Tecum skrev 2025-03-09 10:56:54 följande:
Jag hyllar gärna alla trevliga kvinnor på deras dag! Om män vill lyfta mansdagen måste vi ta tag i det själva och inte vänta på att någon annan gör det, för så har kvinnor gjort. Jag ser fram mot listor på betydelsefulla män till hösten!
Fel, kvinnor har satsat mest på offerroll vilket inte fungerar för män. Media har även hjälpt kvinnor att driva frågan i stor utsträckning. Vad har enskilda kvinnor gjort i sin kamp om rättvisa tänker du?
Men helst vill jag att både män och kvinnor ska fokusera på den viktiga delen av namnet, den INTERNATIONELLA kvinnodagen! Som en bekant till mig skrev igår, "jag är så glad att jag föddes till kvinna i Sverige". I stora delen av världen lever kvinnor under förtryck och ojämställdhet och inte sällan i livsfara. Dagen är till för dem mer än oss. Och det går bakåt på vissa håll, se bara på Trump som avskedar kvinnor på viktiga poster bara för att de är kvinnor!
Här anser jag att du har helt rätt, det är ett betydligt större problem i andra länder globalt sett.
I det perspektivet är det lite fjuttigt att diskutera listor i kvällspressen eller vem som gör och inte gör tillräckligt i hemmet...
Det är aldrig fjuttigt att diskutera stora och små frågor. Det ena tar inte ut det andra. Bara för att kvinnor i andra länder har det värre än kvinnor i Sverige så är det ändå fullt legitimt att diskutera detta som svensk kvinna.
Detta gäller även mansfrågor. Det finns alltid någon som har det värre oavsett vilket fråga som diskuteras.