Inlägg från: Safmus0515 |Visa alla inlägg
  • Safmus0515

Kuggat uppkörningen 8 gånger !!!

Jag kuggade för åttonde gången min uppkörning idag! Mitt självförtroende och min ekonomi ligger i botten. Jag håller på att ge upp och sluta tänka på att ta körkort. Jag försökte om och om igen att få det där lilla kortet men det gick inte bra för mig. Jag har spenderat mer än 50k på att plugga för mitt körkort och det känns som att jag har kastat mina pengar i sjön.

Mitt teoriprov ska går ut imorgon. Jag klarade teoriprovet på första försöket och jag oroar mig inte för att klara det igen på första försöket. Men min oro är att jag blev utbränd och trött på körlektionen och uppkörningen och det känns som att man inte kommer någonstans. Jag körde båda med privat och trafik skola. jag har tagit nästa 70 körlektioner med trafikskola och alla dessa lektioner hjälpte mig inte till att klara uppkörningen.

Vad ska jag göra nu, ska jag ta paus och vila en stund och bygga upp mitt självförtroende och spara pengar till nästa gång eller ska jag överhuvudtaget sluta tänka på ta körkort?
  • Svar på tråden Kuggat uppkörningen 8 gånger !!!
  • Safmus0515

På de två sista uppkörningarna kuggade jag eftersom jag körde långsamt, t.ex. 35 km/h på en 50 km/h väg och det gick inte bra när jag backade runt hörnet.

• Safmus0515
    vissli skrev 2023-04-13 14:32:28 följande:

Vad är det du kuggar på?

På de två sista uppkörningarna kuggade jag eftersom jag körde långsamt, t.ex. 35 km/h på en 50 km/h väg och det gick inte bra när jag backade runt hörnet.
  • Safmus0515
    vissli skrev 2023-04-13 14:51:53 följande:
    Hörnbackning är ju en klassiker dock, det är ju en manövreringskontroll, att du har koll på fordonet. Det går ju att öva på.

Varför körde du så långsamt?
    Egentligen övade jag på det. Men den här gången var det en uppförsbacke och hörnen hade ingen trottoarkant. Jag tränade bara att backa runt hörn som har trottoarkant.

Jag körde långsamt för det var ingen bakom oss som jag kan hindra och jag tyckte det var helt okej att köra långsamt så länge man inte hindrar andra trafikanter.
  • Safmus0515
    Fjäril kär skrev 2023-04-13 16:56:45 följande:

Jättebra att du övar på det du kuggar men jag undrar om du kanske tänker lite bakvänt? 

Att öva på att backa runt ett gathörn handlar ju inte bara om ett specifikt gathörn utan om att visa att du kan själva momentet att göra en sådan backning oavsett typ av gata och miljö. 

Att köra sakta kan uppfattas som att du är osäker på hastighet och körning. Håll hastigheten oavsett hur mycket trafik det än är såvida du inte behöver anpassa dig pga vädret, vägarbete eller annat. 

Att klara uppkörning handlar ju om att bedöma hur du ska klara dig själv i trafiken. Känner du att du kan  det? 

Tack, att fräscha upp mina tankar och att inte tänka och träna bara en eller flera trafiksituationer är därför jag vill ta en paus för att få tid att reflektera över vad som gick fel och hur jag kan förbättra mig. Jag förstår allt du säger och det kan jag i teorin men när det kommer till praktiken missar jag något och gör sedan misstag.
    Om jag ska vara ärlig vissa dagar känner jag att jag inte kan överleva ute i trafiken och andra dagar känner jag mig som en komplett och bra förare. Min utveckling går upp och ner som vågor.
  • Safmus0515
    Fjäril kär skrev 2023-04-13 21:00:31 följande:
    Jag tänker att du behöver köra mer istället för att fokusera på uppkörning. 
    Bara kör och få mer vana. Träna på alla delar du kuggat men gör det till en del av den dagliga rutinen som gör di till en mer säker bilförare. Dvs åk och handla på dom ställen som tex kräver fickparkering och testa bland köer och folk, ut och kör i rusningstrafik, åk gärna in på gator som specifikt ger dig utmaningar på riktigt i riktiga trafiksituationer som vägbyggen, omdirigerad trafik, enkelriktat.. Osv osv.. 
    Helt enkelt öva på riktigt i riktig trafik istället för att snurra runt på tomma villagator och tomma landsvägar. 
    Kör så mycket du bara kan för att nöta och nöta. Få rutin på att utsätta dig för diverse situationer där du får tänka själv och lösa din körning. Fokusera på att bli bekväm som bilförare istället för att bara tänka uppkörning

Sen när du känner att det sitter så kan du boka in prov igen. Men kanske inte förrän i höst. Använd sommaren till att bara köra och nöta
    Tack för dina bra tips och råd. Jag kommer att följa ditt råd, och egentligen var det mitt eget fel att jag bara tänkte på mina uppkörningar när jag planerade mina körlektioner. Ett annat problem jag hade var att jag alltid undvek att köra bil under rusningstid och i stressiga situationer.
  • Safmus0515
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-13 21:05:26 följande:

Vad säger körskolan, de brukar ju ha en ganska bra uppfattning om läget.

Körskolan sa att jag inte var färdig med körutbildningen och därför kunde de inte boka uppkörningen för mig. Men jag bokade mig själv alla dessa gånger, men på så sätt hjälpte det mig inte att bli godkänd på uppkörningen. 
  • Safmus0515
    Tom Araya skrev 2023-04-13 21:50:05 följande:
    Jag tror det är ett rätt så vanligt problem att man både från elev, körskolans och privat handledares håll fokuseras för mycket på att klara uppkörning snarare än att lära folk att köra bil.
    De flesta lärare gör så här och de ber dig att visa dina protokollresultat från Trafikverket för att se vilka moment du misslyckades med, och sedan träna på just de momenten. Det är inte bara elevens eller körskolelärarens fel utan även trafikinspektörens fel eftersom de fokuserar på vad du misslyckades med förra gången och kontrollerar om du har tränat inför provet och lärt dig de här momenten.
  • Safmus0515
    QAnon skrev 2023-04-13 22:00:37 följande:
    Så körskolan sa att de inte rekommenderade uppkörning eftersom de tyckte du behövde fler lektioner och inte var redo? Varför valde du att göra uppkörningen ändå?

Tycker du att det funkar bra på körskolan? Den kan ju vara så att den körskolan eller den läraren inte funkar bra med dig och du måste byta för att hitta en bättre match. 
    Eftersom många har sagt till mig att det är tur att man klarar uppkörningen och det beror på vilken trafikinspektör man möter, har många som faktiskt klarade uppkörningen sagt till mig att bara genom att upprepa uppkörningen flera gånger så får man till slut godkänt. 

Jag tycker att min lärare och körskolan är bra om jag jämför med en tidigare körskola som jag har haft.
  • Safmus0515
    Safmus0515 skrev 2023-04-13 14:31:06 följande:
    Kuggat uppkörningen 8 gånger !!! Jag kuggade för åttonde gången min uppkörning idag! Mitt självförtroende och min ekonomi ligger i botten. Jag håller på att ge upp och sluta tänka på att ta körkort. Jag försökte om och om igen att få det där lilla kortet men det gick inte bra för mig. Jag har spenderat mer än 50k på att plugga för mitt körkort och det känns som att jag har kastat mina pengar i sjön.

Mitt teoriprov ska går ut imorgon. Jag klarade teoriprovet på första försöket och jag oroar mig inte för att klara det igen på första försöket. Men min oro är att jag blev utbränd och trött på körlektionen och uppkörningen och det känns som att man inte kommer någonstans. Jag körde båda med privat och trafik skola. jag har tagit nästa 70 körlektioner med trafikskola och alla dessa lektioner hjälpte mig inte till att klara uppkörningen.

Vad ska jag göra nu, ska jag ta paus och vila en stund och bygga upp mitt självförtroende och spara pengar till nästa gång eller ska jag överhuvudtaget sluta tänka på ta körkort?

Igår blev jag äntligen godkänd på min uppkörning. Det har gått ett år sedan jag skrev det här inlägget, och då beskrev jag mina känslor och hur jag mådde. Efter den dagen tog jag en paus och beslutade mig för att vila. I mitten av juni i år började jag köra igen och anmälde mig till en ny trafikskola. Efter att ha kört med dem ett tag tyckte de att jag var redo för uppkörningen, och de bokade en tid för mig. Jag klarade det på första försöket den här gången.

• Safmus0515
    Anonym (Utbildare) skrev 2024-08-07 19:48:33 följande:

Ärlighet är kanske inte alltid så uppskattat.

Men det jag säger nu är utifrån att jag arbetar i trafiken sedan 25 år och även utbildar i trafikfrågor.

Det är helt enkelt så att alla inte ska ha körkort. Det kan mycket väl vara så att du är en av alla de som hör till den skaran. 

Inget illa menat med det. För mig är det lika självklart som att alla inte ska jobba med människor, måla tavlor eller försöka lära sig att prata tio språk flytande. För de allra flesta går livet galant ändå.

Åh, tack så mycket för din ärlighet! Jag visste inte att mitt körkort lyckades skaka om hela trafikexpertisen. Tur att du finns, annars hade jag aldrig vetat att mitt körkort kunde vara så farligt! Men oroa dig inte, jag lovar att bara köra på helger och i solsken, så att jag inte råkar krocka med din expertis. Lycka till med att fortsätta sprida den där härligt uppmuntrande inställningen! 
  • Safmus0515
    Tack så jättemycket till er alla som tog er tid att gratulera mig till mitt körkort! Era fina ord betyder otroligt mycket för mig. Jag ser verkligen fram emot alla äventyr på vägarna och det känns fantastiskt att kunna dela den här milstolpen med er.
Svar på tråden Kuggat uppkörningen 8 gånger !!!