• AndreaBD

Elever som fuskar - finns det tekniska lösningar?

Efter många år på en specialskola undervisar jag i vanliga skolan igen, på högstadiet. Och jag har nu träffat på fenomenet att eleverna googlar under glosförhör. Det råder inget allmänt mobilförbud. Generellt kan det vara ganska bra om de kan googla ord, när de t.ex. läser en text på moderna språk, alltså. 

Men nu har jag märkt att det förekommer att de skriver ord, som i princip är rätt, men som inte står i boken. Jag måste förstås ha bättre koll. Men min man funderade redan om det finns en teknisk lösning för att internet inte ska fungera just då. Han pratade om en störsändare. Kanske finns det nåt som går att skaffa?  Har någon en idé?

• Svar på tråden Elever som fuskar - finns det tekniska lösningar?
  • AndreaBD
    Spucks skrev 2023-02-19 09:36:38 följande:
    Men nu var det ju inte fråga om att neka eleven som kommer sent att delta i undervisningen, utan att neka eleven som kommer för sent att gör sitt glosförhör när resten av klassen redan gör annat.

TS: även om det inte är en 100% garanti att ingen har en mobil om du samlar in dem innan lektionen, men det blir såklart ändå betydlig färre mobiler. Sedan går du rund i klassrummet under glosförhöret och om du gör muntliga förhör då och då märker du snart vilka elever du ska titta på extra noga under de skriftliga förhören.
    VIsserligen skulle man då ha extra-koll på personen som inte lämnat in någon mobil. Men just såna saker försvårar. Förutom han som kom sent, hade jag också två som skrev omprov, varav en också kom sent. Och de gjorde glosförhör också, efter omprovet. Konstigt att man inte har koll på alla? 
  • Mortiscia80
    AndreaBD skrev 2023-02-19 11:30:39 följande:
    Tack för länken, jag ska kolla det sedan. Jag vet inte så exakt än vad skolan har för mobil-policy, jag är ny där och det var inte första prioriteten. Jag ska ta ta reda på det. Antagligen har de ingen, det har varit väldigt rörigt på den skolan. 

En poäng där är också: Jag har inte vara såå noga när det gäller glosförhör för att sånt egentligen inte ingår i betyget. Om man nu inte gör ett mer avancerat läxförhör där orden används i ett sammanhang. Men rena glosförhör - finns ingen anledning att fuska egentligen. 
    Nej visst, glosförhör är mest för elevernas skull. Då är prov viktigare för att förhindra fusk.
  • AndreaBD

Som sagt, om det hade varit ett prov, så hade jag kollat eleverna mycket mer noggrant. Men det var ett glosförhör som faktiskt INTE är betygsgrundande. Jag tror dock inte att eleverna vet detta. Och det kanske inte är så smart att upplysa dem om det. Men jag måste någon gång också ta upp vilka betygskriterier som finns och hur betyg sätts. 

• Mortiscia80
    AndreaBD skrev 2023-02-19 11:40:37 följande:

Som sagt, om det hade varit ett prov, så hade jag kollat eleverna mycket mer noggrant. Men det var ett glosförhör som faktiskt INTE är betygsgrundande. Jag tror dock inte att eleverna vet detta. Och det kanske inte är så smart att upplysa dem om det. Men jag måste någon gång också ta upp vilka betygskriterier som finns och hur betyg sätts. 

Ja det är ju sådant man borde gå igenom i början av kursen och kontinuerligt inför varje examination, så det är väl bra om ni gör det så snart som möjligt. Nog för att de finns online men det är väl knappast någon elev eller vh som går in där och tittar, och sedan förstår innebörden.
  • AndreaBD
    Mortiscia80 skrev 2023-02-19 11:45:11 följande:
    Ja det är ju sådant man borde gå igenom i början av kursen och kontinuerligt inför varje examination, så det är väl bra om ni gör det så snart som möjligt. Nog för att de finns online men det är väl knappast någon elev eller vh som går in där och tittar, och sedan förstår innebörden.
    Min erfarenhet är att en del elever i 7:an/8:an kan vara så pass omogna att de inte förstår mycket av detta. Jag har gjort en mycket förenklat version i färg som jag ska visa dem. Och jag förstår att man kan ta det i början av en kurs - på gymnasiet eller på högskolan, men i grundskolan tycker jag att det fungerar bättre om man smyger in det  när man har komit igång. 
  • Mortiscia80
    AndreaBD skrev 2023-02-19 12:25:25 följande:
    Min erfarenhet är att en del elever i 7:an/8:an kan vara så pass omogna att de inte förstår mycket av detta. Jag har gjort en mycket förenklat version i färg som jag ska visa dem. Och jag förstår att man kan ta det i början av en kurs - på gymnasiet eller på högskolan, men i grundskolan tycker jag att det fungerar bättre om man smyger in det  när man har komit igång. 
    Aha du undervisar på den nivån. Ja, då får man ta det i mikroformat och termer som de förstår, och lite i taget när det är aktuellt. Det blir nog bra :)
  • AndreaBD
    Mortiscia80 skrev 2023-02-19 12:31:08 följande:
    Aha du undervisar på den nivån. Ja, då får man ta det i mikroformat och termer som de förstår, och lite i taget när det är aktuellt. Det blir nog bra :)
    Jo, jag satsade mer på kontakten med eleverna och att de känner sig bekväma med mig och med ämnet. De har haft flera lärarbyten. 
  • Tom Araya
    Fjäril kär skrev 2023-02-19 11:00:15 följande:
    Glöm inte bort att elever kan komma sent pga sena bussar, tandläkaren, läkarbesök, utebliven skoltaxi etc  samt elever som kommer sent pga odrägliga  hemförhållanden.... Det skulle vara oschysst att neka glosförhör av den orsaken. Alla sen ankomst är inte ignorans och strulputtar
    Skillnaden är att de giltiga orsakerna oftast kan meddelas läraren innan man står och knackar på klassrumsdörren.
    Är det kommunikationer som försenats så berör det oftast fler elever, inte bara en.
  • Embla twopointoh

Jag har inte läst tråden, så jag kanske upprepar vad någon annan sagt.

Vad sägs om att ha en regel att under prov/förhör så får eleverna lägga sina mobiler på katedern/en sidobänk/i ett skåp i klassrummet (avstängda)? De elever som säger att de inte har någon mobil med sig får man ha lite extra koll på så att de inte gömmer den i en ficka och försöker dra fram den ändå.

Eller möjligtvis öppet på sina bänkar (upp-och-ned) så att du ser mobilerna hela tiden. Jag tänker att det blir svårare att smussla med en mobil om den hela tiden ska vara synlig för läraren. Då är det ju inte heller direkt mobilförbud, men du som lärare har bättre koll vad som görs med mobilerna om de ska ligga på bänken under lektionerna. Eller om du skaffar små genomskinliga lådor med "krångligt" lock som mobilerna ska ligga i under prov. Då kan eleverna ha sin mobil framför sig, men det blir nästan omöjligt att diskret ta ur den ur lådan.

Jag har undervisat på universitetsnivå, och det är beklämmande ofta som studenter försöker fuska på olika sätt (även om olika typer av plagiering är vanligast. Under tentor ska alla mobiler ligga inlåsta i skåp i tentasalen och de studenter som blir påkomna med mobil/apple watch under tentan misstänks automatiskt för fusk.).

• AndreaBD

Visst, men som sagt, det var lite speciellt här eftersom det bara var ett glosförhör, som inte ingår i betyget - antagligen tror eleverna att det gör det. Och dessutom kom just den eleven senare, när vi redan höll på med annat och då fick jag hjälpa olika elever och kunde inte ha koll på just den eleven. Plus att två stycken gjorde omprov. 

Det här är förstås en anledning att inte göra så igen. Dvs. det blir inga flexibla lösningar på lektionerna igen. Nästa gång får väl eftersläntare göra det i slutet av lektionen när de andra får gå. Och jag kommer att samla in mobilerna en dag i veckan, när det är glosförhör. 

• AndreaBD
    Tom Araya skrev 2023-02-20 03:19:47 följande:
    Skillnaden är att de giltiga orsakerna oftast kan meddelas läraren innan man står och knackar på klassrumsdörren.
    Är det kommunikationer som försenats så berör det oftast fler elever, inte bara en.
    Det brukar funka bättre i helklass, dvs. att sån information finns i samband med klassen. Men när man har språkgrupper så kommer eleverna från fyra olika klasser. Jag brukar då försöka hitta deras klassföreståndare om de t.ex. påstår att de har en tandläkartid.  
  • pyssel
    Tom Araya skrev 2023-02-20 03:19:47 följande:
    När man har fungerande föräldrar och någorlunda modern skola meddelas det vanligtvis via digitala tjänster. Är vh analfabeter, pratar inte svenska och därför inte kan ringa och göra sig förstådda eller det antal som inte klarat att fixa BankID, då funkar varken att meddela sig muntligt eller genom inlogg. Det är dagens (och daglig) verklighet på genomsnittliga högstadier. Sedan finns den där andelen barn som är belastade genom vh:s andra tillkortakommanden eller sjukdom. Inte ovanligt att det inte fungerar då, särskilt inte när det är "hemförhållanden" som i det du citerar av Fjäril kär. 
  • pyssel
    AndreaBD skrev 2023-02-20 09:20:16 följande:
    Det brukar funka bättre i helklass, dvs. att sån information finns i samband med klassen. Men när man har språkgrupper så kommer eleverna från fyra olika klasser. Jag brukar då försöka hitta deras klassföreståndare om de t.ex. påstår att de har en tandläkartid.  
    Fråga om de andra lärarna lägger i ogiltig fv när eleven själv meddelar och ändrar till giltig/anmäld i efterhand om vh anmäler frånvaron. Eller gör tvärtom. Lägg in giltig och ändra till ogiltig om inte vh eller mentor hör av sig.  
  • AndreaBD
    pyssel skrev 2023-02-20 16:43:28 följande:
    Fråga om de andra lärarna lägger i ogiltig fv när eleven själv meddelar och ändrar till giltig/anmäld i efterhand om vh anmäler frånvaron. Eller gör tvärtom. Lägg in giltig och ändra till ogiltig om inte vh eller mentor hör av sig.  
    Jo, ska försöka. Tyvärr så finns det inte mycket där som alla gör på samma sätt. 
  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2023-02-20 16:57:02 följande:
    Jo, ska försöka. Tyvärr så finns det inte mycket där som alla gör på samma sätt. 
    Fråga vad rektorns riktlinjer är. Man bör på en skola sträva efter likriktning i hur man hanterar sådant.
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2023-02-21 03:17:52 följande:
    Fråga vad rektorns riktlinjer är. Man bör på en skola sträva efter likriktning i hur man hanterar sådant.
    Ser du - det är just det som är problemet. Vi har ingen fast rektor, bara en tillförordnad. Ska få en nu, men hen är ju ny då...
  • Mortiscia80
    Tom Araya skrev 2023-02-21 03:17:52 följande:
    Riktlinjer fungerar bara om rektorn håller kollegiet i fast hand så de efterföljs också, vilket verkar vara mer undantag än regel.
    AndreaBD skrev 2023-02-21 10:23:30 följande:
    Ser du - det är just det som är problemet. Vi har ingen fast rektor, bara en tillförordnad. Ska få en nu, men hen är ju ny då...
    Det kanske är en bra sak, att hen är ny? Då blir det lättare att sätta regler från början och hålla en fast linje.
  • AndreaBD
    Mortiscia80 skrev 2023-02-21 10:58:40 följande:
    Riktlinjer fungerar bara om rektorn håller kollegiet i fast hand så de efterföljs också, vilket verkar vara mer undantag än regel.
    AndreaBD skrev 2023-02-21 10:23:30 följande:
    Det kanske är en bra sak, att hen är ny? Då blir det lättare att sätta regler från början och hålla en fast linje.
    Vi får se. 
Svar på tråden Elever som fuskar - finns det tekniska lösningar?