Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

Vad skulle kvinnor skylla på i ett 100% jämställt förhållande?

Vad menar du med "skylla på"?

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ointresse) skrev 2023-06-11 14:35:58 följande:

Att inte mannen gör sin halva hemma brukar ju användas som ursäkt för allt möjligt (här sätter bara fantasin gränsen) som kvinnan inte vill/orkar göra.

Jag kan inte påminna mig att jag läst att en man t ex inte orkar ha sex p ga ojämn arbetsfördelning av hemsysslor, men det kanske är något inlägg jag missat under åren.

Haha att du aldrig hört om en man som inte orkar ha sex kan ju bero på att det i de flesta fall är kvinnan som gör det mesta hushållsarbetet :) Du kan ju börja med att fundera på hur många män du känner som gjort 90 % av hushållsarbetet i relationen.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ointresse) skrev 2023-06-11 15:04:14 följande:
    Jag känner inga par där hon gör 90% av hushållsarbetet.
    Tolkar det som att du inte känner några par, för så ser verkligheten ut för väldigt många, även om män inte fattar det. De ser inte att det är 90/10, de tror på fullt allvar att det är nästan 50/50, möjligen 60/40.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ointresse) skrev 2023-06-11 15:24:51 följande:
    Eller att jag har ett annat umgänge än dig.
    Jag pratar inte om "mitt umgänge" utan om verkligheten i stort. Du och dina killkompisar lurar er själva som inte fattar hur stor del som tas om hand av kvinnor i relationer, särskilt när man skaffar barn.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ointresse) skrev 2023-06-11 15:48:15 följande:
    Ge mig gärna en länk där det styrks att 90% av allt hushållsarbete utför av kvinnor.
    Du måste ju fatta att det är ett uttryck och inte fakta. Det kan lika gärna vara 85/15 och det är extremt svårt att föra statistik på vem som gör det mesta i ett hem eftersom det även faller på kvinnans lott att vara "hemmets projektledare" där det ingår att ha koll på tusen och en saker, i smått som i stort, helst även mannens aktiviteter.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ointresse) skrev 2023-06-11 16:00:24 följande:
    Är det mannen som kräver ett perfekt hem?

Eller är det kanske förväntningar från andra kvinnor? Mamma, svärmor, väninnor?

Eller kanske rent av "duktig flicka" som spökar?
    Det är en helt annan frågeställning och de flesta män har en annan städnivå än kvinnor, tyvärr i många fall äckligt låg ribba, så det går inte att jämföra tycke och smak. Det handlar inte heller bara om städning utan om sysslor generellt som förekommer i ett hem.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ointresse) skrev 2023-06-11 16:13:16 följande:
    Ett perfekt hem innefattar mer än bara städning.
    Ja, alla möjliga sysslor som ingår i att hålla ett hem rent, men i hushållssysslor ingår även annat. Vad just du menar med "perfekt" är svårt att veta. Oavsett så kan du först bevisa att kvinnor vill ha ett "perfekt" hem, berätta vad de menar med "perfekt" och sedan vad de förväntar sig att mannen ska göra utöver vanliga hushållssysslor för att få detta "perfekta" hem. Det många män tror är perfektion för kvinnor är vanlig grundläggande hygien och ordning i hemmet och inte något slags sagoslott.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ointresse) skrev 2023-06-11 16:28:03 följande:

Du begränsar ett perfekt hem till städning. I de två långa äktenskap jag har bakom mig har det innefattat skötsel och underhåll av hela huset (t ex skrapa färg/måla etc), även trädgård (där ingen av mina fruar gärna vistats).

Allt skall vara perfekt för vad skall grannarna säga annars? Gudbevars... :/

Nej, jag begränsar inte till bara det men vanligtvis när man pratar om ett perfekt hem så verkar det vara städning som personerna menar.
  • Anonym (Fundersam)
    Ascendere skrev 2023-06-12 09:36:24 följande:
    Om kvinnan inte är attraherad av mannen ifråga skulle hon antagligen förklara det med att han är en mes eller tråkig typ som inte har några ambitioner utanför hemmet och familjen. 
    Varför skulle man kalla det att "skylla på" något när det faktiskt kan vara sanningen och en del av bristande attraktion? Det är inte bara det yttre som spelar roll för en kvinna utan väldigt mycket personlighet också.
  • Anonym (Fundersam)
    Ascendere skrev 2023-06-12 10:25:14 följande:
    Kvinnor är känslostyrda. Om en kvinna KÄNNER sig attraherad av en man kommer hennes intellektuella del att förklara det  för henna själv genom att använda hans positiva egenskaper. 
    EXEMPEVIS en man som tillbringar mycket tid hemma med familjen skulle kvinnan tänka "jag är attraherad av honom för att han är så engagerad i familjen. 
    MEN om hon INTE känner sig attraherad av samma man skulle hon förklara det med "Han saknar ambitioner utanför familjen". 

Med andra ord, samma egenskaper leder till olika slutsatser beroende på vad kvinnan känner. Känslorna kommer först och leder så att säga intellektet. Det är därför det sällan slutar bra när en kvinna blir ihop med en man för att han "tickar alla checkboxar" men de starka känslorna saknas. 
    Nja, nu tycker jag verkligen att du förminskar kvinnor som påstår att de är så känslostyrda att de knappt kan tänka logiskt kring en mans dåliga sidor. Vi är inga djur utan människor med lika välutvecklad tankeförmåga som män, som i sin tur kan påstås vara lika mycket eller lika lite känslostyrda även om det kan skilja sig vad man fokuserar på i så fall.
  • Anonym (Fundersam)
    Ascendere skrev 2023-06-12 10:25:14 följande:
    Kvinnor är känslostyrda. Om en kvinna KÄNNER sig attraherad av en man kommer hennes intellektuella del att förklara det  för henna själv genom att använda hans positiva egenskaper. 
    EXEMPEVIS en man som tillbringar mycket tid hemma med familjen skulle kvinnan tänka "jag är attraherad av honom för att han är så engagerad i familjen. 
    MEN om hon INTE känner sig attraherad av samma man skulle hon förklara det med "Han saknar ambitioner utanför familjen". 

Med andra ord, samma egenskaper leder till olika slutsatser beroende på vad kvinnan känner. Känslorna kommer först och leder så att säga intellektet. Det är därför det sällan slutar bra när en kvinna blir ihop med en man för att han "tickar alla checkboxar" men de starka känslorna saknas. 
    Håller däremot med om det andra stycket, att det inte funkar med en relation där partnern uppfyller de praktiska delarna men att känslorna saknas.
Svar på tråden Vad skulle kvinnor skylla på i ett 100% jämställt förhållande?