• AndreaBD

Elever som fuskar - finns det tekniska lösningar?

Efter många år på en specialskola undervisar jag i vanliga skolan igen, på högstadiet. Och jag har nu träffat på fenomenet att eleverna googlar under glosförhör. Det råder inget allmänt mobilförbud. Generellt kan det vara ganska bra om de kan googla ord, när de t.ex. läser en text på moderna språk, alltså. 

Men nu har jag märkt att det förekommer att de skriver ord, som i princip är rätt, men som inte står i boken. Jag måste förstås ha bättre koll. Men min man funderade redan om det finns en teknisk lösning för att internet inte ska fungera just då. Han pratade om en störsändare. Kanske finns det nåt som går att skaffa?  Har någon en idé?

• Svar på tråden Elever som fuskar - finns det tekniska lösningar?
  • AndreaBD
    complicit skrev 2023-02-18 22:49:41 följande:
    En gömd mobil måste vara svår att använda? Om händerna måste vara synliga framme på bänken hela tiden blir det svårt att fuska.
    Självklart måste den då delvis komma fram, men det kanske går att göra ganska smidigt? 
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2023-02-19 07:12:21 följande:
    Det är ju inte jättelätt att fippla med telefonen helt osynligt. Betydligt svårare än de fusklappar och text i handen man höll på med förr och även då var det svårt, för lärarna hade koll. Ingen elev skulle kunna plocka fram någon större än en liten tändsticksask i höjd ovanför bänken och skulle någon sitta och titta + ha händerna i knät så väcks misstankarna direkt.
    Ungar som använder mobil jättemycket är också vana att använda dem smidigt. 
  • Studentpappa

Det är väl helt ok att ge elever underkänt vid fusk även idag? Klargör reglerna tydligt innan, fingrar man på mobilen under förhör eller prov anses det som fusk och du blir underkänd oavsett vad du gör på telefonen. Inga gråzoner finns.

Ride it like you stole it
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2023-02-19 07:14:13 följande:

Om eleven inte lämnar en telefon, prova att ringa den.

Hur har du tänkt dig detta? För det första att jag ens ska ha med mig mobilen! Och sedan en hel lista med elevens telefonnummer? Och sen ringa några medans man ska börja med ett prov? 
  • AndreaBD
    FallenAngelNr1000 skrev 2023-02-19 07:41:18 följande:

Skulle tro att en störsändare kräver tillstånd då det brukas i offentlig verksamhet.

Kan vara intressant att kolla generellt. Kanske intressant för skolor t.ex. under nationella prov. 
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2023-02-19 07:44:04 följande:
    Tråkigt om den stör ut internet även i klassrummen brevid eller kanske andra system.
    JA! Det tänkte jag också på. Att då  kanske läraren i rummet brevid inte kan visa det hen hade tänkt ifrån sin dator.  Tungan ute
  • Mortiscia80
    LFF skrev 2023-02-19 11:12:15 följande:
    Helt bisarrt. Om resten av klassen redan är förbi den punkten så är det, för mig, helt orimligt att en sen elev får göra provet/förhöret när den kommer. Att den får hoppa in i lektionen från den stund den är närvarande, fine. Men inte att den får göra ett moment som alla andra redan är klara med på just den lektionen. 
    Om förhöret är över så är det ju så, men om hen kommer in mitt i så borde man kunna hoppa in där de andra är eller vänta i tystnad medan det slutförs.
  • AndreaBD
    Mortiscia80 skrev 2023-02-19 07:50:21 följande:

Hur kommer det sig att så många skolor saknar mobilförbud nu när vi till och med har en lag emot att ha dem i klassrummet? Endast om läraren bedömer att den ska användas i undervisningen, eller vad det står.

Sedan märks det väl rätt tydligt om en elev gräver i fickan eller kläderna efter en mobil, som ofta kräver två händer för att göra sökningar med.

Ett allmänt tekniskt tips: exam.net verkar väldigt bra för att iaf stänga ute allt som har med datorn att göra, där borde man också kunna ha glosförhör. Händerna på tangentbordet, läraren står på bra plats med översikt eller går runt i rummet och läser upp orden.

Tack för länken, jag ska kolla det sedan. Jag vet inte så exakt än vad skolan har för mobil-policy, jag är ny där och det var inte första prioriteten. Jag ska ta ta reda på det. Antagligen har de ingen, det har varit väldigt rörigt på den skolan. 

En poäng där är också: Jag har inte vara såå noga när det gäller glosförhör för att sånt egentligen inte ingår i betyget. Om man nu inte gör ett mer avancerat läxförhör där orden används i ett sammanhang. Men rena glosförhör - finns ingen anledning att fuska egentligen. 
  • Daisy28
    AndreaBD skrev 2023-02-19 11:20:23 följande:
    Hur har du tänkt dig detta? För det första att jag ens ska ha med mig mobilen! Och sedan en hel lista med elevens telefonnummer? Och sen ringa några medans man ska börja med ett prov? 
    Krångla inte till det

Att få tillstånd för störsändare är omöjligt så länge du inte jobbar inom försvarsmakten eller liknande

Kolla hur dina kollegor gör och om de har samma problem
    Säg till att eleverna lämnar ifrån sina telefoner vid dina prov. Då löser du 99% av telefonfuskproblematiken. Ha sen lite översikt och de som mot alla förmodan skulle ha två telefoner med sig kommer få problem.
    Var inte rädd att statuera exempel. Ser du att någon har telefon var tydlig med det och anmäl direkt till rektor för fusk samt underkänn.

• AndreaBD
    LFF skrev 2023-02-19 07:55:04 följande:
    Varför får en elev som kommer sent göra förhöret om ni redan har gått vidare till annat? Sen ankomst - missat förhör/prov. 
    Det var JUST den eleven som sedan fuskade!  Faktiskt!

Men det kommer att bli ändring där, definitivt. Man måste låta eleven göra förhöret i alla fall, framför allt om de har en rimlig anledning. Dvs. att det låter rimligt. Man kan ju i regel inte kolla genast om det verkligen stämmer. 
Svar på tråden Elever som fuskar - finns det tekniska lösningar?