Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Kommer kriget hit?

Vi får ju se till att rusta upp och komma in i NATO, då minskar Sannolikheten att ryssarna skulle vilja attackera oss. Det Ryssland främst är intresserad av är Gotland. Gotlands strategiska läge skulle kunna utnyttjas för att förhindra NATO att försvara Baltländerna som Ryssland tycker tillhör dem.

• TvillingmammaVästgöte
    mari123 skrev 2023-01-11 08:40:21 följande:
    OCH varför skulle ryssen angripa Sverige?....eller det kanske inte är ryssen vi eventuellt ska rusta emot(?) men vilka annars?
    Se mitt inlägg ovan, de vill ta tillbaka Baltikum och då behöver de Gotland. Utan Gotland blir det svårt att försvara Baltikum för Nato. Bara att få Gotland vore en enorm prestige och fjäder i hatten för Ryssland. Ryssland är en imperiemakt, ungefär som Sverige försökte vara på sextonhundratalet, på vår stormaktstid.
  • TvillingmammaVästgöte

De har ju t.o.m. stått i rysk TV i olika militärstrategiprogram och diskuterat hur man lättast tar Gotland. Du tror väl inte att hela vår militärledning och politiska ledning inklusive Magdalena Andersson har blivit så skärrade att vi måste in i Nato utan att de har en orsak? 

Sen är det inte bara Sverige att tänka på, Ryssland vill nog också gärna ha tillbaks Finland. Attackerar Ryssland Finland blir vi direkt indragna i krig, Finland är ju vår närmaste samarbetspartner och lierade land, det tror jag inte så många tänker på.

• TvillingmammaVästgöte
    mari123 skrev 2023-01-11 05:47:04 följande:

FINNS ju en logik i att det är krig i Ukraina. Liksom det är inte ett nöjaktigt angrepp på en helt främmande stat!?MEN det vore det om Putin angrep Sverige.........VAD ska han med oss att göra? Rensa upp i utanförskapsghettona? utnyttja vår odlingsmark?  Var jag Putin så skulle jag säga.....-"Tack, men nej tack" om vi la oss med blottad strupe.

Sverige är ett av världens mest framgångsrika industriländer. Vi har massor av teknikföretag som har teknik överlägsen de. ryska. Vi har extremt bratillverkning av krigsmateriel och ubåtar. Vi har väldigt fina naturtillgångar , skog och mineraler. De som inte sköter sig i våra utanförskaosområden skulle Putin skicka till Sibirien. 

Men främst tror jag att Finland och Gotland och Baltikum ligger i Rysslands intresseområde och då är vi direkt indragna i krig.

• TvillingmammaVästgöte
    Kermit1561 skrev 2023-01-11 09:30:40 följande:

Javisst, de har att ta av, och även om de har förlorat mer människor och materiel än ukraina i absoluta tal så är det inte det som är den stora förlusten. 
    Mycket mer avgörande är att de har förlorat i anseende runt om i världen, deras arme som är deras viktigaste maktfaktor har visat sig vara disfunktionell och deras vapen som de tjänar mycket på att exportera presterar dåligt. Länder som tidigare hukat för ryssland låter nu putin vänta när de möts. Från att ha haft tummen på vågen mellan kina och väst så har de nu blivit helt beroende av kinas välvilja. De har förlorat tillgång till den rikaste marknaden i världen för gas och olja. De har drivit två länder (varav ett med en jättegräns mot ryssland inte långt från kreml) in i nato. 

Även om de skulle lyckas ockupera hela ukraina så är det en pyrrhusseger. De har förlorat mycket mer än de har vunnit. 

Och naturligtvis, om de inte lyckas ta hela ukraina så har de definitivt en gång för alla skapat en sammahållen, enad nation av ukraina som tillhör västsfären. 

Ryssland förlorar mest på detta men vi får ändå inte underskatta dem och inte heller tro att de ser saker på samma sätt som vi. 
  • TvillingmammaVästgöte

fin

AndreaBD skrev 2023-01-11 13:19:30 följande:
    För att få kontroll över Östersjön? Framför allt Gotland är intressant. Men också för att vi inte är med i NATO än. Jag tror säkert att det finns en konkret anledning varför Erdogan inte vill släppa in Sverige, och Ungern också. Båda gör det med hänsyn till Putin, inte bara för egna intressen. Sedan kan de få betalt för det förstås. Men de går Putins ärende där. Dessutom vill ju Putin utöka sitt "rike" och då ligger Finland närmast, men Sverige ligger inte heller långt ifrån. 
    Finland är vår närmaste militära samarbetspartner och Sverige har mer eller mindre lovat Finland att hjälpa dem att försvara sig. Det litar nu Finland inte riktigt på att vi klarar, därför vill de gå med i Nato. Men om vi och Finland nu inte går med i NATO, pga Turkiet,  då är det Sverige som får hjälpa till att försvara Finland om de blir angripna. Så ett angrepp på Finland kan nästan likställas med ett angrepp på Sverige. 
  • TvillingmammaVästgöte
    AndreaBD skrev 2023-01-11 18:20:48 följande:
    Kanske, men jag tror inte att det blir så ändå, att Sverige och Finland skulle behöva förlita sig på varandra. Både amerikanerna och i princip alla andra vill ju verkligen att Sverige och Finland ska gå med. Om Turkiet då fördröjer allt för länge, lär de få press på sig. Dessutom har de väl sagt något om februari? 
    Ja, vi har ju fått säkerhetsgarantier av USA och andra länder. Det känns bra. Jag tror inte på krig, men möjligheten finns och då är det bra om vi är förberedda. Ju mer förberedda vi är desto mindre är ju då förstås också risken att någon skall anfalla oss!
  • TvillingmammaVästgöte
    AndreaBD skrev 2023-01-12 09:30:12 följande:
    Jag tror inte riktigt på ett militärt angrepp heller. Det verkar vara mer vanligt numera att köra med att jävlas på andra sätt och förstås cyberattacker. 
    Ja, men vi måste ändå vara väl förberedda på ett möjligt krig, både vi som privatpersoner, civilsamhället och försvaret. Även om sannolikheten är låg så skulle ju konsekvenserna kunna bli oerhörda, särskilt om vi inte är förberedda. Ju mer förberedda vi är som nation, ju mindre är också risken, det blir ju då kostsammare för en angripare. 
Svar på tråden Kommer kriget hit?