• Mandelflarn

Vad skulle kvinnor skylla på i ett 100% jämställt förhållande?

• Svar på tråden Vad skulle kvinnor skylla på i ett 100% jämställt förhållande?
  • Ascendere
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-06-12 10:19:39 följande:
    Varför skulle man kalla det att "skylla på" något när det faktiskt kan vara sanningen och en del av bristande attraktion? Det är inte bara det yttre som spelar roll för en kvinna utan väldigt mycket personlighet också.
    Kvinnor är känslostyrda. Om en kvinna KÄNNER sig attraherad av en man kommer hennes intellektuella del att förklara det  för henna själv genom att använda hans positiva egenskaper. 
    EXEMPEVIS en man som tillbringar mycket tid hemma med familjen skulle kvinnan tänka "jag är attraherad av honom för att han är så engagerad i familjen. 
    MEN om hon INTE känner sig attraherad av samma man skulle hon förklara det med "Han saknar ambitioner utanför familjen". 

Med andra ord, samma egenskaper leder till olika slutsatser beroende på vad kvinnan känner. Känslorna kommer först och leder så att säga intellektet. Det är därför det sällan slutar bra när en kvinna blir ihop med en man för att han "tickar alla checkboxar" men de starka känslorna saknas. 
  • Anonym (Fundersam)
    Ascendere skrev 2023-06-12 10:25:14 följande:
    Kvinnor är känslostyrda. Om en kvinna KÄNNER sig attraherad av en man kommer hennes intellektuella del att förklara det  för henna själv genom att använda hans positiva egenskaper. 
    EXEMPEVIS en man som tillbringar mycket tid hemma med familjen skulle kvinnan tänka "jag är attraherad av honom för att han är så engagerad i familjen. 
    MEN om hon INTE känner sig attraherad av samma man skulle hon förklara det med "Han saknar ambitioner utanför familjen". 

Med andra ord, samma egenskaper leder till olika slutsatser beroende på vad kvinnan känner. Känslorna kommer först och leder så att säga intellektet. Det är därför det sällan slutar bra när en kvinna blir ihop med en man för att han "tickar alla checkboxar" men de starka känslorna saknas. 
    Nja, nu tycker jag verkligen att du förminskar kvinnor som påstår att de är så känslostyrda att de knappt kan tänka logiskt kring en mans dåliga sidor. Vi är inga djur utan människor med lika välutvecklad tankeförmåga som män, som i sin tur kan påstås vara lika mycket eller lika lite känslostyrda även om det kan skilja sig vad man fokuserar på i så fall.
  • Anonym (Fundersam)
    Ascendere skrev 2023-06-12 10:25:14 följande:

Håller däremot med om det andra stycket, att det inte funkar med en relation där partnern uppfyller de praktiska delarna men att känslorna saknas.
  • Anonym (Ointresse)
    Anonym (Omvänt) skrev 2023-06-12 10:13:19 följande:
    Nej, det är ju därför det är så svårt att få träffa manliga kompisar från förr. De är upptagna med att ställa upp för sina kvinnor och vaka över dem så att ingen annan man kommer och tilldrar sig hennes intresse, men när de för en gång skull får hennes tillåtelse att gå ut på puben med grabbarna, då sitter de efter några stora starka och skrävlar om att "Höhö nej, för fan, jag får göra som jag vill för henne".
    Frågan är vem de försöker lura?
  • Anonym (Ointresse)
    Odd Even skrev 2023-06-12 10:15:13 följande:
    Men nog förekommer det att män inte orkar ha sex för att de arbetar för mycket, med jättemycket övertid och sånt...
    Många män har ju rollen som huvudförsörjare enligt gamla könsnormer som tyvärr lever kvar hos många och då blir det en press att "leverera".
  • Anonym (Ointresse)
    Anonym (less) skrev 2023-06-12 08:54:52 följande:

Är så jävla less på den där undanflykten som kommer från män "jag klarar mig med en lägre standard så jag behöver inte göra något". det är ett sådant kvalificerat skitsnack. Min man har försökt dra den också men då blir jag bara förbannad för sanningen är att jag klarar mig med en sjukt lägre standard än vad han gör, han hade mycket mer städat i sitt hem än jag i mitt innan vi flyttade ihop. Han hade ok och jag hade på gränsen till sanitär olägenhet. 

Men med barn så finns det faktiskt en minimistandard man behöver uppnå för att barnen inte ska växa upp i ett hem där de inte vill ta med sina vänner hem. Min standard ligger långt under den standarden, min mans standard ligger på den. Men han VET att om han skiter i att göra något så gör jag det. Eftersom att det fallit på min lott att ha koll på när barnen får kompisar på besök och vara hemmets projektledare. 

Jag tror att många män precis som min ser sig som en enhet och övriga familjen som en enhet. Så om han plockar undan sitt plus lite till så tror han att han gjort hälften. Men missar att det är ungarna som står för 90% av stöket så hans och lite till gör att han står för typ 15% av det som behöver göras. 

Jag är helt med på att om man vill ha ett prefekt hem och en standard som ligger högre än allmän mininivå så får man ta ansvar för det som ligger över miniminivån själv. Men problemet är att många män hävdar att de är fine med att deras barn kan växa upp i ett hem med bajs på toalettens spolknapp, möglig disk i barnens sängar, nedkissade kalsonger på golvet i tv-rummet och att golvet dammsugs 2 gånger om året och därför inte behöver göra något. Men självklart är de inte ok med det utan de vill faktiskt bo ett i hem där man inte riskerar att trampa på glasbitar och bli magsjuk bara av att leva i. 

Jag kan säga att jag är väldigt pedant enligt både mitt ex och min nuvarande fru så min miniminivå ligger tydligen en bit över det som annars anses normalt för män. Skulle säga att fördelningen är ca 40/60 till min fördel då båda kvinnorna var/är "karriärkvinnor". De drar in mer cash och jag tar mer ansvar hemma :)
  • Anonym (less)
    Odd Even skrev 2023-06-12 10:15:13 följande:
    Men nog förekommer det att män inte orkar ha sex för att de arbetar för mycket, med jättemycket övertid och sånt...
    Ja är man utarbetad så orkar man inte oavsett kön. Sedan är nog kvinnor generellt mer utarbetade än männen (i familjer med barn) då extraarbetet i hemmet oftast ger mindre möjlighet till vila, återhämtning och egentid än vad extraarbete på arbetsplatsen ger. 

Som tillägg till mina tidigare inlägg så blir jag som sagt väldigt förbannad när man försöker smita undan med kommentarer om "du vill ha en högre standard", men jag är inte generellt irriterad på min man att han gör för lite, det är just när den kommentaren kommer som jag blir förbannad. 

Överlag har vi det ganska harmoniskt även om fördelningen på hushållsarbete väl ligger på någonstans mellan 80/20 och 70/30  (min man tror nog att vi har 50/50). Jag har inga problem att göra mer även fast jag faktiskt också arbetar fler timmar för jag jobbar hemifrån och han pendlar och jag är oftast är rätt ostressad och han är typ alltid stressad så jag kan ju se att han har ett större behov av egentid, sömn och återhämtning än vad jag har för att nå samma nivå av mående. Det som är viktigt är ju att man ser varandra och drar sitt strå till stacken i den grad som krävs för att båda ska må bra. 
  • Anonym (Ointresse)
    Anonym (less) skrev 2023-06-12 12:06:56 följande:
    Ja är man utarbetad så orkar man inte oavsett kön. Sedan är nog kvinnor generellt mer utarbetade än männen (i familjer med barn) då extraarbetet i hemmet oftast ger mindre möjlighet till vila, återhämtning och egentid än vad extraarbete på arbetsplatsen ger. 

Som tillägg till mina tidigare inlägg så blir jag som sagt väldigt förbannad när man försöker smita undan med kommentarer om "du vill ha en högre standard", men jag är inte generellt irriterad på min man att han gör för lite, det är just när den kommentaren kommer som jag blir förbannad. 

Överlag har vi det ganska harmoniskt även om fördelningen på hushållsarbete väl ligger på någonstans mellan 80/20 och 70/30  (min man tror nog att vi har 50/50). Jag har inga problem att göra mer även fast jag faktiskt också arbetar fler timmar för jag jobbar hemifrån och han pendlar och jag är oftast är rätt ostressad och han är typ alltid stressad så jag kan ju se att han har ett större behov av egentid, sömn och återhämtning än vad jag har för att nå samma nivå av mående. Det som är viktigt är ju att man ser varandra och drar sitt strå till stacken i den grad som krävs för att båda ska må bra. 
    Även om mannen skulle göra 90% av allt hemarbete skulle förmodligen många kvinnor skylla sin dåliga eller obefintliga lust på att de har för mycket att göra hemma. Detta istället för att ta sitt ansvar och gå till vårdcentralen för att ta reda på vad som kan vara fel som män blir uppmanade att göra i otaliga kommentarer här på forumet när han inte får upp den. Men det finns ALLTID en ursäkt när kvinnor inte känner lust.
  • Anonym (Ui)

Vad är problemet som någon ska beskyllas för? Miljöförstöringen? Dålig internetuppkoppling? Köerna på ICA?

• Anonym (Ointresse)
    Anonym (Ui) skrev 2023-06-12 15:13:54 följande:

Vad är problemet som någon ska beskyllas för? Miljöförstöringen? Dålig internetuppkoppling? Köerna på ICA?

Vad är det kvinnor inte gör som de brukar skylla på att mannen inte gör sin del av hemsysslorna?
  • ClumsySmurf

´

Anonym (Fundersam) skrev 2023-06-11 15:53:54 följande:
    Du måste ju fatta att det är ett uttryck och inte fakta. Det kan lika gärna vara 85/15 och det är extremt svårt att föra statistik på vem som gör det mesta i ett hem eftersom det även faller på kvinnans lott att vara "hemmets projektledare" där det ingår att ha koll på tusen och en saker, i smått som i stort, helst även mannens aktiviteter.
    Det tydligen är extremt svårt att föra statistik på i sitt eget hem, men kan du ändå sätta siffror på andra.
    Tror du har svarat på TS fråga, vissa kommer helt enkelt att dra till med 85/15 oavsett om ansvaret är fördelat 50/50 eller inte.
  • ClumsySmurf
    Anonym (less) skrev 2023-06-12 08:54:52 följande:

Är så jävla less på den där undanflykten som kommer från män "jag klarar mig med en lägre standard så jag behöver inte göra något". det är ett sådant kvalificerat skitsnack. Min man har försökt dra den också men då blir jag bara förbannad för sanningen är att jag klarar mig med en sjukt lägre standard än vad han gör, han hade mycket mer städat i sitt hem än jag i mitt innan vi flyttade ihop. Han hade ok och jag hade på gränsen till sanitär olägenhet. 

Men med barn så finns det faktiskt en minimistandard man behöver uppnå för att barnen inte ska växa upp i ett hem där de inte vill ta med sina vänner hem. Min standard ligger långt under den standarden, min mans standard ligger på den. Men han VET att om han skiter i att göra något så gör jag det. Eftersom att det fallit på min lott att ha koll på när barnen får kompisar på besök och vara hemmets projektledare. 

Jag tror att många män precis som min ser sig som en enhet och övriga familjen som en enhet. Så om han plockar undan sitt plus lite till så tror han att han gjort hälften. Men missar att det är ungarna som står för 90% av stöket så hans och lite till gör att han står för typ 15% av det som behöver göras. 

Jag är helt med på att om man vill ha ett prefekt hem och en standard som ligger högre än allmän mininivå så får man ta ansvar för det som ligger över miniminivån själv. Men problemet är att många män hävdar att de är fine med att deras barn kan växa upp i ett hem med bajs på toalettens spolknapp, möglig disk i barnens sängar, nedkissade kalsonger på golvet i tv-rummet och att golvet dammsugs 2 gånger om året och därför inte behöver göra något. Men självklart är de inte ok med det utan de vill faktiskt bo ett i hem där man inte riskerar att trampa på glasbitar och bli magsjuk bara av att leva i. 

"Men han VET att om han skiter i att göra något så gör jag det."
    Kan dina barn göra samma sak?
    Strunta i att städa rummet till mamma städar.
    Slänga kläderna på golvet och vänta på att mamma ska plocka upp.
    eller får din man särbehandling åt fel håll?
  • Anonym (Sambo)
    ClumsySmurf skrev 2023-06-12 17:50:24 följande:
    "Men han VET att om han skiter i att göra något så gör jag det."
    Kan dina barn göra samma sak?
    Strunta i att städa rummet till mamma städar.
    Slänga kläderna på golvet och vänta på att mamma ska plocka upp.
    eller får din man särbehandling åt fel håll?
    Min sambo, barnens pappa, "kommer undan" med mer än barnen (pojkar). När barnen frågat varför vid något tillfälle har jag svarat att de får hjälpa till så de lär sig och inte blir som pappa när de blir stora. De tycker det är orättvist att det alltid är mamma som städar, tvättar etc (och organiserar städningen med vad som ska göras när "alla" ska hjälpas åt) och ställer därför gladeligen upp eftersom "i en familj hjälps man åt".

Jag orkar inte uppfostra sambon. Han är 50+ och jag vet att han kan om han vill. 
  • Anonym (Ointresse)
    ClumsySmurf skrev 2023-06-12 17:37:07 följande:

´

Det tydligen är extremt svårt att föra statistik på i sitt eget hem, men kan du ändå sätta siffror på andra.
    Tror du har svarat på TS fråga, vissa kommer helt enkelt att dra till med 85/15 oavsett om ansvaret är fördelat 50/50 eller inte.
    Det är ju ett hån mot män som anstränger sig att göra 50/50 att klappa dem på huvudet och dra till med 85/15 till kvinnans fördel.  
  • Anonym (Ointresse)
    Anonym (Sambo) skrev 2023-06-12 18:04:38 följande:
    Min sambo, barnens pappa, "kommer undan" med mer än barnen (pojkar). När barnen frågat varför vid något tillfälle har jag svarat att de får hjälpa till så de lär sig och inte blir som pappa när de blir stora. De tycker det är orättvist att det alltid är mamma som städar, tvättar etc (och organiserar städningen med vad som ska göras när "alla" ska hjälpas åt) och ställer därför gladeligen upp eftersom "i en familj hjälps man åt".

Jag orkar inte uppfostra sambon. Han är 50+ och jag vet att han kan om han vill. 
    Blev du bortgift? Eller valde du honom själv?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Ointresse) skrev 2023-06-12 18:19:24 följande:
    Det är ju ett hån mot män som anstränger sig att göra 50/50 att klappa dem på huvudet och dra till med 85/15 till kvinnans fördel.  
    man kan ju välja att misstolka om man vill, vända på det och låtsas att jag menade tvärt om.
    Hur blir det om man vänder på fultolkningen...

Det är ju ett hån mot kvinnor som anstränger sig att göra 50/50 att klappa dem på huvudet och dra till med 85/15 till männens fördel. 

• Anonym (Ointresse)
    ClumsySmurf skrev 2023-06-12 18:42:34 följande:
    man kan ju välja att misstolka om man vill, vända på det och låtsas att jag menade tvärt om.
    Hur blir det om man vänder på fultolkningen...

Det är ju ett hån mot kvinnor som anstränger sig att göra 50/50 att klappa dem på huvudet och dra till med 85/15 till männens fördel. 
    Hon förminskar ju sin man och säger att han tror att han tror att han gör 50% när han enligt henne bara gör 15%. Att förminska och förlöjliga män är ju iofs vedertaget här på forumet.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Ointresse) skrev 2023-06-12 18:53:35 följande:
    Hon förminskar ju sin man och säger att han tror att han tror att han gör 50% när han enligt henne bara gör 15%. Att förminska och förlöjliga män är ju iofs vedertaget här på forumet.
    om mannen bara gör 15% är det ju inte till kvinnans fördel.
    självupptagna män och kvinnor drar gärna på offerkoftan om det är 50/50
    det finns en viss typ av feminister som alltid lyckas vrida det till att att män är egoister på kvinnors bekostnad, antar att det är de mest självupptagna kvinnorna.
  • Anonym (Sambo)
    Anonym (Ointresse) skrev 2023-06-12 18:33:12 följande:
    Blev du bortgift? Eller valde du honom själv?
    Jag valde honom själv. Detta fanns inte för 20 år sedan. Inte heller för 10 år sedan. Sen kom barnen och beteendet började komma. Men orken räcker inte till att uppfostra och påminna honom om att man hjälps åt att ta hand om hushållet. Han har andra bra sidor men detta är ett minus. Men istället för att bråka om det så satsar jag på nästa generation så att beteendet inte upprepar sig. 
  • Anonym (Ointresse)
    ClumsySmurf skrev 2023-06-12 20:02:31 följande:
    om mannen bara gör 15% är det ju inte till kvinnans fördel.
    självupptagna män och kvinnor drar gärna på offerkoftan om det är 50/50
    det finns en viss typ av feminister som alltid lyckas vrida det till att att män är egoister på kvinnors bekostnad, antar att det är de mest självupptagna kvinnorna.
    Låter mest sannolikt.
Svar på tråden Vad skulle kvinnor skylla på i ett 100% jämställt förhållande?