestämmer, dvs du. 


    Bestäm även att barnet inte ska vara utan dig i närheten av vatten, så ingen övernattning med dem på någon båt, 

  • Shinebrightlikeadiamond
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-07-14 08:32:31 följande:

    Ditt krav ignorerades? Men ta kommando över ditt liv och ditt barn! Ge krav till vem? Du bestämmer och ser till att det blir så. Den av föräldrarna som är mest orolig bestämmer, dvs du. 


    Bestäm även att barnet inte ska vara utan dig i närheten av vatten, så ingen övernattning med dem på någon båt, 


    Ja. Man sätter inte sig upp mot svärmor så lätt? tror jag är ärrad/skrämd av tidigare händelser. Hon brukar skita i vad man säger och om man ändå står på sig o sätter ner foten (gjort några ggr tidigare) utbryter ett fruktansvärt obehagligt scenario med raseriutbrott. Jag kände mig totalt i underläge när hennes son gav medhåll till henne. Det gjorde mig också osäker, om jag tappat sunda förnuftet liksom o överdrev. Men han fick sig en uppsträckning hemma av mig - och så sa jag att detta leder till att jag kommer begränsa umgänget istället? (dvs inget passa barnen o bada med dem, inget sova över på båten). Men absolut, du har rätt i att ta kommandot - nästa gång får jag sätta ner foten och göra en scen om hon inte lyssnar? även om man blir skakis av hennes utbrott så får jag ej rädas dem. 
  • FuckGoggleAskMe
    Shinebrightlikeadiamond skrev 2023-07-14 08:50:52 följande:
    Ja. Man sätter inte sig upp mot svärmor så lätt? tror jag är ärrad/skrämd av tidigare händelser. Hon brukar skita i vad man säger och om man ändå står på sig o sätter ner foten (gjort några ggr tidigare) utbryter ett fruktansvärt obehagligt scenario med raseriutbrott. Jag kände mig totalt i underläge när hennes son gav medhåll till henne. Det gjorde mig också osäker, om jag tappat sunda förnuftet liksom o överdrev. Men han fick sig en uppsträckning hemma av mig - och så sa jag att detta leder till att jag kommer begränsa umgänget istället? (dvs inget passa barnen o bada med dem, inget sova över på båten). Men absolut, du har rätt i att ta kommandot - nästa gång får jag sätta ner foten och göra en scen om hon inte lyssnar? även om man blir skakis av hennes utbrott så får jag ej rädas dem. 

    Bestäm helt odramatiskt. Om hon ställer till en scen är det jobbigt men det viktiga är att du tar kommandot. Stå upp för ditt barn och dig själv. Att säga något till pappan efteråt är lika med att prata med fel person, för sent, om det är hon som är problemet. 


    Som mamma får du ibland stå ut med obehagliga situationer för att tillvarata ditt barns bästa. Ditt barns säkerhet är viktigare än en tant som gormar. 

  • Shinebrightlikeadiamond
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-07-14 09:03:15 följande:

    Bestäm helt odramatiskt. Om hon ställer till en scen är det jobbigt men det viktiga är att du tar kommandot. Stå upp för ditt barn och dig själv. Att säga något till pappan efteråt är lika med att prata med fel person, för sent, om det är hon som är problemet. 


    Som mamma får du ibland stå ut med obehagliga situationer för att tillvarata ditt barns bästa. Ditt barns säkerhet är viktigare än en tant som gormar. 


    Jag brukar inte brusa upp, men det krävs ärligt talat att jag höjer rösten. Jag blev irriterad och argumenterade denna gången. Hjälpte föga. Det brukar vara så att man handgripligen får ta kommandot - i detta fallet lyfta barnet ifrån henne under protest från både svärmor & barn och byta om på det. jag är beredd att göra det nästa gång. Tack för pepp, precis vad jag behöver ❤️ ?ditt barns säkerhet är viktigare än en tant som gormar?. Alla dagar i veckan! ❤️


    Men gorma är tyvärr ett milt uttryck när svärmor inte får som hon vill, hon blir skogstokig.

  • Daisy28

    Du måste få din man med dig.  Så länge han inte vågar säga emot lilla mamma kommer detta aldrig ta slut  

Svar på tråden Galen på svärmor