Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Kuggat uppkörningen 8 gånger !!!

Jättebra att du övar på det du kuggar men jag undrar om du kanske tänker lite bakvänt? 

Att öva på att backa runt ett gathörn handlar ju inte bara om ett specifikt gathörn utan om att visa att du kan själva momentet att göra en sådan backning oavsett typ av gata och miljö. 

Att köra sakta kan uppfattas som att du är osäker på hastighet och körning. Håll hastigheten oavsett hur mycket trafik det än är såvida du inte behöver anpassa dig pga vädret, vägarbete eller annat. 

Att klara uppkörning handlar ju om att bedöma hur du ska klara dig själv i trafiken. Känner du att du kan  det? 

• Fjäril kär
    Safmus0515 skrev 2023-04-13 20:38:58 följande:
    Tack, att fräscha upp mina tankar och att inte tänka och träna bara en eller flera trafiksituationer är därför jag vill ta en paus för att få tid att reflektera över vad som gick fel och hur jag kan förbättra mig. Jag förstår allt du säger och det kan jag i teorin men när det kommer till praktiken missar jag något och gör sedan misstag.
    Om jag ska vara ärlig vissa dagar känner jag att jag inte kan överleva ute i trafiken och andra dagar känner jag mig som en komplett och bra förare. Min utveckling går upp och ner som vågor.
    Jag tänker att du behöver köra mer istället för att fokusera på uppkörning. 
    Bara kör och få mer vana. Träna på alla delar du kuggat men gör det till en del av den dagliga rutinen som gör di till en mer säker bilförare. Dvs åk och handla på dom ställen som tex kräver fickparkering och testa bland köer och folk, ut och kör i rusningstrafik, åk gärna in på gator som specifikt ger dig utmaningar på riktigt i riktiga trafiksituationer som vägbyggen, omdirigerad trafik, enkelriktat.. Osv osv.. 
    Helt enkelt öva på riktigt i riktig trafik istället för att snurra runt på tomma villagator och tomma landsvägar. 
    Kör så mycket du bara kan för att nöta och nöta. Få rutin på att utsätta dig för diverse situationer där du får tänka själv och lösa din körning. Fokusera på att bli bekväm som bilförare istället för att bara tänka uppkörning

Sen när du känner att det sitter så kan du boka in prov igen. Men kanske inte förrän i höst. Använd sommaren till att bara köra och nöta
  • Fjäril kär
    Safmus0515 skrev 2023-04-13 21:53:02 följande:
    Körskolan sa att jag inte var färdig med körutbildningen och därför kunde de inte boka uppkörningen för mig. Men jag bokade mig själv alla dessa gånger, men på så sätt hjälpte det mig inte att bli godkänd på uppkörningen. 
    Och nu har du ju fått bevis på att du inte är klar för att klara av uppkörning. Man kan inte "fuska" sig till körkortet. Lita på körskolan. 
    Krasst sett så är du en farlig bilförare om du inte har tillräckligt med kunskaper i att bemöta trafiken på det sätt som krävs av dig. Du måste ju kunna behärska allt du möter i trafiken. 
  • Fjäril kär
    Safmus0515 skrev 2023-04-13 22:11:49 följande:
    Eftersom många har sagt till mig att det är tur att man klarar uppkörningen och det beror på vilken trafikinspektör man möter, har många som faktiskt klarade uppkörningen sagt till mig att bara genom att upprepa uppkörningen flera gånger så får man till slut godkänt. 

Jag tycker att min lärare och körskolan är bra om jag jämför med en tidigare körskola som jag har haft.
    Trafikinspektörer är hårda av en orsak. Bättre att dom kuggar folk lite för mycket än att vara slapphänt och godkänna förare som ännu inte är lämpliga bilförare.
    Skulle du vilja möta dig själv i trafiken? 
  • Fjäril kär
    Marie5 skrev 2023-04-14 23:56:00 följande:

Sverige är tydligen DET svåraste landet i världen att ta körkort i. Jag har själv kört bil i över 8 år i USA, men kuggat flera ggr här i Sverige. Vart någonstans i Sverige har du kört upp och med vilken/vilka bilskolor? Jag håller själv på att ge upp, men har nu hört att det är väldigt många som klarar uppkörningen på landsbygden. Västervik sägs vara bland det lättaste stället att klara uppkörningen på. 

Och jag skulle nog säga att USA är ett skämt vad gäller körkort och körskola och säkerhet vad gäller körning och trafik. Det är för många som fått körkortet i flingpaketet i staterna.. 
Svar på tråden Kuggat uppkörningen 8 gånger !!!