Inlägg från: Kermit1561 |Visa alla inlägg
  • Kermit1561

Kommer kriget hit?

Core skrev 2023-01-09 11:57:17 följande:

Och nu återinförs civilplikten i all hast också. Nått lurt på gång.

blir det så är det pga att vi skulle hetsa oss mot Nato. Utan den lille detaljen hade vi inte varit i skottgluggen, men det är vi nu.

Nej, civilplikten är tillbaka för att kriget i ukraina visar att krig på hemmaplan är tillbaks, under en period har krig varit nånting som förs i andra länder långt borta av en liten yrkesarme. Men nu har det ändrats tack vare ryssland och vi är tillbaka i kalla kriget. 

Vi har alltid varit i skoggluggen eftersom Gotland är en så strategisk ö. 

• Kermit1561
    FallenAngelNr1000 skrev 2023-01-10 02:54:04 följande:

Nåja. Man ska inte ropa hej för tidigt.

Ryssland har bara använt sina saker som de hade ute i farstun än så länge. 
    De har även världens mest avancerade ubåt.

Den riktiga kapaciteten har de inte släppt löst ännu. Tro mig. För hade det varit så illa o de hade förlorat som de har gjort så hade Kärnvapen redan hunnit smällas av. 

Att media väljer att utmåla Ryssland som odugliga är för att folket inte ska bli allt för rädda då det skulle skapas för stor panik på hemmaplan. 

Det som har skett är att man snarare egentligen inte vill kriga ifrån ryskt håll men man var tvungen att påbörja det ändå, sen om det var att Nato kom allt närmare deras gräns eller påtryckningar ifrån Kinesiskt håll gör detsamma.

här kommer putin propagandan.. Sanningen är att putin anföll av samma skäl som auktoritära regimer brukar kriga, dvs för att avleda från inrikesproblem och valde ukraina för att han trodde ukraina skulle ge upp och väst inte bry sig. Och det är inte så konstigt med tanke på att det var vad som skedde 2014 och i Georgien och i Moldavien innan dess. Så det finns en logik i det. Putin föll för något som många expanderande imperier gått på tidigare, det kallas för overreach, man har svårt att sluta i tid när det går bra och tar till slut en för stor tugga av kakan.

Han har redan kastat in det bästa han har, kärnvapen är inget allternativ eftersom det skulle alienera de få vänner ryssland har kvar (typ kina). 

Däremot får man ju ge ryssland att deras propaganda varit framgångsrik vad gäller deras militära förmåga, i stort set alla överskattade deras förmåga och många, inklusive dig, har fortfarande svårt att acceptera att de är så erbarmerligt dåliga när det gäller. Det är iofs så det brukar se ut i deras krig, de presterar alltid dåligt  i början men eftersom de inte bryr sig om hur många som dör (vare sig av den andra eller de egna) så fortsätter de mala på tills de vinner. Det fungerar ju på mindre länder men frågan är om det kommer fungera i ukraina där det hela tiden flödar in nya resurser.

• Kermit1561
    FallenAngelNr1000 skrev 2023-01-10 16:54:41 följande:

haha varför är språket märkligt ? Börjar ni inte bli lite väl paranoida nu ? 

Jag hatar krig. Men sanningen är att vi alla människor har det i oss. Så bara för att jag kanske vad ni 2 uppfattar är en annan utgångssyn på saken så betyder det inte att det är rysspropaganda. Jag är bara van vid att inte följa strömmen utan försöka se från det andra hållet än vad alla andra gör. Svårare än så är det inte. O nej, det är inte rysspropaganda. Så lägg ner med det löjligt snacket.

Så det är bara en slump att du upprepar det ryska narrativet? Läs lite historia i stället, det putin gör är inte speciellt överraskande, han upprepar vad auktoritära ledare och ryssland gjort förr, och putin är ju historiskt intresserad så det är ingen slump, funkade det då så funkar det nu resonerar han helt naturligt. 
  • Kermit1561
    Tecum skrev 2023-01-10 17:13:00 följande:

Fallen Angel skrev: "Den riktiga kapaciteten har de inte släppt löst ännu. Tro mig. För hade det varit så illa o de hade förlorat som de har gjort så hade Kärnvapen redan hunnit smällas av. 

Att media väljer att utmåla Ryssland som odugliga är för att folket inte ska bli allt för rädda då det skulle skapas för stor panik på hemmaplan."

Det stämmer att Ryssland har mycket mer att ge, men det är antingen i form av massförstörelsevapen eller kanonmat. Man vann  WW2 genom att offra miljontals soldater. Så Ryssland kan inte besegras militärt, landet är för stort och ledningen för hänsynslös.

Sverige och resten av Europa är i princip i krig med Ryssland, man har bara inte börjat skjuta på varann än. Därför är det helt riktigt av svensk media att utmåla Ryssland som odugliga och Putin som misslyckad. Det kallas propagandakrig. Man lyfter fram deras motgångar och talar tyst om fiendens framgångar Jag är faktiskt förvånad att man vågar vara så partiska i media, där brukar man slå sig för bröstet om hur viktigt det är att vara objektiv. Men det visar på det allvarliga läget, åtminstone kvällspressen står redan frontlinjen.

Västerländska media drivs av klick eftersom det är det dem tjänar pengar på och folk vill hellre läsa om att de goda vinner än tvärtom. Det handlar alltså inte om propaganda i traditionell mening. Minns att man i början inte förväntade sig så mycket av ukraina, ryssland förväntades ta hela landet på några dagar eller max en vecka. Det hade man knappast skrivit om man ägnade sig åt propaganda. 
  • Kermit1561
    FallenAngelNr1000 skrev 2023-01-10 17:27:46 följande:

Det är väl alla diktatorer? 

Kinas ledare med. båda håller på och ska återerövra sin forna lands makt. 

Men för att svara på din fråga så ja, Det är isåfall en ren o skär slump att jag verkar upprepa det ryska narriativet. Men vad exakt syftar du på? 

Ja, kina försöker öka sin makt men än så länge använder de ekonomiska medel snarare än militär. Men går det allt sämre för dem ekonomiskt så kan det ändras. Tyvärr är det ju en nästan ofrånkomlig logik hos auktoritära ledare, de legitimerar sin makt med våld eftersom de oftast är det dem är bra på. Erdogan håller ju på på samma sätt, hög inflation gör att han ägnar sig åt att eskalera konflikter med kurder etc för att dra uppmärksamheten från ekonomin.  

Vad jag syftar på är att du inte tänker utanför boxen, tvärtom har du hamnat i putins box. 

• Kermit1561
    FallenAngelNr1000 skrev 2023-01-10 17:41:51 följande:

Läste visst inte din sista mening. Tycker du ger ett dubbelt budskap? Var har jag kommit med sådan ensidigt påstående menar du? 

För isåfall stämmer det inte. Nato har pushat fram sina gränser inom Europa väldigt mycket, under väldigt många år. O Eu har hånat Ryssland och behandlat Putin som en outsider sedan 90 talet då han gjorde ett misstag i sina yngre år. 

Man har skrattat åt honom istället för att lyssna på saker som han faktiskt har upprepat gång på gång under närmare 30 år. O det som verkligen fick kriget att ta fart här nu var i princip att Usa installerade ett bio labb i Ukraina. Då blev det för mycket helt enkelt för Ryssland. För då kom Usa för nära.

Medans våran media har försökt få det att låta som att det har handlat om att Ukraina ville påbörja en demokrati.

Nej, nato har inte pushat några gränser. Det är hotet från ryssland som gjort att nato expanderat, länder ansöker ju om att vara med till skillnad från ryssland som tvingar länder med våld. 

Man har inte skrattat, man har tvärtom stöttat putin genom att göra sig beroende av rysk olja och gas. Man visade putin ett förtroende som han nu missbrukar. 

Biolabben är nedlagda gamla labb från sovjettiden. Det borde du veta vid det här laget. Men syftet är väl bara att upprepa rysk propaganda. 

Ukrainas demokrati är ett större hot mot putin än natos kärnvapen, de hotar hans regim och narrativ att slaveiska folk inte klarar av demokrati. 

För det är ju det allt handlar om, hoten mot hans regim, hans personliga makt.

• Kermit1561
    Kockobello skrev 2023-01-10 23:08:20 följande:
    Ukraina förlorade för länge sedan. 
    Ryssland har förlorat mycket mer än ukraina har. 
  • Kermit1561
    RenLuft skrev 2023-01-11 05:27:39 följande:
    Kockobello skrev 2023-01-10 23:08:20 följande:
    Ukraina förlorade för länge sedan. 
    Ja, jag måste nog ändå säga att folk har sagt väldigt mycket om att Putin och Ryssland som land ''inte kan någonting om krig''. Ryssarna ''glömde'' ta med sig ordentligt med vätska och föda. Det rapporterades att ''fler och fler'' ryska soldater  dödas, och ryska pansarvagnar skjuts till skrot m.m.

Det är så otrolig stor fokus på hur mycket ''Ryssland och deras arme'' ''förlorar''. Lite mer som att man vill få Ryssland att se ut som om de är värdelösa. Men hade dem varit så pass värdelösa som folk påstår, så hade de inte kunnat hålla ut och fortsatt med sitt krig i nästan ett helt år. Det är helt enkelt något som inte stämmer.

Men att kriget skulle komma till Sverige bara för att man tror att Putin är ''galen'', tror jag inte på. Jag tror inte på att kriget kommer till Sverige. Så länge det inte finns en djupare skäl än att Putin skulle vara just ''galen''.

Man skall dessvärre inte hurra allt för stort så fort man läser svenska media om hur mycket Ryssland ''förlorar''. Jag tycker allt känns märkligt som sagt. Jag tror Ryssland är starkare än vad media försöker måla upp. Men det är bara min tanke och jag kan vara helt ute och cykla.

Och även om jag inte tror att kriget kommer komma hit, så är det ändå klokt att våran militär/Försvarsmakten förbereder sig.

Fast man behöver inte vara speciellt bra för att hålla ut länge, bara hänsynslös. Och det är ju det ryssland har, stor befolkning och villighet att offra människoliv. Det är det de lever på just nu. Det är dessutom i linje med hur de brukar gå för dem, i Tjetjenien gick det också väldigt dåligt i början, men de fortsatte offra människor tills de vann. Men då är det ju ett mindre land som stod ensamt.. 

Sedan tror jag man skall se diskussionen i ljuset av att man uppenbarligen hade för höga tankar om den ryska militären innan kriget. Alla förväntade sig att de skulle ta ukraina på några dagar eller en vecka. I jämföresle med det går det rätt dåligt. 

Sedan tror jag inte heller putin skulle komma till sverige just nu, eller starta några krig med väst/nato-länder. Ett svensk natomedlemskap handlar om vad som kan hända om 20-30 år, när ryssland hunnit bygga upp sin arme igen efter ukraina. 

• Kermit1561
    mari123 skrev 2023-01-11 05:47:04 följande:

FINNS ju en logik i att det är krig i Ukraina. Liksom det är inte ett nöjaktigt angrepp på en helt främmande stat!?MEN det vore det om Putin angrep Sverige.........VAD ska han med oss att göra? Rensa upp i utanförskapsghettona? utnyttja vår odlingsmark?  Var jag Putin så skulle jag säga.....-"Tack, men nej tack" om vi la oss med blottad strupe.

Det är gotland som är intressant eftersom det är en så viktig ö för att behärska östersjön. 
  • Kermit1561
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-11 09:13:19 följande:
    Ryssland har 150 miljoner invånare.

Javisst, de har att ta av, och även om de har förlorat mer människor och materiel än ukraina i absoluta tal så är det inte det som är den stora förlusten. 
    Mycket mer avgörande är att de har förlorat i anseende runt om i världen, deras arme som är deras viktigaste maktfaktor har visat sig vara disfunktionell och deras vapen som de tjänar mycket på att exportera presterar dåligt. Länder som tidigare hukat för ryssland låter nu putin vänta när de möts. Från att ha haft tummen på vågen mellan kina och väst så har de nu blivit helt beroende av kinas välvilja. De har förlorat tillgång till den rikaste marknaden i världen för gas och olja. De har drivit två länder (varav ett med en jättegräns mot ryssland inte långt från kreml) in i nato. 

Även om de skulle lyckas ockupera hela ukraina så är det en pyrrhusseger. De har förlorat mycket mer än de har vunnit. 

Och naturligtvis, om de inte lyckas ta hela ukraina så har de definitivt en gång för alla skapat en sammahållen, enad nation av ukraina som tillhör västsfären. 

• Kermit1561
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-11 09:57:02 följande:
    Ryssland förlorar mest på detta men vi får ändå inte underskatta dem och inte heller tro att de ser saker på samma sätt som vi. 
    Nej, de ser verkligen inte saker på samma sätt som vi. De har en närmast medeltida syn på världen. Kompromisser ses som en svaghet och det är därför det inte funkar med eftergiftspolitik eller att förhandla. Det bästa sättet att förhindra ännu en upprepning (tjetjenien, Moldavien, Georgien, Krim och nu hela ukraina) är att göra det så dyrt som möjligt för ryssland. Så även om Ukraina skulle förlora i slutändan är det lönsamt att skicka så mycket vapen som möjligt dit nu. 

• Kermit1561
    Tukt skrev 2023-01-12 11:48:44 följande:

Med tanke på de senaste officiella propagandafilmerna som attackerar västvärlden, snarare än Ukraina, så verkar onekligen Ryssland förbereda sina medborgare på något annat än en "specialoperation":

Jag tror det mer handlar om att förklara varför det går så dåligt. Det är lättre att förklara om man slåss mot hela västvärlden än om man bara slåss mot ukraina.  
  • Kermit1561
    Tukt skrev 2023-01-12 17:18:06 följande:
    AndreaBD skrev 2023-01-12 12:54:12 följande:
    Ja, jag undrar också. Varför dramatiserar man det hela så och påstår att man redan ligger i krig mot NATO? Folk måste ju bli ganska rädda - de som tror på det. Visserligen så kan det vara så att man räknar med att folk då känner att de måste försvara sitt land, och att man inte får vara osams då. Det sägs ju att Putin blir mer populär varje gång han krigar någonstans. Så det är antagligen hans succéprogram. Det skulle inte funka här, men där kanske det gör? 
    Jag vet inte själv varför man kör den här kampanjen. Men det känns inte bara som det vanliga, att ursäkta sina misstag. Här går man ju till attack på västerländska värderingar genom att kraftigt överdriva dom. Alltså avhumanisera oss. 

Putin har ju länge haft en sådan retorik, hävdat att väst är försvagat och att väst försöker tvinga på ryssland/de slaviska folken sina värderingar. Att den slaviska kulturen är annorlunda är ju något som används för att motivera varför demokrati inte kan fungera där (och det är ju ett skäl att ett demokratiskt ukraina är ett hot eftersom det visar att det inte stämmer).
    Att det skruvas upp samtidigt som man hävdar att man är i krig med väst är väl inte så konstigt. Man behöver ju ha ett tydligt hot mot ryssland för att motivera t.ex mobilisering och förklara varför väst krigar mot ryssland. 
Svar på tråden Kommer kriget hit?