• Born74

    Flytta från min sambo eller son?

    Jag har ett problem. Min son är 21 år. Han bor hemma hos mig och min sambo och även hos sin pappa. Typ varannan vecka fortfarande. Han har svårt att ?komma igång? med vuxenlivet, det hånder liksom ingenting. Han går mest hemma och drar. Har haft två jobb men bara tillfälliga. Nu säger han att han ska börja plugga. 


    Min sambo blir galen av detta! Han vill inte försörja en 21-åring som inte själv vill göra rätt för sig. Jag förstår honom på ett sätt, men samtidigt känner jag till en del svårigheter som min son har och vill att han ska få ta det i sin takt. 


    Men detta börjar bli ohållbart! Jag och min sambo bråkar massor om detta. Vi har det bra egentligen men detta kommer ta knäcken på vår relation. 


    Jag har att välja på att flytta från min sambo som jag älskar jättemycket eller kasta ut min son (fast då kommer han bo endast hos sin pappa istället). Självklart älskar jag min son också jättemycket och vill att det ska gå bra för honom. 

  • Svar på tråden Flytta från min sambo eller son?
  • Ocdmänniska
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-02-16 15:08:35 följande:
    Sonen är 21 år. Han kanske behöver extra stöd, men mycket tyder på att han även behövde en knuff i rätt riktning. Han verkar ha det bra hos pappan och ingenstans står det att TS "kastade ut" honom.

    Så lägg ner.

    Man kastar inte ut sina barn, men att hålla dem för hårt eller inte ställa krav, kan vara en björntjänst.
    Är ju vad hon gjorde, hon säger ju det själv. Och ja han är 21 men fortfarande hennes unge, och i rätt riktning?, han pluggade ju från vad jag förstår, varför ska man tvinga ut barna så fort som möjligt för jämt? gör väl inget om han bor hemma medans han hittar sin plats i livet? Sen betalade han en peng till hemmet också om jag minns rätt 
  • Ordinär Man
    Ocdmänniska skrev 2023-02-16 20:48:26 följande:
    Är ju vad hon gjorde, hon säger ju det själv. Och ja han är 21 men fortfarande hennes unge, och i rätt riktning?, han pluggade ju från vad jag förstår, varför ska man tvinga ut barna så fort som möjligt för jämt? gör väl inget om han bor hemma medans han hittar sin plats i livet? Sen betalade han en peng till hemmet också om jag minns rätt 
    Därför att han är vuxen!!!
  • Ocdmänniska
    Ordinär Man skrev 2023-02-17 07:32:10 följande:
    Därför att han är vuxen!!!
    21 ja, men fan det är fortfarande ungt. Och varför överge sina barn direkt när dom bil "vuxen"? Plus kostar det att leva och bo, hade hellre att barna bor hemma lite så dom kan spara pengar 
  • Ordinär Man
    Ocdmänniska skrev 2023-02-17 09:27:49 följande:
    21 ja, men fan det är fortfarande ungt. Och varför överge sina barn direkt när dom bil "vuxen"? Plus kostar det att leva och bo, hade hellre att barna bor hemma lite så dom kan spara pengar 
    Men han sparar inga pengar. Han tjänar inga pengar. Han syftar inte. Han lever ett rent parasitärt liv.
  • Mimosa86

    1) prata ihop dig med pappan.
    2) sonen får plugga på annan ort så han intention bo hemma (då får han uppleva äkta studentliv och växa som vuxen).
    3) kräva rimlig hyra, matkostnader samt att han ska dra sitt strå till stacken men matlagning, handling, stöd och tvätt. Välkommen in i vuxenlivet!

    Du måste vara hård mot din son här. Han är vuxen nu och det är ditt och pappans ansvar att förbereda honom på det och knuffa ut honom i verkliga livet. Tänk på fågelmatarna som faktiskt knuffar ut sina ungar ur boet
     för att de ska våga flyga. Man gör inte barnen en tjänst att curla dem.

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Ocdmänniska skrev 2023-02-16 20:48:26 följande:
    Är ju vad hon gjorde, hon säger ju det själv. Och ja han är 21 men fortfarande hennes unge, och i rätt riktning?, han pluggade ju från vad jag förstår, varför ska man tvinga ut barna så fort som möjligt för jämt? gör väl inget om han bor hemma medans han hittar sin plats i livet? Sen betalade han en peng till hemmet också om jag minns rätt 
    Ja, han är hennes unge. Man överger inte sina barn. Men ibland är det bästa för barnet att släppa taget och ställa lite krav. Ibland gör man barnen en björntjänst om man behandlar dem som yngre och osjälvständigare än de är eller borde vara.

    Stöd är bra, curlande är inte bra.

    Missade du att han bor hos pappan? Självklart hade det varit hemskt om TS hade kört ut honom och han inte hade någonstans att ta vägen, men de kom överens om att han skulle bo hos pappan i stället.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Ocdmänniska skrev 2023-02-17 09:27:49 följande:
    21 ja, men fan det är fortfarande ungt. Och varför överge sina barn direkt när dom bil "vuxen"? Plus kostar det att leva och bo, hade hellre att barna bor hemma lite så dom kan spara pengar 
    Han bor hos sin pappa!

    Han bor inte själv och ingen har tvingat honom att bli självförsörjande på stört.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Och varför ska en 21-åring bo växelvis? Låter som sonen själv tycker att det är skönt att slippa hatta fram och tillbaka. TS sambo ska givetvis inte bestämma, men om det funkar bättre att sonen bor på heltid hos pappan, eller är där större delen av tiden, är det ju winwin.

    Växelvist boende trodde jag man slutade med i tonåren. Att man bor där det är mest praktiskt, och / eller kommer och går lite mer som man vill, tills man flyttar hemifrån.

  • Anonym (korven)
    Anonym (betalar egen mat) skrev 2023-01-08 22:22:34 följande:
    Jag flyttade också hemifrån tidigt. Ville verkligen stå på egna ben och skaffade en billig hyresrätt när jag precis tagit studenten. 

    Min lillebror väntade tills han var 24 och hade pluggat en högre utbildning klart.
    Under tiden han bodde hemma hade han sparat till körkort och kontantinsats för en br. Har heller inga studieskulder eftersom han aldrig behövde låna från csn.

    Jag är kvar i min hyresrätt och har en massa studieskulder och tog körkort väldigt sent. Visst hade jag det jättekul med massa fester och så i min egen lägenhet som ung, men undrar ibland om det verkligen var det bästa beslutet jag tagit att flytta hemifrån så tidigt.

    Sen så är det ju andra tider nu med bostadsbrist och allt. Såvida inte ts bor i någon avkrok eller gammal bruksort med stor utflyttning så är nog hyresrätt svårt att fixa gissar jag. Men vet inte hur det ser ut i landet, bostadsbrist är det iaf. 
    Du var också väldigt tidig med hus och barn och tror du inser att extremt få 21-åringar är mogna för det, så det är mer du som är den ovanliga här.
    tycker dina föräldrar borde hjälpt dig lite när du flyttade. istället för att bara ge mat och service till sonen. de borde insett att det var rätt orättvist, lägg inte allt på dig själv.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (betalar egen mat) skrev 2023-01-08 22:22:34 följande:
    Jag flyttade också hemifrån tidigt. Ville verkligen stå på egna ben och skaffade en billig hyresrätt när jag precis tagit studenten. 

    Min lillebror väntade tills han var 24 och hade pluggat en högre utbildning klart.
    Under tiden han bodde hemma hade han sparat till körkort och kontantinsats för en br. Har heller inga studieskulder eftersom han aldrig behövde låna från csn.

    Jag är kvar i min hyresrätt och har en massa studieskulder och tog körkort väldigt sent. Visst hade jag det jättekul med massa fester och så i min egen lägenhet som ung, men undrar ibland om det verkligen var det bästa beslutet jag tagit att flytta hemifrån så tidigt.

    Sen så är det ju andra tider nu med bostadsbrist och allt. Såvida inte ts bor i någon avkrok eller gammal bruksort med stor utflyttning så är nog hyresrätt svårt att fixa gissar jag. Men vet inte hur det ser ut i landet, bostadsbrist är det iaf. 
    Du var också väldigt tidig med hus och barn och tror du inser att extremt få 21-åringar är mogna för det, så det är mer du som är den ovanliga här.
    Det din bror gjorde är ganska smart, förutsatt att man vet vad man vill och det funkar för alla inblandade att bo kvar hemma. Din lillebror hade ett tydligt mål och var klar med högre utbildning före 25. Då hade han dessutom sparat till både körkort och kontantinsats, samt sluppit studielån. Det tyder på en ganska ambitiös ung man som förmådde tänka långsiktigt, inte en arbetslös 30-åring som bor i mammas källare.

    TS son är bara 21, men problemet är ju att han verkar sakna både mål och drivkraft, han kommer inte till skott. Hade han varit som din bror hade han ju kunnat bo hos pappan tills studierna var klara och / eller han hittade mer permanent försörjning. Det kanske blir så nu.

    Jag tycker inte att det var fel av dig att flytta hemifrån dock. Som någon skrev ovan, kanske borde dina föräldrar stöttat dig mer än de gjorde?
  • Born74

    Oj oj vad detta berörda många. Vissa tycker att jag är helt dum i huvudet medan andra förstår och till och med försvarar mig. Det blir jag varm i hjärtat av att läsa. 


    Vill bara förtydliga. I trådstarten skrev jag ?kasta ut min son?. Det har jag absolut inte gjort. Jag pratade med honom och föreslog att han skulle bo endast hos sin pappa. Han gick med på det och tyckte nog i ärlighetens namn att det var skönt att slippa bo på två ställen. Han är väldigt lojal mot båda föräldrar så han skulle nog aldrig föreslagit det själv. 

    Allt funkar bra för honom. Vi har kontakt varje dag. Han har ansökt till skola (Komvux) med start i mars och har även fått sommarjobb, något han fixade själv, utan min hjälp. Han oroar sig lite för ny ångest men ska därför redan nu ta kontakt med VC och be om hjälp, så att han fixar sommarjobbet. Jag är stolt över honom! Hjärta

  • Anonym (Växa upp)
    Born74 skrev 2023-02-20 20:26:25 följande:

    Oj oj vad detta berörda många. Vissa tycker att jag är helt dum i huvudet medan andra förstår och till och med försvarar mig. Det blir jag varm i hjärtat av att läsa. 


    Vill bara förtydliga. I trådstarten skrev jag ?kasta ut min son?. Det har jag absolut inte gjort. Jag pratade med honom och föreslog att han skulle bo endast hos sin pappa. Han gick med på det och tyckte nog i ärlighetens namn att det var skönt att slippa bo på två ställen. Han är väldigt lojal mot båda föräldrar så han skulle nog aldrig föreslagit det själv. 

    Allt funkar bra för honom. Vi har kontakt varje dag. Han har ansökt till skola (Komvux) med start i mars och har även fått sommarjobb, något han fixade själv, utan min hjälp. Han oroar sig lite för ny ångest men ska därför redan nu ta kontakt med VC och be om hjälp, så att han fixar sommarjobbet. Jag är stolt över honom! Hjärta


    Jamen du ser, det blev en liten knuff till mer självständighet. Övertygad om att det var rätt beslut i längden. Lyssna inte på domedagsprofeterna som spyr galla på dig.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Born74 skrev 2023-02-20 20:26:25 följande:

    Oj oj vad detta berörda många. Vissa tycker att jag är helt dum i huvudet medan andra förstår och till och med försvarar mig. Det blir jag varm i hjärtat av att läsa. 


    Vill bara förtydliga. I trådstarten skrev jag ?kasta ut min son?. Det har jag absolut inte gjort. Jag pratade med honom och föreslog att han skulle bo endast hos sin pappa. Han gick med på det och tyckte nog i ärlighetens namn att det var skönt att slippa bo på två ställen. Han är väldigt lojal mot båda föräldrar så han skulle nog aldrig föreslagit det själv. 

    Allt funkar bra för honom. Vi har kontakt varje dag. Han har ansökt till skola (Komvux) med start i mars och har även fått sommarjobb, något han fixade själv, utan min hjälp. Han oroar sig lite för ny ångest men ska därför redan nu ta kontakt med VC och be om hjälp, så att han fixar sommarjobbet. Jag är stolt över honom! Hjärta


    Kul att höra, det klart att du ska vara stolt över din son!

    Det låter ju absolut som han fixar saker själv, bara han får ta det i sin takt. Att han bor där det funkar bättre och slipper hatta fram och tillbaka, var kanske det bästa som kunde hända.

    Hade han flyttat hemifrån istället för till pappan, hade ingen tyckt att du "övergav" honom. Vad är skillnaden? Du finns ju fortfarande där för honom, precis som man gör för vuxna barn när de skaffar eget boende.
  • Born74
    Anonym (Växa upp) skrev 2023-02-20 20:35:13 följande:
    Jamen du ser, det blev en liten knuff till mer självständighet. Övertygad om att det var rätt beslut i längden. Lyssna inte på domedagsprofeterna som spyr galla på dig.
    Precis, det tror jag också! Och tack snälla, det ska jag inte Flört
  • Born74
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-02-20 21:09:37 följande:
    Kul att höra, det klart att du ska vara stolt över din son!

    Det låter ju absolut som han fixar saker själv, bara han får ta det i sin takt. Att han bor där det funkar bättre och slipper hatta fram och tillbaka, var kanske det bästa som kunde hända.

    Hade han flyttat hemifrån istället för till pappan, hade ingen tyckt att du "övergav" honom. Vad är skillnaden? Du finns ju fortfarande där för honom, precis som man gör för vuxna barn när de skaffar eget boende.
    Exakt, så tänker jag med! Tack snälla!
Svar på tråden Flytta från min sambo eller son?