• My871

    Ångest kring min ålder

    Hej allihop. Det är så att jag och min man ska under april månad påbörja vår resa mot ett femte barn Och börja försöka pricka in ägglossning. 


    jag har fyra barn sedan tidigare och de kom till på första och andra försöket. Jag har tempat det senaste året och har då sett att jag haft ägglossning varje månad.
    nu har jag dumt nog googlat lite ikväll och läst en massa tråkigt som har skapat Oro i mig. Det är så att jag är 35 år (36 år senare i år) och fick precis tveta hur fort fertiliteten minskar efter 35. nu känns det helt kört och som att vi aldrig kommer kunna bli gravida. 


    kan ni snälla komma med lite solskenshistorier så man kan slappna av lite igen. 
    kram på er 

  • Svar på tråden Ångest kring min ålder
  • Anonym (Lis)
    svansmamman skrev 2023-03-27 08:08:06 följande:
    Hänvisa till källa som styrker att längtan efter ett barn = stress påverkar fertiliteten. Återigen. Säger man så betyder det att de som kämpar med att bli gravida har sig själva att skylla, för om de bara skulle sluta tänka på det och stressa över det skulle det hända. 
    Betyder absolut inte att de har sig själva att skylla.
    Men visst påverkar det. Kolla bara alla de som helt plötsligt blivit gravida efter att de fått adoptera.
    Och alla de rubbningar i menscykeln som kan ske pga stress.

    Du kan nog googla själv, men tex finns en brittisk amerikansk studie från 2010. Barnmorska från Danderyds sjukhus kommenterade den med att den bekräftade vad de som jobbar med det känt på sig, dvs att stress påverkar.

    Men det ska inte hamna nån skuld på kvinnorna pga det, däremot kanske bra att känna till så man tar tag med sin stress. Gå till psykolog, börja med yoga eller dyl.
  • Spökplumpan

    Längtan efter ett femte barn kan vara lika stark som längtan efter ett första. Sluta gatekeepa barnlängtan och ångest ffs. 

  • Anonym (Änglamamma)
    Spökplumpan skrev 2023-03-31 08:02:32 följande:

    Längtan efter ett femte barn kan vara lika stark som längtan efter ett första. Sluta gatekeepa barnlängtan och ångest ffs. 


    Hunger kan vara densamma även om man ätit igår eller för 2 v sen. Att förlora en nära anhörig kan vara samma som att förlora en avlägsen släkting. Att ett barn dör i magen är samma som ett tidigt missfall. 


    Nej, det finns grader i helvetet. Och i känslor. 


    Jag har förlorat 2 barn i magen, sent i graviditeterna, hennes längtan och ångest är inte densamma som min. Och vet du vad? Det är helt ok! Hon kan längta också. Men hävda inte att det är samma.

  • Anonym (Änglamamma)

    Kan knappt gå in i denna tråden längre för att jag mår dåligt över hur snävt perspektiv vissa har. herregud 

  • Spökplumpan

    Det är så du känner och jag har aldrig sagt att längtan efter ett femte barn ger samma känsla som sorgen efter missfall. Det går öht inte att jämföra. Hon mår dåligt och det är ok, för det förminskar inte din sorg. 

  • My871
    Anonym (Änglamamma) skrev 2023-03-31 08:24:09 följande:

    Kan knappt gå in i denna tråden längre för att jag mår dåligt över hur snävt perspektiv vissa har. herregud 


    Jag förstår inte riktigt hur det kan vara så provocerande för dig att andra människor känner oro och ångest.
    man ska inte jämföra sig med andra för man har ingen aning om vad dom personerna går i genom i sitt liv. 


    det är uppenbart att du varit med om hemska saker och jag hoppas att du finner ro och glädje i livet igen. Jag tror dock inte att det är ett vinnande koncept för dig att blir Provocerad och läsa in saker i texter som inte existerar. Att trycka ner andra för att höja sig själv är aldrig okej. 


    jag förstår inte heller varför du fortsätter att gå in i denna tråd och läsa då det uppenbarligen bara får dig att må sämre. 


    Alla lycka till med ditt mående.

  • Anonym (Änglamamma)
    My871 skrev 2023-03-31 14:57:29 följande:

    Jag förstår inte riktigt hur det kan vara så provocerande för dig att andra människor känner oro och ångest.
    man ska inte jämföra sig med andra för man har ingen aning om vad dom personerna går i genom i sitt liv. 


    det är uppenbart att du varit med om hemska saker och jag hoppas att du finner ro och glädje i livet igen. Jag tror dock inte att det är ett vinnande koncept för dig att blir Provocerad och läsa in saker i texter som inte existerar. Att trycka ner andra för att höja sig själv är aldrig okej. 


    jag förstår inte heller varför du fortsätter att gå in i denna tråd och läsa då det uppenbarligen bara får dig att må sämre. 


    Alla lycka till med ditt mående.


    Jag blir provocerad av folk som inte kan ha ett bredare perspektiv än detta samt att man slentrianmässigt slänger sig med psykiatriska tillstånd och diagnoser kring trivialt obehag och missnöje.


    Kanske skulle du förstå om du delat liknande upplevelser. Kanske. Men du behöver inte förstå mig. Det ingår inte i mitt uppdrag här i livet. Däremot vill jag gärna uttrycka min åsikt i hopp om att nyansera diskussionen. 

  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Änglamamma) skrev 2023-03-31 08:24:09 följande:

    Kan knappt gå in i denna tråden längre för att jag mår dåligt över hur snävt perspektiv vissa har. herregud 


    Gå inte in i denna tråden då om du mår dåligt av att göra det.
    Det är inte din uppgift att tala om för andra vad de får lov att må dåligt över eller ha ångest över...
    D
  • Spökplumpan

    Änglamamma.
    Jag tycker det mer och mer låter som att du vill ha uppmärksamhet och medlidande, och det kräver du på bekostnad av någon som uppenbarligen inte mår bra. Det är inte en tävling och den här tråden handlar inte om dig eller dina trauman. Det handlar om TS och vi ska stötta henne. Kan du inte det så rekommenderar jag att du avlägsnar dig och visar TS den respekt du själv förväntar dig. Det här är inte en sund copingstrategi. 

  • Anonym (Änglamamma)
    Spökplumpan skrev 2023-04-02 01:17:25 följande:

    Änglamamma.
    Jag tycker det mer och mer låter som att du vill ha uppmärksamhet och medlidande, och det kräver du på bekostnad av någon som uppenbarligen inte mår bra. Det är inte en tävling och den här tråden handlar inte om dig eller dina trauman. Det handlar om TS och vi ska stötta henne. Kan du inte det så rekommenderar jag att du avlägsnar dig och visar TS den respekt du själv förväntar dig. Det här är inte en sund copingstrategi. 


    Haha ja det här forumet är min copingstrategi, du har helt rätt. Nu inser jag det. 

    Hej då alla ryggdunkare som inte tål andra perspektiv 
  • Anonym (X)
    Anonym (B) skrev 2023-03-27 00:25:40 följande:
    Precis, och du kan ju omöjligt veta om detta är en "normaljobbig känsla" eller ångest för TS eller hur? Du har ju ingen aning om hur detta påverkar henne.

    Men om det är en svår ångest och depression så borde ju TS söka hjälp för det. 


    Men med tanke på att hon inte ens deltar i sin egen tråd så tror jag inte det är så. 

  • Spökplumpan
    Anonym (X) skrev 2023-04-02 11:18:26 följande:

    Men om det är en svår ångest och depression så borde ju TS söka hjälp för det. 


    Men med tanke på att hon inte ens deltar i sin egen tråd så tror jag inte det är så. 


    Det skulle inte jag heller göra om jag blev skuldbelagd på det här viset. Hon skrev det här för att få pepp och stöd, eftersom att det är det vi tjejer ska göra, och så blir hon påhoppad istället. TS har inte gjort något fel och det är inte upp till någon här att besluta att hon behöver hjälp. Kan du inte stötta så kan du bara lämna tråden. Så enkelt är det.
  • Anonym (X)
    Spökplumpan skrev 2023-04-02 11:30:12 följande:
    Det skulle inte jag heller göra om jag blev skuldbelagd på det här viset. Hon skrev det här för att få pepp och stöd, eftersom att det är det vi tjejer ska göra, och så blir hon påhoppad istället. TS har inte gjort något fel och det är inte upp till någon här att besluta att hon behöver hjälp. Kan du inte stötta så kan du bara lämna tråden. Så enkelt är det.
    Nej det är väl bättre att gå omkring och ha svår ångest istället för att söka hjälp eller ta till sig fakta. Det har du rätt i. 
  • Spökplumpan
    Anonym (X) skrev 2023-04-02 11:36:25 följande:
    Nej det är väl bättre att gå omkring och ha svår ångest istället för att söka hjälp eller ta till sig fakta. Det har du rätt i. 
    Det är fortfarande inte upp till dig att tala om det. Dessutom kan ångest vara tillfällig och något man i många fall kan lösa själv, med rätt verktyg. Det är upp till TS om hon känner att hon behöver professionell hjälp eller hitta verktygen och stödet för att komma igenom det själv. Den här tråden hjälper definitivt inte. Vad hon än beslutar sig för så påverkar det inte dig och har ingenting med dig att göra, så sköt dig själv om du inte har något peppande att säga. 
  • Hannis1983

    Man ska aldrig googla då blir man nedstämd direkt 😂
    När jag var hos barnmorskan efter mitt missfall sa hon att forskning visar att det är svårare eller kan vara svårare men det kan det vara om du är 20 också så man ska inte hänga upp sig på åldern. räkna med att det kan ta längre tid men fastna inte i tanken på att det inte kommer gå. 


    Det gjorde jag, och jag är äldre än du, var övertygad om att jag inte kunde bli gravid. försök 7 blev jag gravid, tyvärr stannade det inte men nu vet jag att jag kan och vi försöker igen. förhoppningsvis stannar nästa. 


    Massa kramar till dig! Och ta inte åt dig av negativa kommentarer, vissa människor borde sopa framför egen dörr först ♥️

Svar på tråden Ångest kring min ålder