• Safmus0515

Kuggat uppkörningen 8 gånger !!!

Jag kuggade för åttonde gången min uppkörning idag! Mitt självförtroende och min ekonomi ligger i botten. Jag håller på att ge upp och sluta tänka på att ta körkort. Jag försökte om och om igen att få det där lilla kortet men det gick inte bra för mig. Jag har spenderat mer än 50k på att plugga för mitt körkort och det känns som att jag har kastat mina pengar i sjön.

Mitt teoriprov ska går ut imorgon. Jag klarade teoriprovet på första försöket och jag oroar mig inte för att klara det igen på första försöket. Men min oro är att jag blev utbränd och trött på körlektionen och uppkörningen och det känns som att man inte kommer någonstans. Jag körde båda med privat och trafik skola. jag har tagit nästa 70 körlektioner med trafikskola och alla dessa lektioner hjälpte mig inte till att klara uppkörningen.

Vad ska jag göra nu, ska jag ta paus och vila en stund och bygga upp mitt självförtroende och spara pengar till nästa gång eller ska jag överhuvudtaget sluta tänka på ta körkort?
  • Svar på tråden Kuggat uppkörningen 8 gånger !!!
  • Safmus0515

På de två sista uppkörningarna kuggade jag eftersom jag körde långsamt, t.ex. 35 km/h på en 50 km/h väg och det gick inte bra när jag backade runt hörnet.

• Safmus0515
    vissli skrev 2023-04-13 14:32:28 följande:

Vad är det du kuggar på?

På de två sista uppkörningarna kuggade jag eftersom jag körde långsamt, t.ex. 35 km/h på en 50 km/h väg och det gick inte bra när jag backade runt hörnet.
  • vissli
    Safmus0515 skrev 2023-04-13 14:48:47 följande:
    Hörnbackning är ju en klassiker dock, det är ju en manövreringskontroll, att du har koll på fordonet. Det går ju att öva på.

Varför körde du så långsamt?
  • Safmus0515
    vissli skrev 2023-04-13 14:51:53 följande:
    Hörnbackning är ju en klassiker dock, det är ju en manövreringskontroll, att du har koll på fordonet. Det går ju att öva på.

Varför körde du så långsamt?
    Egentligen övade jag på det. Men den här gången var det en uppförsbacke och hörnen hade ingen trottoarkant. Jag tränade bara att backa runt hörn som har trottoarkant.

Jag körde långsamt för det var ingen bakom oss som jag kan hindra och jag tyckte det var helt okej att köra långsamt så länge man inte hindrar andra trafikanter.
  • vissli
    Safmus0515 skrev 2023-04-13 15:03:53 följande:
    Egentligen övade jag på det. Men den här gången var det en uppförsbacke och hörnen hade ingen trottoarkant. Jag tränade bara att backa runt hörn som har trottoarkant.

Jag körde långsamt för det var ingen bakom oss som jag kan hindra och jag tyckte det var helt okej att köra långsamt så länge man inte hindrar andra trafikanter.
    För första är det ju bara att du övar mer. Det är en sån sak som lär komma på en uppkörning.

Och att köra långsamt - bättre kanske att inte göra det på uppkörningen då det kan tolkas som att du inte har koll på trafikskyltar tänker jag?
  • Mortiscia80
    Safmus0515 skrev 2023-04-13 15:03:53 följande:

Träna på hörn utan kant då.

Jag förstår hur du tänker men man "ska" hålla nära hastighetsgränsen även om ingen annan är i närheten. Det kan tolkas som osäkerhet och en annan bilist kan dyka upp när som helst och att du då blir ett hinder ändå. På 50-sträcka skulle jag hålla 45-48 km/h.
  • Fjäril kär

Jättebra att du övar på det du kuggar men jag undrar om du kanske tänker lite bakvänt? 

Att öva på att backa runt ett gathörn handlar ju inte bara om ett specifikt gathörn utan om att visa att du kan själva momentet att göra en sådan backning oavsett typ av gata och miljö. 

Att köra sakta kan uppfattas som att du är osäker på hastighet och körning. Håll hastigheten oavsett hur mycket trafik det än är såvida du inte behöver anpassa dig pga vädret, vägarbete eller annat. 

Att klara uppkörning handlar ju om att bedöma hur du ska klara dig själv i trafiken. Känner du att du kan  det? 

• Safmus0515
    Fjäril kär skrev 2023-04-13 16:56:45 följande:

Jättebra att du övar på det du kuggar men jag undrar om du kanske tänker lite bakvänt? 

Att öva på att backa runt ett gathörn handlar ju inte bara om ett specifikt gathörn utan om att visa att du kan själva momentet att göra en sådan backning oavsett typ av gata och miljö. 

Att köra sakta kan uppfattas som att du är osäker på hastighet och körning. Håll hastigheten oavsett hur mycket trafik det än är såvida du inte behöver anpassa dig pga vädret, vägarbete eller annat. 

Att klara uppkörning handlar ju om att bedöma hur du ska klara dig själv i trafiken. Känner du att du kan  det? 

Tack, att fräscha upp mina tankar och att inte tänka och träna bara en eller flera trafiksituationer är därför jag vill ta en paus för att få tid att reflektera över vad som gick fel och hur jag kan förbättra mig. Jag förstår allt du säger och det kan jag i teorin men när det kommer till praktiken missar jag något och gör sedan misstag.
    Om jag ska vara ärlig vissa dagar känner jag att jag inte kan överleva ute i trafiken och andra dagar känner jag mig som en komplett och bra förare. Min utveckling går upp och ner som vågor.
Svar på tråden Kuggat uppkörningen 8 gånger !!!