• Safmus0515

    Kuggat uppkörningen 8 gånger !!!

    Jag kuggade för åttonde gången min uppkörning idag! Mitt självförtroende och min ekonomi ligger i botten. Jag håller på att ge upp och sluta tänka på att ta körkort. Jag försökte om och om igen att få det där lilla kortet men det gick inte bra för mig. Jag har spenderat mer än 50k på att plugga för mitt körkort och det känns som att jag har kastat mina pengar i sjön.

    Mitt teoriprov ska går ut imorgon. Jag klarade teoriprovet på första försöket och jag oroar mig inte för att klara det igen på första försöket. Men min oro är att jag blev utbränd och trött på körlektionen och uppkörningen och det känns som att man inte kommer någonstans. Jag körde båda med privat och trafik skola. jag har tagit nästa 70 körlektioner med trafikskola och alla dessa lektioner hjälpte mig inte till att klara uppkörningen.

    Vad ska jag göra nu, ska jag ta paus och vila en stund och bygga upp mitt självförtroende och spara pengar till nästa gång eller ska jag överhuvudtaget sluta tänka på ta körkort?
  • Svar på tråden Kuggat uppkörningen 8 gånger !!!
  • Tom Araya
    QAnon skrev 2023-04-13 22:00:37 följande:
    Så körskolan sa att de inte rekommenderade uppkörning eftersom de tyckte du behövde fler lektioner och inte var redo? Varför valde du att göra uppkörningen ändå?
    Så gjorde jag också. Jag tog en lektion för att få körskolans uppfattning och de tyckte jag skulle köra typ 7 lektioner till eller det dubbla privat.
    Visserligen kuggade jag första uppkörningen, men klarade på andra. Jag gjorde värnplikten då, så jag hade inte tid att övningsköra något. Blev kanske några få gånger med pappa någon helg bara.
  • vissli
    Safmus0515 skrev 2023-04-13 22:11:49 följande:
    Eftersom många har sagt till mig att det är tur att man klarar uppkörningen och det beror på vilken trafikinspektör man möter, har många som faktiskt klarade uppkörningen sagt till mig att bara genom att upprepa uppkörningen flera gånger så får man till slut godkänt. 

    Jag tycker att min lärare och körskolan är bra om jag jämför med en tidigare körskola som jag har haft.
    Fast nu har det ju inte funkat för din del, alltså behöver du bli bättre och tryggare i trafiken.
  • QAnon
    Safmus0515 skrev 2023-04-13 22:11:49 följande:
    Eftersom många har sagt till mig att det är tur att man klarar uppkörningen och det beror på vilken trafikinspektör man möter, har många som faktiskt klarade uppkörningen sagt till mig att bara genom att upprepa uppkörningen flera gånger så får man till slut godkänt. 

    Jag tycker att min lärare och körskolan är bra om jag jämför med en tidigare körskola som jag har haft.
    Alltså visst, det kanske är ett loophole 1-2 gånger. Men har man misslyckats med uppkörningen 8 gånger är man en dålig förare och behöver bli bättre, inte hitta sätt att gamea systemet. 
  • rosesarewhite

    På den näst sista uppkörningen kuggade du på att du körde för långsamt, så varför körde du för långsamt på nästa uppkörning också?

  • TvillingmammaVästgöte
    Safmus0515 skrev 2023-04-13 22:11:49 följande:
    Eftersom många har sagt till mig att det är tur att man klarar uppkörningen och det beror på vilken trafikinspektör man möter, har många som faktiskt klarade uppkörningen sagt till mig att bara genom att upprepa uppkörningen flera gånger så får man till slut godkänt. 

    Jag tycker att min lärare och körskolan är bra om jag jämför med en tidigare körskola som jag har haft.
    Det tror jag inte alls på, jag tycker inte att du skall boka uppklrninginnan trafikskolan tycker att du är redo. En bra trafikskola kan bedöma detta.
  • Tukt

    Allt handlar ju inte om att ta sig genom nålsögat med uppkörningen. Det verkar ju onekligen som det här är något som är väldigt svårt för dig.
    Och även om du har ett körkort så är det väldigt mycket ansvar ute i trafiken. Frågan är ju om det är så bra för dig, dina barn, din ekonomi att köra innan du känner du verkligen har koll på det där. Körkort eller ej.

  • GGN

    Alltså nej, man kör inte för långsamt. Även om ingen annan är där. För huxflux är det någon där och då blir det stopp. 
    Varför ha körkort om du inte vågar köra? Då är det klokare att låta bli. Själv undviker jag att köra när det är halt eftersom jag inte är bekväm med det och ovan. 

  • Fjäril kär
    Safmus0515 skrev 2023-04-13 22:11:49 följande:
    Eftersom många har sagt till mig att det är tur att man klarar uppkörningen och det beror på vilken trafikinspektör man möter, har många som faktiskt klarade uppkörningen sagt till mig att bara genom att upprepa uppkörningen flera gånger så får man till slut godkänt. 

    Jag tycker att min lärare och körskolan är bra om jag jämför med en tidigare körskola som jag har haft.
    Trafikinspektörer är hårda av en orsak. Bättre att dom kuggar folk lite för mycket än att vara slapphänt och godkänna förare som ännu inte är lämpliga bilförare.
    Skulle du vilja möta dig själv i trafiken? 
  • Jemp

    Byt körskola och få hjälp att analysera det hela. Har de på 70 lektioner och 8 uppkörningar inte lyckats lära ut tillräckligt lär de inte lyckas framöver heller. Därmed inte sagt att du aldrig kan ta körkortet. 

  • Billie38

    Har du försökt 8 gånger så är det något i din körstil som inte är bra, påvisar osäkerhet eller är farligt. Ta en paus och börja sedan om helt med en körskola och låt dom bedöma när du är redo.
    du behöver utsätta dig för rusningstrafik och allt möjligt jobbigt för att kunna bli säker. 


    Det är ju bra att trafikverket inte godkänner trafikanter som inte är redo!! För har du misslyckats 8 gånger så är du inte redo.

  • Fliselisan

    Du behöver öva mer på körningen såklart. Inte stressa med uppkörningen. Vad är det du kuggat på? 


    Det viktigaste är ju faktiskt att vara en lämplig bilförare ute i trafiken.

  • FuckGoggleAskMe

    Det är inte så att alla är lämpade som bilförare. Kanske du borde ge upp.
    Känner tre personer som har körkort men slutat köra, de inser att de kommer aldrig att bli bra förare. De kör väldigt dåligt. 

  • Marie5

    Sverige är tydligen DET svåraste landet i världen att ta körkort i. Jag har själv kört bil i över 8 år i USA, men kuggat flera ggr här i Sverige. Vart någonstans i Sverige har du kört upp och med vilken/vilka bilskolor? Jag håller själv på att ge upp, men har nu hört att det är väldigt många som klarar uppkörningen på landsbygden. Västervik sägs vara bland det lättaste stället att klara uppkörningen på. 

  • QAnon
    Marie5 skrev 2023-04-14 23:56:00 följande:

    Sverige är tydligen DET svåraste landet i världen att ta körkort i. Jag har själv kört bil i över 8 år i USA, men kuggat flera ggr här i Sverige. Vart någonstans i Sverige har du kört upp och med vilken/vilka bilskolor? Jag håller själv på att ge upp, men har nu hört att det är väldigt många som klarar uppkörningen på landsbygden. Västervik sägs vara bland det lättaste stället att klara uppkörningen på. 


    Pinsamt. Istället för att inse att du är en dålig bilförare och inse ditt ansvar att bli en säker förare på vägen skyller du på systemet. 

    Ska du köra i t.ex. Stockholm regelbundet bör du kunna klara av uppkörningen där också. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Marie5 skrev 2023-04-14 23:56:00 följande:

    Sverige är tydligen DET svåraste landet i världen att ta körkort i. Jag har själv kört bil i över 8 år i USA, men kuggat flera ggr här i Sverige. Vart någonstans i Sverige har du kört upp och med vilken/vilka bilskolor? Jag håller själv på att ge upp, men har nu hört att det är väldigt många som klarar uppkörningen på landsbygden. Västervik sägs vara bland det lättaste stället att klara uppkörningen på. 


    Man kan gå intensivkurs på en mindre ort, det tror jag vore bra för TS. Två veckors intensivkurs med flera lektioner per dag, det lyfter körningen. Lektionerna är också billigare än i Stockholm. På många ställen finns intensivkurser med billig inkvartering.
  • ht1

    Körkort är inte för alla. Det är inte en rättighet att "få" ett körkort. Det finns många utbildningar jag skulle vilja klara av med inte ens är i närheten av att klara av. Inte startar jag en tråd för den saken skull. Det finns buss eller cykel för ts, det blir säkrare för oss övriga i trafiken.

  • Fjäril kär
    Marie5 skrev 2023-04-14 23:56:00 följande:

    Sverige är tydligen DET svåraste landet i världen att ta körkort i. Jag har själv kört bil i över 8 år i USA, men kuggat flera ggr här i Sverige. Vart någonstans i Sverige har du kört upp och med vilken/vilka bilskolor? Jag håller själv på att ge upp, men har nu hört att det är väldigt många som klarar uppkörningen på landsbygden. Västervik sägs vara bland det lättaste stället att klara uppkörningen på. 


    Och jag skulle nog säga att USA är ett skämt vad gäller körkort och körskola och säkerhet vad gäller körning och trafik. Det är för många som fått körkortet i flingpaketet i staterna.. 
  • Jessican922

    Du verkar bara öva på det som kan komma på körprovet. 


    Du ska ju inte bara klara provet utan du ska kunna köra i alla möjliga situationer. Det är ju liksom meningen med det. 


    Ta det lugnt och öva mer helt enkelt. 

  • Yllop

    Har du torskat på uppkörningen åtta gånger ska du ta en allvarlig  funderare på om du överhuvudtaget ska ha körkort.

Svar på tråden Kuggat uppkörningen 8 gånger !!!