Galen på svärmor
Shinebrightlikeadiamond skrev 2023-07-14 08:50:52 följande:
Ja. Man sätter inte sig upp mot svärmor så lätt? tror jag är ärrad/skrämd av tidigare händelser. Hon brukar skita i vad man säger och om man ändå står på sig o sätter ner foten (gjort några ggr tidigare) utbryter ett fruktansvärt obehagligt scenario med raseriutbrott. Jag kände mig totalt i underläge när hennes son gav medhåll till henne. Det gjorde mig också osäker, om jag tappat sunda förnuftet liksom o överdrev. Men han fick sig en uppsträckning hemma av mig - och så sa jag att detta leder till att jag kommer begränsa umgänget istället? (dvs inget passa barnen o bada med dem, inget sova över på båten). Men absolut, du har rätt i att ta kommandot - nästa gång får jag sätta ner foten och göra en scen om hon inte lyssnar? även om man blir skakis av hennes utbrott så får jag ej rädas dem. Jag förstår, för jag har en liknande svärmor med samma brist på risktänk. Men där blir jag jävligt obehaglig om hon skulle få för sig att styra och ställa. Vilket hon gjort. Jag är mina barns mamma och jag räds inte hennes eventuella utbrott. Du måste tuffa till dig. Du kommer med veka ursäkter om att svärmor är obehaglig. Hon har fått dig dit hon vill. Exakt hennes avsikt. Hon vet att du är för mesig för att säga ifrån. Du riskerar hellre ditt barns liv än gör din svärmor upprörd. Är det så du vill ha det?