• Mandelflarn

Vad skulle kvinnor skylla på i ett 100% jämställt förhållande?

• Svar på tråden Vad skulle kvinnor skylla på i ett 100% jämställt förhållande?
  • Anonym (Fundersam)

Vad menar du med "skylla på"?

• Anonym (...)
    Mandelflarn skrev 2023-06-11 14:11:40 följande:
    Skylla på i relation till vad? Du får nog utveckla dina tankar om du ska kunna få några svar över huvud taget. 
  • Anonym (Ointresse)

Att inte mannen gör sin halva hemma brukar ju användas som ursäkt för allt möjligt (här sätter bara fantasin gränsen) som kvinnan inte vill/orkar göra.

Jag kan inte påminna mig att jag läst att en man t ex inte orkar ha sex p ga ojämn arbetsfördelning av hemsysslor, men det kanske är något inlägg jag missat under åren.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ointresse) skrev 2023-06-11 14:35:58 följande:

Att inte mannen gör sin halva hemma brukar ju användas som ursäkt för allt möjligt (här sätter bara fantasin gränsen) som kvinnan inte vill/orkar göra.

Jag kan inte påminna mig att jag läst att en man t ex inte orkar ha sex p ga ojämn arbetsfördelning av hemsysslor, men det kanske är något inlägg jag missat under åren.

Haha att du aldrig hört om en man som inte orkar ha sex kan ju bero på att det i de flesta fall är kvinnan som gör det mesta hushållsarbetet :) Du kan ju börja med att fundera på hur många män du känner som gjort 90 % av hushållsarbetet i relationen.
  • Fjäril kär

Ett jämställt förhållande tar ju ingen hänsyn till folks egenheter så sånt kommer ju alltid att kunna gnällas på oavsett kön. Smink över hela badrummet och skitiga kalsonger under sängen kommer fortfarande existera även i en jämställd relation. 

• Fiona M

Kan du beskriva vad du ser som ojämställt idag och vad du tycker kvinnor skyller på det?

• Anonym (Ointresse)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-06-11 14:45:54 följande:
    Haha att du aldrig hört om en man som inte orkar ha sex kan ju bero på att det i de flesta fall är kvinnan som gör det mesta hushållsarbetet :) Du kan ju börja med att fundera på hur många män du känner som gjort 90 % av hushållsarbetet i relationen.
    Jag känner inga par där hon gör 90% av hushållsarbetet.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ointresse) skrev 2023-06-11 15:04:14 följande:
    Jag känner inga par där hon gör 90% av hushållsarbetet.
    Tolkar det som att du inte känner några par, för så ser verkligheten ut för väldigt många, även om män inte fattar det. De ser inte att det är 90/10, de tror på fullt allvar att det är nästan 50/50, möjligen 60/40.
  • Anonym (Djungeljuice)
    Fjäril kär skrev 2023-06-11 14:46:20 följande:

Ett jämställt förhållande tar ju ingen hänsyn till folks egenheter så sånt kommer ju alltid att kunna gnällas på oavsett kön. Smink över hela badrummet och skitiga kalsonger under sängen kommer fortfarande existera även i en jämställd relation. 

Du är medveten om att man inte måste använda smink va?
Svar på tråden Vad skulle kvinnor skylla på i ett 100% jämställt förhållande?