Bus-eller-godisdag - 31 oktober
Så här i Halloween tider kommer de varje år återkommande frågorna om ?bus-eller-godis-knackande?, hos vem och vilken dag. Och om i år när rätta dagen, måndag, inte passar så kommer vi gå runt på lördagen för att det är godisätardagen eller söndag eftersom det passar vår familj osv osv osv,
Halloween är alltid 31/10
?Bus-eller-godis-knackande? sker den dagen och för att inte störa de som inte är intresserade knackar man på hos dem som tydligt har Halloween-pyntat (som vid påsk och påskkärring-gående, endast hos de med påskpyntat utomhus).
Jag vet att det var någon lam förståsigpåare som i tidningen menade att man kan ta en dag som passar och det är väl så klart att det låta så lamt för att vara korrekt. Jomen gör som du vill och som det passar dig.
Första helgen i november är det Allhelgona, vilket är en stillsam högtid och rent respektlöst gå och knacka på dörrar och busa.
Min fundering nu, i samhället påtalas ofta att man har en egoistisk syn och mycket me myself and I (and my family) mentalitet. Respekt och hänsyn till andra är inte vanligt förekommande. Vi gör som det passar för vår familj oavsett hur det påverkar andra... Kan det vara så att just ovan inställning, att det firas när det passar istället för rätt dag och man är van att göra som man vill istället för att acceptera att man kanske får hoppa över om det inte passar? Och att det är egna anpassningar som gäller även om det stör och/eller urholkar för andra och de egna iom att alla inte står redo övriga dagar och rent av kan bli irriterade.
Det blev ett långt ut lägg?
Vad tänker ni andra? Har jag bara blivit medelålders och grinig eller kan det ligga något i det?