• AndreaBD

Elever som fuskar - finns det tekniska lösningar?

Efter många år på en specialskola undervisar jag i vanliga skolan igen, på högstadiet. Och jag har nu träffat på fenomenet att eleverna googlar under glosförhör. Det råder inget allmänt mobilförbud. Generellt kan det vara ganska bra om de kan googla ord, när de t.ex. läser en text på moderna språk, alltså. 

Men nu har jag märkt att det förekommer att de skriver ord, som i princip är rätt, men som inte står i boken. Jag måste förstås ha bättre koll. Men min man funderade redan om det finns en teknisk lösning för att internet inte ska fungera just då. Han pratade om en störsändare. Kanske finns det nåt som går att skaffa?  Har någon en idé?

• Svar på tråden Elever som fuskar - finns det tekniska lösningar?
  • Mortiscia80
    Tom Araya skrev 2023-02-19 08:08:38 följande:
    Lagen var nog densamma i det mesta på min tid, men då ansågs det som ett störningsmoment att komma sent och störningsmoment fick avvisas (högstadiet).
    Lärarna brukade dock ha ett visst tålamod under de första minutrarna in på lektionen.
    Klart att det kan vara ett störningsmoment men man får ända inte utestänga elever för sen ankomst, och det är inte heller så pass störande att det motiverar att bli utkastad från lektionen.
  • Tom Araya
    Mortiscia80 skrev 2023-02-19 08:16:51 följande:
    Klart att det kan vara ett störningsmoment men man får ända inte utestänga elever för sen ankomst, och det är inte heller så pass störande att det motiverar att bli utkastad från lektionen.
    Men en elev som inte är närvarande är ju inte utestängd.
  • Mortiscia80
    Tom Araya skrev 2023-02-19 08:27:59 följande:
    Men en elev som inte är närvarande är ju inte utestängd.
    Nej, men vi pratade om sen ankomst och att man inte har rätt att utestänga en elev för att den kommer sent.
  • Tom Araya
    Mortiscia80 skrev 2023-02-19 08:32:24 följande:
    Nej, men vi pratade om sen ankomst och att man inte har rätt att utestänga en elev för att den kommer sent.
    Dt blir en tolkningsfråga.
    Man gjorde det sig nog lättare på den tiden.
    Var man inte där när närvaron kontrollerades så blev man avbockad som frånvarande och frånvarande kan av princip inte utestängas.
    Ingen protesterade, för de flesta tyckte nog att systemet var bra. De sena ankomsterna hölls nere till ett minimum eftersom frånvaro rapporterades direkt hem till föräldrarna.
  • Mortiscia80
    Tom Araya skrev 2023-02-19 09:02:13 följande:
    Dt blir en tolkningsfråga.
    Man gjorde det sig nog lättare på den tiden.
    Var man inte där när närvaron kontrollerades så blev man avbockad som frånvarande och frånvarande kan av princip inte utestängas.
    Ingen protesterade, för de flesta tyckte nog att systemet var bra. De sena ankomsterna hölls nere till ett minimum eftersom frånvaro rapporterades direkt hem till föräldrarna.
    Nej, det är ingen tolkningsfråga. Man får inte neka en elev att delta i undervisningen pga sen ankomst. Man har också skyldighet att ge närvaro för den tiden då eleven kommer till lektionen.

Det kanske var tydligare förr men vi får ändå förhålla oss till nutidens regler. Och, frånvaro rapporteras även nu direkt till föräldrarna. Snabbare oftast, iom att systemet skickar sms.
  • Spucks
    Mortiscia80 skrev 2023-02-19 09:13:27 följande:
    Nej, det är ingen tolkningsfråga. Man får inte neka en elev att delta i undervisningen pga sen ankomst. Man har också skyldighet att ge närvaro för den tiden då eleven kommer till lektionen.

Det kanske var tydligare förr men vi får ändå förhålla oss till nutidens regler. Och, frånvaro rapporteras även nu direkt till föräldrarna. Snabbare oftast, iom att systemet skickar sms.
    Men nu var det ju inte fråga om att neka eleven som kommer sent att delta i undervisningen, utan att neka eleven som kommer för sent att gör sitt glosförhör när resten av klassen redan gör annat.

TS: även om det inte är en 100% garanti att ingen har en mobil om du samlar in dem innan lektionen, men det blir s
    åklart ändå betydlig färre mobiler. Sedan går du rund i klassrummet under glosförhöret och om du gör muntliga förhör då och då märker du snart vilka elever du ska titta på extra noga under de skriftliga förhören.
  • Mortiscia80
    Spucks skrev 2023-02-19 09:36:38 följande:
    Men nu var det ju inte fråga om att neka eleven som kommer sent att delta i undervisningen, utan att neka eleven som kommer för sent att gör sitt glosförhör när resten av klassen redan gör annat.
    Som sagt, man kan inte neka eleven att delta i glosförhör bara för att hen kommer sent.
  • Fjäril kär
    Spucks skrev 2023-02-19 09:36:38 följande:

TS: även om det inte är en 100% garanti att ingen har en mobil om du samlar in dem innan lektionen, men det blir såklart ändå betydlig färre mobiler. Sedan går du rund i klassrummet under glosförhöret och om du gör muntliga förhör då och då märker du snart vilka elever du ska titta på extra noga under de skriftliga förhören.
    Glöm inte bort att elever kan komma sent pga sena bussar, tandläkaren, läkarbesök, utebliven skoltaxi etc  samt elever som kommer sent pga odrägliga  hemförhållanden.... Det skulle vara oschysst att neka glosförhör av den orsaken. Alla sen ankomst är inte ignorans och strulputtar
  • LFF
    Mortiscia80 skrev 2023-02-19 09:43:38 följande:
    Som sagt, man kan inte neka eleven att delta i glosförhör bara för att hen kommer sent.
    Helt bisarrt. Om resten av klassen redan är förbi den punkten så är det, för mig, helt orimligt att en sen elev får göra provet/förhöret när den kommer. Att den får hoppa in i lektionen från den stund den är närvarande, fine. Men inte att den får göra ett moment som alla andra redan är klara med på just den lektionen. 
  • AndreaBD
    Fjäril kär skrev 2023-02-18 21:55:18 följande:
    Då gör ni som andra skolor. Rör på dig  under lektionen, vandra mellan bänkarna och stör så mycket som möjligt. Annan placering av bänkar, blanda om bland eleverna. 
    Det är ju inte alla elever som fuskar utan ni har väl rätt bra koll på vilka som ofta fuskar och då får ni väl ha extra mycket koll på just dom. I sonen klass får fuskputtarna sitta längst fram så dom syns extra mycket. Fusk borde väl för övrigt resultera i betygsvarning?
    Här har mobilförbud inte varit en diskussion överhuvudtaget då det funnits i flera år. 
    Självklart finns det mycket sånt man kan göra. Mitt syfte var egentligen inte att diskutera såna optioner, för att jag har jobbat i så många år att sånt är självklart. Jag är bara ganska ny där och ska kolla först vad som gäller just i den skolan. Och jag tycker att det har blivit mer tekniska möjligheter och jag undrade därför just om tekniska möjligheter MOT detta.
Svar på tråden Elever som fuskar - finns det tekniska lösningar?