• Tukt

Kommer kriget hit?

Folk trodde inte Ryssland skulle invadera Ukraina heller...
    Ett misstag och konflikten spiller över på NATO och då är vi ett legitimt mål. Kanske inte för den invasion vi förberedde oss för under kalla kriget, men Putin har ju en rätt tydlig historik att terrorbomba civila mål.

• Tukt
    RenLuft skrev 2023-01-10 04:57:23 följande:

Denna fråga kanske redan har besvarats, men varför skulle Ryssland vilja göra en attack mot Sverige?

En av de vanligaste teserna är väl av strategiska skäl, för att inte bli inlåsta i Östersjön.
    Är det troligt? Nja kanske inte. Men så långe det är en komplett galning vid makten i ett tämligen militärt starkt land som nära granne, så är det onekligen ett scenario att förbereda sig för.
  • Tukt
    FallenAngelNr1000 skrev 2023-01-10 16:54:41 följande:

haha varför är språket märkligt ? Börjar ni inte bli lite väl paranoida nu ? 

Jag hatar krig. Men sanningen är att vi alla människor har det i oss. Så bara för att jag kanske vad ni 2 uppfattar är en annan utgångssyn på saken så betyder det inte att det är rysspropaganda. Jag är bara van vid att inte följa strömmen utan försöka se från det andra hållet än vad alla andra gör. Svårare än så är det inte. O nej, det är inte rysspropaganda. Så lägg ner med det löjligt snacket.

Att "inte följa strömmen" är inte det samma som ett frikort för att blunda för mord, våld och övergrepp eller andra stöddiga mobbare.
    Du är såklart helt fri att få tycka att det är Ryssland som är attackerat. Men det är inte för att du är en unik snöflinga som tänker utanför lådan.
  • Tukt
    FallenAngelNr1000 skrev 2023-01-10 17:31:51 följande:

Var i mina texter har jag blundat för morden anser du?

Vänligen återge.. för du skriver med röda ögon påståenden som jag inte förstår vad du syftar på? Är det för att jag skriver mer eller mindre att man inte ska undervärdera sin motståndare ? 

Eller för att jag vill att så många svenskar som möjligt ska klara sig ? 

Du kanske är beredd att skicka ner varenda människa i Sverige ner till Ukraina imorgon eller ? 

Nej, jag kommer inte ge mig in i en argumentation med ett rysstroll.
    Du får tro vad du vill. Men det jag påpekade var att det inte beror på att du tänker så annorlunda än andra.
    Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större.
  • Tukt

Med tanke på de senaste officiella propagandafilmerna som attackerar västvärlden, snarare än Ukraina, så verkar onekligen Ryssland förbereda sina medborgare på något annat än en "specialoperation":

• Tukt

Med tanke på de senaste officiella propagandafilmerna som attackerar västvärlden, snarare än Ukraina, så verkar onekligen Ryssland förbereda sina medborgare på något annat än en "specialoperation":

• Tukt
    Kermit1561 skrev 2023-01-12 12:32:42 följande:
    Jag tror det mer handlar om att förklara varför det går så dåligt. Det är lättre att förklara om man
    AndreaBD skrev 2023-01-12 12:54:12 följande:
    Ja, jag undrar också. Varför dramatiserar man det hela så och påstår att man redan ligger i krig mot NATO? Folk måste ju bli ganska rädda - de som tror på det. Visserligen så kan det vara så att man räknar med att folk då känner att de måste försvara sitt land, och att man inte får vara osams då. Det sägs ju att Putin blir mer populär varje gång han krigar någonstans. Så det är antagligen hans succéprogram. Det skulle inte funka här, men där kanske det gör? 

slåss mot hela västvärlden än om man bara slåss mot ukraina.  
    AndreaBD skrev 2023-01-12 12:54:12 följande:
    Ja, jag undrar också. Varför dramatiserar man det hela så och påstår att man redan ligger i krig mot NATO? Folk måste ju bli ganska rädda - de som tror på det. Visserligen så kan det vara så att man räknar med att folk då känner att de måste försvara sitt land, och att man inte får vara osams då. Det sägs ju att Putin blir mer populär varje gång han krigar någonstans. Så det är antagligen hans succéprogram. Det skulle inte funka här, men där kanske det gör? 
    Jag vet inte själv varför man kör den här kampanjen. Men det känns inte bara som det vanliga, att ursäkta sina misstag. Här går man ju till attack på västerländska värderingar genom att kraftigt överdriva dom. Alltså avhumanisera oss. 

• Tukt

Sedan steg väl Sveriges värde en hel del i dag när det släpptes att vi har stora fyndigheter av sällsynta jordartsmetaller...

Svar på tråden Kommer kriget hit?