• AndreaBD

Kommer kriget hit?

Efter att jag hörde vad Sveriges överbefälhavare sa igår på nyheterna blev jag lite orolig. Han tror att kriget kommer hit? Det är så oroande. Jag menar - risken finns ju förstås, men att det skulle vara så sannolikt enligt militären, det förvånar mig lite ändå. 

Vad tror ni? Finns det någon mer info?

ÖB ser inget slut på kriget i Ukraina: ?Oroväckande? (msn.com)

• Svar på tråden Kommer kriget hit?
  • AndreaBD
    Kockobello skrev 2023-01-10 23:08:20 följande:
    Ukraina förlorade för länge sedan. 
    ????
  • AndreaBD
    Kermit1561 skrev 2023-01-11 10:10:16 följande:
    Nej, de ser verkligen inte saker på samma sätt som vi. De har en närmast medeltida syn på världen. Kompromisser ses som en svaghet och det är därför det inte funkar med eftergiftspolitik eller att förhandla. Det bästa sättet att förhindra ännu en upprepning (tjetjenien, Moldavien, Georgien, Krim och nu hela ukraina) är att göra det så dyrt som möjligt för ryssland. Så även om Ukraina skulle förlora i slutändan är det lönsamt att skicka så mycket vapen som möjligt dit nu. 

Ja, och jag tycker det är skrämmande att de verkar ha tutat i folk att det är okej med preventivslag. Det är det ju inte! Vad är det för moral? Typ "han tittade på mig som om han skulle slå mig, så då slog jag först." 

Och det är ju inget nytt. Så har ju redan Hitler argumenterat och Putin gör samma grejer rakt av. Trots att det inte har fungerat då heller. 
  • TvillingmammaVästgöte

fin

AndreaBD skrev 2023-01-11 13:19:30 följande:
    För att få kontroll över Östersjön? Framför allt Gotland är intressant. Men också för att vi inte är med i NATO än. Jag tror säkert att det finns en konkret anledning varför Erdogan inte vill släppa in Sverige, och Ungern också. Båda gör det med hänsyn till Putin, inte bara för egna intressen. Sedan kan de få betalt för det förstås. Men de går Putins ärende där. Dessutom vill ju Putin utöka sitt "rike" och då ligger Finland närmast, men Sverige ligger inte heller långt ifrån. 
    Finland är vår närmaste militära samarbetspartner och Sverige har mer eller mindre lovat Finland att hjälpa dem att försvara sig. Det litar nu Finland inte riktigt på att vi klarar, därför vill de gå med i Nato. Men om vi och Finland nu inte går med i NATO, pga Turkiet,  då är det Sverige som får hjälpa till att försvara Finland om de blir angripna. Så ett angrepp på Finland kan nästan likställas med ett angrepp på Sverige. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-11 13:32:16 följande:

fin

Finland är vår närmaste militära samarbetspartner och Sverige har mer eller mindre lovat Finland att hjälpa dem att försvara sig. Det litar nu Finland inte riktigt på att vi klarar, därför vill de gå med i Nato. Men om vi och Finland nu inte går med i NATO, pga Turkiet,  då är det Sverige som får hjälpa till att försvara Finland om de blir angripna. Så ett angrepp på Finland kan nästan likställas med ett angrepp på Sverige. 
    Kanske, men jag tror inte att det blir så ändå, att Sverige och Finland skulle behöva förlita sig på varandra. Både amerikanerna och i princip alla andra vill ju verkligen att Sverige och Finland ska gå med. Om Turkiet då fördröjer allt för länge, lär de få press på sig. Dessutom har de väl sagt något om februari? 
  • TvillingmammaVästgöte
    AndreaBD skrev 2023-01-11 18:20:48 följande:
    Kanske, men jag tror inte att det blir så ändå, att Sverige och Finland skulle behöva förlita sig på varandra. Både amerikanerna och i princip alla andra vill ju verkligen att Sverige och Finland ska gå med. Om Turkiet då fördröjer allt för länge, lär de få press på sig. Dessutom har de väl sagt något om februari? 
    Ja, vi har ju fått säkerhetsgarantier av USA och andra länder. Det känns bra. Jag tror inte på krig, men möjligheten finns och då är det bra om vi är förberedda. Ju mer förberedda vi är desto mindre är ju då förstås också risken att någon skall anfalla oss!
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-11 18:49:01 följande:
    Ja, vi har ju fått säkerhetsgarantier av USA och andra länder. Det känns bra. Jag tror inte på krig, men möjligheten finns och då är det bra om vi är förberedda. Ju mer förberedda vi är desto mindre är ju då förstås också risken att någon skall anfalla oss!
    Jag tror inte riktigt på ett militärt angrepp heller. Det verkar vara mer vanligt numera att köra med att jävlas på andra sätt och förstås cyberattacker. 
  • TvillingmammaVästgöte
    AndreaBD skrev 2023-01-12 09:30:12 följande:
    Jag tror inte riktigt på ett militärt angrepp heller. Det verkar vara mer vanligt numera att köra med att jävlas på andra sätt och förstås cyberattacker. 
    Ja, men vi måste ändå vara väl förberedda på ett möjligt krig, både vi som privatpersoner, civilsamhället och försvaret. Även om sannolikheten är låg så skulle ju konsekvenserna kunna bli oerhörda, särskilt om vi inte är förberedda. Ju mer förberedda vi är som nation, ju mindre är också risken, det blir ju då kostsammare för en angripare. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-12 11:16:00 följande:
    Ja, men vi måste ändå vara väl förberedda på ett möjligt krig, både vi som privatpersoner, civilsamhället och försvaret. Även om sannolikheten är låg så skulle ju konsekvenserna kunna bli oerhörda, särskilt om vi inte är förberedda. Ju mer förberedda vi är som nation, ju mindre är också risken, det blir ju då kostsammare för en angripare. 
    Absolut. Håller helt med dig. 
  • Tukt

Med tanke på de senaste officiella propagandafilmerna som attackerar västvärlden, snarare än Ukraina, så verkar onekligen Ryssland förbereda sina medborgare på något annat än en "specialoperation":

• Tukt

Med tanke på de senaste officiella propagandafilmerna som attackerar västvärlden, snarare än Ukraina, så verkar onekligen Ryssland förbereda sina medborgare på något annat än en "specialoperation":

• Kermit1561
    Tukt skrev 2023-01-12 11:48:44 följande:

Jag tror det mer handlar om att förklara varför det går så dåligt. Det är lättre att förklara om man slåss mot hela västvärlden än om man bara slåss mot ukraina.  
  • AndreaBD
    Tukt skrev 2023-01-12 11:48:44 följande:

Ja, jag undrar också. Varför dramatiserar man det hela så och påstår att man redan ligger i krig mot NATO? Folk måste ju bli ganska rädda - de som tror på det. Visserligen så kan det vara så att man räknar med att folk då känner att de måste försvara sitt land, och att man inte får vara osams då. Det sägs ju att Putin blir mer populär varje gång han krigar någonstans. Så det är antagligen hans succéprogram. Det skulle inte funka här, men där kanske det gör? 
  • Tukt
    Kermit1561 skrev 2023-01-12 12:32:42 följande:
    Jag tror det mer handlar om att förklara varför det går så dåligt. Det är lättre att förklara om man
    AndreaBD skrev 2023-01-12 12:54:12 följande:
    Ja, jag undrar också. Varför dramatiserar man det hela så och påstår att man redan ligger i krig mot NATO? Folk måste ju bli ganska rädda - de som tror på det. Visserligen så kan det vara så att man räknar med att folk då känner att de måste försvara sitt land, och att man inte får vara osams då. Det sägs ju att Putin blir mer populär varje gång han krigar någonstans. Så det är antagligen hans succéprogram. Det skulle inte funka här, men där kanske det gör? 

slåss mot hela västvärlden än om man bara slåss mot ukraina.  
    Jag vet inte själv varför man kör den här kampanjen. Men det känns inte bara som det vanliga, att ursäkta sina misstag. Här går man ju till attack på västerländska värderingar genom att kraftigt överdriva dom. Alltså avhumanisera oss. 

• AndreaBD
    Tukt skrev 2023-01-12 17:18:06 följande:
    Jag vet inte själv varför man kör den här kampanjen. Men det känns inte bara som det vanliga, att ursäkta sina misstag. Här går man ju till attack på västerländska värderingar genom att kraftigt överdriva dom. Alltså avhumanisera oss. 

Ja, det stod i Aftonbladet idag att efter att Ulf Kristersson har sagt att det inte kommer att bli atomvapen stationerade i Sverige (tills vidare), så har ryska medier påstått att han har sagt motsatsen. Tungan ute
  • Kermit1561
    Tukt skrev 2023-01-12 17:18:06 följande:

Putin har ju länge haft en sådan retorik, hävdat att väst är försvagat och att väst försöker tvinga på ryssland/de slaviska folken sina värderingar. Att den slaviska kulturen är annorlunda är ju något som används för att motivera varför demokrati inte kan fungera där (och det är ju ett skäl att ett demokratiskt ukraina är ett hot eftersom det visar att det inte stämmer).
    Att det skruvas upp samtidigt som man hävdar att man är i krig med väst är väl inte så konstigt. Man behöver ju ha ett tydligt hot mot ryssland för att motivera t.ex mobilisering och förklara varför väst krigar mot ryssland. 
  • Tukt

Sedan steg väl Sveriges värde en hel del i dag när det släpptes att vi har stora fyndigheter av sällsynta jordartsmetaller...

• Xlr8
    Tecum skrev 2023-01-09 16:06:41 följande:
    De kinesiska ledarna är inte på långt när så galna som Putin, då hade de anfallit Taiwan för länge sen. Men i ett läge när USA är försvagat av ett krig med Putin kan de slå till. Kim Jung Il är bindgalen men vågar inte göra något utan Kinas godkännande, han är helt beroende av dem.
    Det farliga är att Putin satt en ny agenda på världsordningen, en värld där anfallskrig är ett sätt att öka sin makt. Alla diktatorer ser intresserat på, kan han så kanske vi också kan...
    Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Hoppas evinnerligt att du är en högstadieelev. 

Så att utföra etnisk rensning koncentrations läger för minoriteter, politiska fångar anser du signalerar ett sunt förnuft?

Vet du ens vart Taiwan ligger? 
    Visst det hade varit ännu galnare än Putin och anfall Taiwan. Resultatet skulle bli liknande när tyskarna invaderade Polen. 
    Oavsett USAs ställning klarar Taiwan sig tämligen bra på egen hand betydligt mkt längre än Ukraina mot ryssen. Visst kan Kina attackera när dom som helst med det har dom kunnat gjort hur länge som helst. På samma sätt som dom Skånska bönderna när som helst kan invaderade och överta Danmark. 
    Båda kommer dock bli krossade tämligen omedelbart. 

Kim Jong il är inte galen och skiter totalt i vad Kina säger. Han har varit död i ett decennium å lite till nu. 

Men med andra ord så håller du Med mig att du hade fel.
    "Världen har aldrig stått inför en svårt mentalsjuk person med tillgång till massförstörelsevapen"

Och innan du klagar på SÅ låt mig säga en sak. Koncentrationsläger
    "kinesiska ledarna är inte på långt när galna"

"Kim Jung Il är bindgalen"
Svar på tråden Kommer kriget hit?