• My871

Ångest kring min ålder

Hej allihop. Det är så att jag och min man ska under april månad påbörja vår resa mot ett femte barn Och börja försöka pricka in ägglossning. 

jag har fyra barn sedan tidigare och de kom till på första och andra försöket. Jag har tempat det senaste året och har då sett att jag haft ägglossning varje månad.
    nu har jag dumt nog googlat lite ikväll och läst en massa tråkigt som har skapat Oro i mig. Det är så att jag är 35 år (36 år senare i år) och fick precis tveta hur fort fertiliteten minskar efter 35. nu känns det helt kört och som att vi aldrig kommer kunna bli gravida. 

kan ni snälla komma med lite solskenshistorier så man kan slappna av lite igen. 
    kram på er 

• Svar på tråden Ångest kring min ålder
  • Anonym (Jag)

Blev gravid med mitt första barn som 38-åring. Tog fyra månader från första försöket och då missade vi t o m ett ägglossningstillfälle under den perioden.

35-36 skulle jag inte ens betrakta som gammalt. Jag har släktforskat och om jag ska gå efter min släkt så var det längre tilllbaka i princip norm att få minst ett barn efter 35. Brist på preventivmedel och säkra aborter drabbade ju inte bara unga kvinnor utan i högsta grad gifta kvinnor i yngre medelåldern. Att skaffa 2 barn runt 25 och sedan vara klar med det är ett högst modernt påfund.

• Anonym (B)

Men herregud, hur mår vissa av er i kommentarerna egentligen? Varför kommentera onödigt skit?

• svansmamman
    Spökplumpan skrev 2023-03-26 12:35:41 följande:

Sjukt onödigt att lägga in åsikter om hur många barn hon har. Barnlängtan är barnlängtan, man ska inte jämföra. 

Med det sagt så kan stress göra det svårare, men ålder måste inte nödvändigtvis göra det jättemycket svårare. Det kanske inte går på första eller andra försöket, men det är definitivt inte kört. Har du regelbunden ägglossning så finns det en chans. Bara slappna av och mys på. 

Nej stress gör det inte svårare att bli gravid. Detta med att ~tänk inte på det så ska du se att du blir gravid~ = stressa inte så mycket över det antyder att de som är ofrivilligt barnlösa själva påverkar sin barnlöshet genom att längta efter ett barn, vilket absolut inte stämmer. 
  • Anonym (Änglamamma)
    Anonym (X) skrev 2023-03-26 14:13:39 följande:

Du har helt missat att massor av kvinnor föder barn, både ett och flera, efter de fyllt 35?

Men känns det hopplöst så låt bli att försöka. Jag förstår verkligen inte vad som är problemet, det är ju inte som att du är barnlös.

Eller är det en skryt/provokationstråd? Strö lite salt i såren på de som kämpar för att överhuvudtaget bli gravida? 

Tack. Exakt min tankar. Det är ett ickeproblem när TS inte ens börjat försöka. och att kalla det ångest för att man EVENTUELLT inte kan få ett FEMTE barn, då vet man inte vad ångest är. Vissa människor har så snävt perspektiv. 
  • Anonym (Lis)

Jo stress kan göra det svårare att bli gravid. och du är bara 35. Så länge du inte har kommit in i väldigt tidigt klimakterie så bör det inte vara nån fara.
    Ta det lugnt och testa åtminstone ett halvår innan du börjar oroa dig.
    jag blev gravid direkt vid 37, och 3 av 6 ggr nu vid 40, dock med två missfall. känner många som haft lätt att bli gravida efter 35. 

Lycka till och försök släppa det nu. :)

• Anonym (B)

Så berätta då, vad är ångest om TS nu inte kan kalla det för ångest enligt dig?

• Anonym (Änglamamma)
    Anonym (B) skrev 2023-03-27 00:01:12 följande:

Så berätta då, vad är ångest om TS nu inte kan kalla det för ångest enligt dig?

Ångest är svår oro, ängslan, rädsla, känsla av reellt hot, som kan utgöra stora svårigheter i vardagen för vissa personer. Men det är tyvärr också ett begrepp som används slentrianmässigt av personer som känner en normaljobbig känsla.
  • Anonym (Jessica)

Det är ju många som inte har problem med att bli gravid efter 35.
    Jag har fem barn, fick dom när jag var 22, 29, 37, 39 och 42.
    Det gick väldigt snabbt att bli gravid med alla, förutom nr 3, som det tog två år, och två missfall emellan. 
    Lycka till! 

• Anonym (B)
    Anonym (Änglamamma) skrev 2023-03-27 00:15:55 följande:
    Ångest är svår oro, ängslan, rädsla, känsla av reellt hot, som kan utgöra stora svårigheter i vardagen för vissa personer. Men det är tyvärr också ett begrepp som används slentrianmässigt av personer som känner en normaljobbig känsla.
    Precis, och du kan ju omöjligt veta om detta är en "normaljobbig känsla" eller ångest för TS eller hur? Du har ju ingen aning om hur detta påverkar henne.
  • svansmamman
    Anonym (Lis) skrev 2023-03-26 23:25:19 följande:

Jo stress kan göra det svårare att bli gravid. och du är bara 35. Så länge du inte har kommit in i väldigt tidigt klimakterie så bör det inte vara nån fara.
    Ta det lugnt och testa åtminstone ett halvår innan du börjar oroa dig.
    jag blev gravid direkt vid 37, och 3 av 6 ggr nu vid 40, dock med två missfall. känner många som haft lätt att bli gravida efter 35. 

Lycka till och försök släppa det nu. :)

Hänvisa till källa som styrker att längtan efter ett barn = stress påverkar fertiliteten. Återigen. Säger man så betyder det att de som kämpar med att bli gravida har sig själva att skylla, för om de bara skulle sluta tänka på det och stressa över det skulle det hända. 
Svar på tråden Ångest kring min ålder