Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Elever som fuskar - finns det tekniska lösningar?

Efter många år på en specialskola undervisar jag i vanliga skolan igen, på högstadiet. Och jag har nu träffat på fenomenet att eleverna googlar under glosförhör. Det råder inget allmänt mobilförbud. Generellt kan det vara ganska bra om de kan googla ord, när de t.ex. läser en text på moderna språk, alltså. 

Men nu har jag märkt att det förekommer att de skriver ord, som i princip är rätt, men som inte står i boken. Jag måste förstås ha bättre koll. Men min man funderade redan om det finns en teknisk lösning för att internet inte ska fungera just då. Han pratade om en störsändare. Kanske finns det nåt som går att skaffa?  Har någon en idé?

• Svar på tråden Elever som fuskar - finns det tekniska lösningar?
  • AndreaBD
    Fjäril kär skrev 2023-02-18 19:41:21 följande:

På sonens skola (han går i högstadiet) så är det mobilförbud i klassrummet (dom samlas in av läraren och återfås efter lektionsslut) och Google får endast användas på deras elevdatorer under lektionen. Dessa datorer är givetvis inlåsta under prov...

Så varför inte bara samla in mobiler? Det är ingen rättighet att ha mobilen under lektionen 

Just det här svaret försökte jag förebygga ..... Det är ju ingen garanti! Vissa kanske påstår att de har mobilen i skåpet, och kanske någon t.o.m. har två?
    Ingen garanti där! 
  • AndreaBD
    Magical skrev 2023-02-18 19:49:36 följande:

Mobiler inte på lektioner så klart (eller samlar ni inte in dem på din skola)? Man kan tillåta dem för vissa moment, om man anser att mobilen just då är en tillgång/verktyg. Just vid glosförhör är de ingen nytta. 

Glosförhör kan man med fördel ha på papper. Finns ingen större vits med att ha dem på dator tycker jag (är f.d språklärare). 

För mig är detta ganska enkelt och blir som att gå över ån efter vatten, att försöka hitta tekniska lösningar, när man helt enkelt inte låter kidsen använda teknik på tex glosförhör. 

Självklart har jag dem på papper, inte på datorn. Ungarna är så himla bra på det nuförtiden att ha en mobil utan att det syns. Jag är ny på den skolan - jag får höra hur man brukar göra där. 

Jag har inte upplevt dessa problem för 12 år sedan när jag senast jobbat på en vanlig skola. Och jag anser att det är inte är någon garanti, att man samlar in mobilerna. 

• AndreaBD
    complicit skrev 2023-02-18 21:44:49 följande:

Samla in mobilerna, glosförhör på pappret och båda händerna på bänken under provet. Nolltolerans mot fusk, kommer ni på någon så blir det IG direkt på det provet.

Det är lösningarna som jag redan vet. Självklart har jag glosförhör på papper.  Jag har dock hört att det har blivit ett allt större problem med tiden. Hörde t.ex. från min son att det har förekommit på högskolorna att tjejer hade mobil gömt i huvudsjalen. Vem säger att de inte har en mobil på sig ändå? 
  • AndreaBD
    pyssel skrev 2023-02-18 21:35:13 följande:

Samla in mobiler. Sitt bakom klassen. 

Jag tänker STÅ bakom klassen nästa gång. 
  • AndreaBD
    burre87 skrev 2023-02-18 21:27:51 följande:

Är nog vettigare att samla in telefoner när de inte får användas.

En störsändare skulle fungera men är tveksam till om du anser det är värt det.

https://pts.se/sv/privat/radio/utrustning/forbud-mot-storsandare/

Jag visste inte att det var olagligt. Då går det förstås inte. 

Tänkte bara att det hade varit skönt att ha det som extra säkerhet, så att man inte absolut måste ha koll hela tiden. 

Jag glömmer lätt att ha koll på exakt alla, om t.ex. någon kommer senare och gör förhöret då. Då ska man komma ihåg att vakta den eleven också, mellan man redan gör annat med dem andra ungarna. Ska kolla hur de andra lärarna gör. 
  • AndreaBD
    Fjäril kär skrev 2023-02-18 21:55:18 följande:
    Då gör ni som andra skolor. Rör på dig  under lektionen, vandra mellan bänkarna och stör så mycket som möjligt. Annan placering av bänkar, blanda om bland eleverna. 
    Det är ju inte alla elever som fuskar utan ni har väl rätt bra koll på vilka som ofta fuskar och då får ni väl ha extra mycket koll på just dom. I sonen klass får fuskputtarna sitta längst fram så dom syns extra mycket. Fusk borde väl för övrigt resultera i betygsvarning?
    Här har mobilförbud inte varit en diskussion överhuvudtaget då det funnits i flera år. 
    Självklart finns det mycket sånt man kan göra. Mitt syfte var egentligen inte att diskutera såna optioner, för att jag har jobbat i så många år att sånt är självklart. Jag är bara ganska ny där och ska kolla först vad som gäller just i den skolan. Och jag tycker att det har blivit mer tekniska möjligheter och jag undrade därför just om tekniska möjligheter MOT detta.
  • AndreaBD
    complicit skrev 2023-02-18 22:49:41 följande:
    En gömd mobil måste vara svår att använda? Om händerna måste vara synliga framme på bänken hela tiden blir det svårt att fuska.
    Självklart måste den då delvis komma fram, men det kanske går att göra ganska smidigt? 
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2023-02-19 07:12:21 följande:
    Det är ju inte jättelätt att fippla med telefonen helt osynligt. Betydligt svårare än de fusklappar och text i handen man höll på med förr och även då var det svårt, för lärarna hade koll. Ingen elev skulle kunna plocka fram någon större än en liten tändsticksask i höjd ovanför bänken och skulle någon sitta och titta + ha händerna i knät så väcks misstankarna direkt.
    Ungar som använder mobil jättemycket är också vana att använda dem smidigt. 
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2023-02-19 07:14:13 följande:

Om eleven inte lämnar en telefon, prova att ringa den.

Hur har du tänkt dig detta? För det första att jag ens ska ha med mig mobilen! Och sedan en hel lista med elevens telefonnummer? Och sen ringa några medans man ska börja med ett prov? 
Svar på tråden Elever som fuskar - finns det tekniska lösningar?