• AndreaBD

Elever som fuskar - finns det tekniska lösningar?

Efter många år på en specialskola undervisar jag i vanliga skolan igen, på högstadiet. Och jag har nu träffat på fenomenet att eleverna googlar under glosförhör. Det råder inget allmänt mobilförbud. Generellt kan det vara ganska bra om de kan googla ord, när de t.ex. läser en text på moderna språk, alltså. 

Men nu har jag märkt att det förekommer att de skriver ord, som i princip är rätt, men som inte står i boken. Jag måste förstås ha bättre koll. Men min man funderade redan om det finns en teknisk lösning för att internet inte ska fungera just då. Han pratade om en störsändare. Kanske finns det nåt som går att skaffa?  Har någon en idé?

• Svar på tråden Elever som fuskar - finns det tekniska lösningar?
  • Fjäril kär
    AndreaBD skrev 2023-02-18 21:41:08 följande:
    Just det här svaret försökte jag förebygga ..... Det är ju ingen garanti! Vissa kanske påstår att de har mobilen i skåpet, och kanske någon t.o.m. har två?
    Ingen garanti där! 
    Då gör ni som andra skolor. Rör på dig  under lektionen, vandra mellan bänkarna och stör så mycket som möjligt. Annan placering av bänkar, blanda om bland eleverna. 
    Det är ju inte alla elever som fuskar utan ni har väl rätt bra koll på vilka som ofta fuskar och då får ni väl ha extra mycket koll på just dom. I sonen klass får fuskputtarna sitta längst fram så dom syns extra mycket. Fusk borde väl för övrigt resultera i betygsvarning?
    Här har mobilförbud inte varit en diskussion överhuvudtaget då det funnits i flera år. 
  • complicit
    AndreaBD skrev 2023-02-18 21:49:16 följande:
    Det är lösningarna som jag redan vet. Självklart har jag glosförhör på papper.  Jag har dock hört att det har blivit ett allt större problem med tiden. Hörde t.ex. från min son att det har förekommit på högskolorna att tjejer hade mobil gömt i huvudsjalen. Vem säger att de inte har en mobil på sig ändå? 
    En gömd mobil måste vara svår att använda? Om händerna måste vara synliga framme på bänken hela tiden blir det svårt att fuska.
  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2023-02-18 21:41:08 följande:
    Just det här svaret försökte jag förebygga ..... Det är ju ingen garanti! Vissa kanske påstår att de har mobilen i skåpet, och kanske någon t.o.m. har två?
    Ingen garanti där! 
    Det är ju inte jättelätt att fippla med telefonen helt osynligt. Betydligt svårare än de fusklappar och text i handen man höll på med förr och även då var det svårt, för lärarna hade koll. Ingen elev skulle kunna plocka fram någon större än en liten tändsticksask i höjd ovanför bänken och skulle någon sitta och titta + ha händerna i knät så väcks misstankarna direkt.
  • Tom Araya
    FallenAngelNr1000 skrev 2023-02-19 07:41:18 följande:

Skulle tro att en störsändare kräver tillstånd då det brukas i offentlig verksamhet.

Tråkigt om den stör ut internet även i klassrummen brevid eller kanske andra system.
  • Mortiscia80

Hur kommer det sig att så många skolor saknar mobilförbud nu när vi till och med har en lag emot att ha dem i klassrummet? Endast om läraren bedömer att den ska användas i undervisningen, eller vad det står.

Sedan märks det väl rätt tydligt om en elev gräver i fickan eller kläderna efter en mobil, som ofta kräver två händer för att göra sökningar med.

Ett allmänt tekniskt tips: exam.net verkar väldigt bra för att iaf stänga ute allt som har med datorn att göra, där borde man också kunna ha glosförhör. Händerna på tangentbordet, läraren står på bra plats med översikt eller går runt i rummet och läser upp orden.

• LFF
    AndreaBD skrev 2023-02-18 21:55:11 följande:
    Jag visste inte att det var olagligt. Då går det förstås inte. 

Tänkte bara att det hade varit skönt att ha det som extra säkerhet, så att man inte absolut måste ha koll hela tiden. 

Jag glömmer lätt att ha koll på exakt alla, om t.ex. någon kommer senare och gör förhöret då. Då ska man komma ihåg att vakta den eleven också, mellan man redan gör annat med dem andra ungarna. Ska kolla hur de andra lärarna gör. 
    Varför får en elev som kommer sent göra förhöret om ni redan har gått vidare till annat? Sen ankomst - missat förhör/prov. 
  • Mortiscia80
    LFF skrev 2023-02-19 07:55:04 följande:
    Varför får en elev som kommer sent göra förhöret om ni redan har gått vidare till annat? Sen ankomst - missat förhör/prov. 
    Man får inte utestänga en elev från undervisning och förhör bara för att de kommer sent. Det finns inget lagstöd. Dessutom får väl eleven skylla sig själv om hen kommer sent och missar halva glosförhöret, då kan det knappast bli bra resultat.
  • Tom Araya
    Mortiscia80 skrev 2023-02-19 07:59:58 följande:
    Man får inte utestänga en elev från undervisning och förhör bara för att de kommer sent. Det finns inget lagstöd. Dessutom får väl eleven skylla sig själv om hen kommer sent och missar halva glosförhöret, då kan det knappast bli bra resultat.
    Lagen var nog densamma i det mesta på min tid, men då ansågs det som ett störningsmoment att komma sent och störningsmoment fick avvisas (högstadiet).
    Lärarna brukade dock ha ett visst tålamod under de första minutrarna in på lektionen.
Svar på tråden Elever som fuskar - finns det tekniska lösningar?