• My871

Ångest kring min ålder

Hej allihop. Det är så att jag och min man ska under april månad påbörja vår resa mot ett femte barn Och börja försöka pricka in ägglossning. 

jag har fyra barn sedan tidigare och de kom till på första och andra försöket. Jag har tempat det senaste året och har då sett att jag haft ägglossning varje månad.
    nu har jag dumt nog googlat lite ikväll och läst en massa tråkigt som har skapat Oro i mig. Det är så att jag är 35 år (36 år senare i år) och fick precis tveta hur fort fertiliteten minskar efter 35. nu känns det helt kört och som att vi aldrig kommer kunna bli gravida. 

kan ni snälla komma med lite solskenshistorier så man kan slappna av lite igen. 
    kram på er 

• Svar på tråden Ångest kring min ålder
  • Anonym (B)

Att läsa på Internet är verkligen ingen bra idé! 
    Men gjort är gjort.. Jag kan dock säga att det är väldigt många som skaffar barn utan problem efter 35 :) 

• Anonym (Öh)

Men om du haft lätt innan så är det nog inte omöjligt nu. De flesta är fertila upp till 45. Kanske det tar några månader längre och bli gravid än det gjorde när du var yngre, men det är väl ingen big deal?

varför ha ångest i förväg Innan ni ens provat?

• Anonym (Lisa)

En del blir mycket mindre fertila efter 30 eller 35. Andra inte.
    Hoppas du har bra gener för detta. Jag födde barn vid 44 och känner de som fått barn vid 50, men de och jag har haft kvinnliga släktingar som också fått barn som äldre, det är till stor del ärftligt om man kan bli gravid senare i livet. 
    Lycka till!

• Anonym (Änglamamma)

Blir provocerad av sånna här trådar. Att nån har ÅNGEST över att eventuellt inte kunna få ett FEMTE barn. 

• RaYzLeR

Jag tror att jag är steril. Jag försökte få barn i två års tid med min flickvän, men det gick ej.

Nu så är jag glad att jag ej fick barn, då jag vill vara ensammen.

• Anonym (Grönt)

Jorden behöver att du skaffar ytterligare ett barn. Ta in ett barn som inte har någon förälder som älskar hen istället 

• Spökplumpan

Sjukt onödigt att lägga in åsikter om hur många barn hon har. Barnlängtan är barnlängtan, man ska inte jämföra. 

Med det sagt så kan stress göra det svårare, men ålder måste inte nödvändigtvis göra det jättemycket svårare. Det kanske inte går på första eller andra försöket, men det är definitivt inte kört. Har du regelbunden ägglossning så finns det en chans. Bara slappna av och mys på. 

• Florali

Trean kom det året jag fyllde 35 och fyran det året jag fyllde 40. Det var inga problem, blev gravid lika lätt som mellan 20 och 30. 
    Inte med jobbigare graviditeter heller.
    Det är väl bara att försöka.
    Går det så går det. 

• Anonym (X)
    My871 skrev 2023-03-25 23:47:27 följande:
    Ångest kring min ålder

Hej allihop. Det är så att jag och min man ska under april månad påbörja vår resa mot ett femte barn Och börja försöka pricka in ägglossning. 

jag har fyra barn sedan tidigare och de kom till på första och andra försöket. Jag har tempat det senaste året och har då sett att jag haft ägglossning varje månad.
    nu har jag dumt nog googlat lite ikväll och läst en massa tråkigt som har skapat Oro i mig. Det är så att jag är 35 år (36 år senare i år) och fick precis tveta hur fort fertiliteten minskar efter 35. nu känns det helt kört och som att vi aldrig kommer kunna bli gravida. 

kan ni snälla komma med lite solskenshistorier så man kan slappna av lite igen. 
    kram på er 

Du har helt missat att massor av kvinnor föder barn, både ett och flera, efter de fyllt 35?

Men känns det hopplöst så låt bli att försöka. Jag förstår verkligen inte vad som är problemet, det är ju inte som att du är barnlös.

Eller är det en skryt/provokationstråd? Strö lite salt i såren på de som kämpar för att överhuvudtaget bli gravida? 

Svar på tråden Ångest kring min ålder