• Oussama

Galen på svärmor

Hej! 

Barn i djuptvatten ska ha flytväst eller annan flytutrustning. Punktslut.

Stå för din åsikt, och var fast vid den, och behåll ändå din vänlighet. Förhoppningsvis ger svärmorn sig. 

Barnet får var hos sina farföräldrar när hen är lite äldre.

Ett viktigt tips till: Prata avskilt med ditt barn om säkerhet och om de fall då flytväst blir räddningen. Får du med barnet på spåret så kommer hen själv att vägra ta risker. Berätta att farmor gör fel.

Om din man är riskmedveten men är feg, uppmuntra honom till stötta även med enkla ord, och inte lämna dig helt i den konfrontationen. 

Har du pratat med din svärfar, kan han bli på din sida? Förklara att ansvaret ligger på er som föräldrar

Känner du att dina barn utsätts för risker utanför din kontroll så kan du orosanmäla till socialtjänsten.

Som en säkerhetsmedveten pappa som dessutom är konflikträdd, förstår jag precis vad du upplever. Jag blir påskrattad av bröder eller får en föreläsning av farsan. Dock har jag min mamma på min sida 🙂

Lycka till

• Oussama

En del ansvarslösa handlingar kan man orosanmäla. Jag vet dock inte om det blir till er fördel i det här fallet, eller om det bara blir rörigt.

Det här med bilbälte är ännu mer självklart att man ska ha på sig. Hon bryter annars mot lagen. 

Svar på tråden Galen på svärmor