Anonym (less) skrev 2023-06-12 12:06:56 följande:
Ja är man utarbetad så orkar man inte oavsett kön. Sedan är nog kvinnor generellt mer utarbetade än männen (i familjer med barn) då extraarbetet i hemmet oftast ger mindre möjlighet till vila, återhämtning och egentid än vad extraarbete på arbetsplatsen ger.
Som tillägg till mina tidigare inlägg så blir jag som sagt väldigt förbannad när man försöker smita undan med kommentarer om "du vill ha en högre standard", men jag är inte generellt irriterad på min man att han gör för lite, det är just när den kommentaren kommer som jag blir förbannad.
Överlag har vi det ganska harmoniskt även om fördelningen på hushållsarbete väl ligger på någonstans mellan 80/20 och 70/30 (min man tror nog att vi har 50/50). Jag har inga problem att göra mer även fast jag faktiskt också arbetar fler timmar för jag jobbar hemifrån och han pendlar och jag är oftast är rätt ostressad och han är typ alltid stressad så jag kan ju se att han har ett större behov av egentid, sömn och återhämtning än vad jag har för att nå samma nivå av mående. Det som är viktigt är ju att man ser varandra och drar sitt strå till stacken i den grad som krävs för att båda ska må bra.
Även om mannen skulle göra 90% av allt hemarbete skulle förmodligen många kvinnor skylla sin dåliga eller obefintliga lust på att de har för mycket att göra hemma. Detta istället för att ta sitt ansvar och gå till vårdcentralen för att ta reda på vad som kan vara fel som män blir uppmanade att göra i otaliga kommentarer här på forumet när han inte får upp den. Men det finns ALLTID en ursäkt när kvinnor inte känner lust.