• Tow2Mater

Internationella mansdagen idag

Det är de kulturella kraven, förväntningarna, påbuden och förbuden kring hurudan en man ska vara som upplevs som problematiska för många.

Mansdagen är ett sätt att uppmärksamma problematiken kring mannens sociala roll i en tid då normerna omprövats drastiskt.

Helping Men and Boys är årets tema.

Uppmärksammas detta ens i svensk media idag? Iallafall svenska Yle har en artikel idag (vilket texten ovan kommer ifrån):
    svenska.yle.fi/a/7-10023129

• Svar på tråden Internationella mansdagen idag
  • Anonym (Ubåt)
    Tow2Mater skrev 2025-03-08 23:49:09 följande:
    Du sa ju åt mig att hylla kvinnor idag.
    Jag ifrågasätter varför du gör raka motsatsen till att hylla kvinnor.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ubåt) skrev 2025-03-08 23:51:18 följande:
    Jag ifrågasätter varför du gör raka motsatsen till att hylla kvinnor.
    Att vilja att sluta säga negativt laddade "tjejord' är en bra sak.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ubåt) skrev 2025-03-08 23:42:34 följande:
    Eller hur. Aningen skrämmande också. 
    Ja, det är det.
  • Tow2Mater

Vi kommer ifrån syftet;

Inte mansdagen idag, men kvinnodagen. Igen visar Expressen sitt stora stöd med att lyfta 100 kvinnor som geom aret är förebilder eller på annat sätt sticker ut. Onskar nu se samma upplyftande av män när deras dag kommer i höst. Männen behöver också positiva förebilder framhävda.

Att expressens konstanta vurmande över Wahlgren reflekteras även i upplyftandet är ju ingen nyhet, men just det kan man ju försöka strunta i.

www.expressen.se/nyheter/sverige/arets-kvinnor-2025-har-ar-hela-listan/

• Anonym (Man)
    Tow2Mater skrev 2025-03-09 00:50:17 följande:

Vi kommer ifrån syftet;

Inte mansdagen idag, men kvinnodagen. Igen visar Expressen sitt stora stöd med att lyfta 100 kvinnor som geom aret är förebilder eller på annat sätt sticker ut. Onskar nu se samma upplyftande av män när deras dag kommer i höst. Männen behöver också positiva förebilder framhävda.

Att expressens konstanta vurmande över Wahlgren reflekteras även i upplyftandet är ju ingen nyhet, men just det kan man ju försöka strunta i.

www.expressen.se/nyheter/sverige/arets-kvinnor-2025-har-ar-hela-listan/

Det kommer som sagt inte hända. Du vet det, jag vet det. Vi lever i en tid där kvinnor lyfts fram på ett helt annat sätt än män.
  • Tecum

Jag hyllar gärna alla trevliga kvinnor på deras dag! Om män vill lyfta mansdagen måste vi ta tag i det själva och inte vänta på att någon annan gör det, för så har kvinnor gjort. Jag ser fram mot listor på betydelsefulla män till hösten!

Men helst vill jag att både män och kvinnor ska fokusera på den viktiga delen av namnet, den INTERNATIONELLA kvinnodagen! Som en bekant till mig skrev igår, "jag är så glad att jag föddes till kvinna i Sverige". I stora delen av världen lever kvinnor under förtryck och ojämställdhet och inte sällan i livsfara. Dagen är till för dem mer än oss. Och det går bakåt på vissa håll, se bara på Trump som avskedar kvinnor på viktiga poster bara för att de är kvinnor!

I det perspektivet är det lite fjuttigt att diskutera listor i kvällspressen eller vem som gör och inte gör tillräckligt i hemmet...

• Anonym (Man)
    Tecum skrev 2025-03-09 10:56:54 följande:

Jag hyllar gärna alla trevliga kvinnor på deras dag! Om män vill lyfta mansdagen måste vi ta tag i det själva och inte vänta på att någon annan gör det, för så har kvinnor gjort. Jag ser fram mot listor på betydelsefulla män till hösten!

Fel, kvinnor har satsat mest på offerroll vilket inte fungerar för män. Media har även hjälpt kvinnor att driva frågan i stor utsträckning. Vad har enskilda kvinnor gjort i sin kamp om rättvisa tänker du?

Men helst vill jag att både män och kvinnor ska fokusera på den viktiga delen av namnet, den INTERNATIONELLA kvinnodagen! Som en bekant till mig skrev igår, "jag är så glad att jag föddes till kvinna i Sverige". I stora delen av världen lever kvinnor under förtryck och ojämställdhet och inte sällan i livsfara. Dagen är till för dem mer än oss. Och det går bakåt på vissa håll, se bara på Trump som avskedar kvinnor på viktiga poster bara för att de är kvinnor!

Här anser jag att du har helt rätt, det är ett betydligt större problem i andra länder globalt sett.

I det perspektivet är det lite fjuttigt att diskutera listor i kvällspressen eller vem som gör och inte gör tillräckligt i hemmet...

Det är aldrig fjuttigt att diskutera stora och små frågor. Det ena tar inte ut det andra. Bara för att kvinnor i andra länder har det värre än kvinnor i Sverige så är det ändå fullt legitimt att diskutera detta som svensk kvinna.

Detta gäller även mansfrågor. Det finns alltid någon som har det värre oavsett vilket fråga som diskuteras.
  • Tecum
    Anonym (Man) skrev 2025-03-09 11:12:21 följande:
    Fel, kvinnor har satsat mest på offerroll vilket inte fungerar för män. Media har även hjälpt kvinnor att driva frågan i stor utsträckning. Vad har enskilda kvinnor gjort i sin kamp om rättvisa tänker du?

Här anser jag att du har helt rätt, det är ett betydligt större problem i andra länder globalt sett.Det är aldrig fjuttigt att diskutera stora och små frågor. Det ena tar inte ut det andra. Bara för att kvinnor i andra länder har det värre än kvinnor i Sverige så är det ändå fullt legitimt att diskutera detta som svensk kvinna.

Detta gäller även mansfrågor. Det finns alltid någon som har det värre oavsett vilket fråga som diskuteras.
    Vad jag menar är att män borde kunna lyfta mansdagen utan att inta en offerroll. Varför måste man vara ett offer? Män har sina problem och mansrollen är ingalunda självklar. Plus att det finns manliga journalister, om det är där skon klämmer.

Inget fel i att diskutera de förhållandevis små problem vi har här, men kanske inte på kvinnodagen. Jag ser det som i första hand en internationell företeelse.
  • Anonym (Man)
    Tecum skrev 2025-03-09 11:53:36 följande:
    Vad jag menar är att män borde kunna lyfta mansdagen utan att inta en offerroll. Varför måste man vara ett offer? Män har sina problem och mansrollen är ingalunda självklar. Plus att det finns manliga journalister, om det är där skon klämmer.

Inget fel i att diskutera de förhållandevis små problem vi har här, men kanske inte på kvinnodagen. Jag ser det som i första hand en internationell företeelse.
    Då väntar vi ett halvår, konstaterar att internationella mansdagen inte tilldrar sig samma uppmärksammande som internationella kvinnodagen och bölar en skvätt då istället!
  • Tecum
    Anonym (Man) skrev 2025-03-09 13:01:45 följande:
    Då väntar vi ett halvår, konstaterar att internationella mansdagen inte tilldrar sig samma uppmärksammande som internationella kvinnodagen och bölar en skvätt då istället!
    Tja, jag förväntar mig inget på mansdagen, varför skulle jag böla då?Flört
  • Anonym (Man)
    Tecum skrev 2025-03-09 18:36:14 följande:
    Tja, jag förväntar mig inget på mansdagen, varför skulle jag böla då?Flört
    När är det läge att jämföra dessa dagar tänker du då? På kvinnodagen, mansdagen eller där i mellan?

Diskussionen behövs eftersom det idag är en rejäl obalans just i denna fråga.
  • Tecum
    Anonym (Man) skrev 2025-03-09 19:22:40 följande:
    När är det läge att jämföra dessa dagar tänker du då? På kvinnodagen, mansdagen eller där i mellan?

Diskussionen behövs eftersom det idag är en rejäl obalans just i denna fråga.
    Att döma av inläggen i tråden är det läge nu...Flört

Men hur viktig är obalansen, är det något att lägga energi på?
  • Anonym (Man)
    Tecum skrev 2025-03-09 20:14:30 följande:
    Att döma av inläggen i tråden är det läge nu...Flört

Men hur viktig är obalansen, är det något att lägga energi på?
    Egentligen finns det väl ingen tråd på FL som egentligen är värd att lägga energi på. Men vi gör det ändå och det mynnar ut i mer eller mindre konstruktiva samtal.
Svar på tråden Internationella mansdagen idag