Inlägg från: svansmamman |Visa alla inlägg
  • svansmamman

Ångest kring min ålder

Spökplumpan skrev 2023-03-26 12:35:41 följande:

Sjukt onödigt att lägga in åsikter om hur många barn hon har. Barnlängtan är barnlängtan, man ska inte jämföra. 

Med det sagt så kan stress göra det svårare, men ålder måste inte nödvändigtvis göra det jättemycket svårare. Det kanske inte går på första eller andra försöket, men det är definitivt inte kört. Har du regelbunden ägglossning så finns det en chans. Bara slappna av och mys på. 

Nej stress gör det inte svårare att bli gravid. Detta med att ~tänk inte på det så ska du se att du blir gravid~ = stressa inte så mycket över det antyder att de som är ofrivilligt barnlösa själva påverkar sin barnlöshet genom att längta efter ett barn, vilket absolut inte stämmer. 
  • svansmamman
    Anonym (Lis) skrev 2023-03-26 23:25:19 följande:

Jo stress kan göra det svårare att bli gravid. och du är bara 35. Så länge du inte har kommit in i väldigt tidigt klimakterie så bör det inte vara nån fara.
    Ta det lugnt och testa åtminstone ett halvår innan du börjar oroa dig.
    jag blev gravid direkt vid 37, och 3 av 6 ggr nu vid 40, dock med två missfall. känner många som haft lätt att bli gravida efter 35. 

Lycka till och försök släppa det nu. :)

Hänvisa till källa som styrker att längtan efter ett barn = stress påverkar fertiliteten. Återigen. Säger man så betyder det att de som kämpar med att bli gravida har sig själva att skylla, för om de bara skulle sluta tänka på det och stressa över det skulle det hända. 
Svar på tråden Ångest kring min ålder