• Anonym (Ibland missar man)

Bus-eller-godisdag - 31 oktober

Så här i Halloween tider kommer de varje år återkommande frågorna om ?bus-eller-godis-knackande?, hos vem och vilken dag. Och om i år när rätta dagen, måndag, inte passar så kommer vi gå runt på lördagen för att det är godisätardagen eller söndag eftersom det passar vår familj osv osv osv,

Halloween är alltid 31/10

?Bus-eller-godis-knackande? sker den dagen och för att inte störa de som inte är intresserade knackar man på hos dem som tydligt har Halloween-pyntat (som vid påsk och påskkärring-gående, endast hos de med påskpyntat utomhus).

Jag vet att det var någon lam förståsigpåare som i tidningen menade att man kan ta en dag som passar och det är väl så klart att det låta så lamt för att vara korrekt. Jomen gör som du vill och som det passar dig.

Första helgen i november är det Allhelgona, vilket är en stillsam högtid och rent respektlöst gå och knacka på dörrar och busa.

Min fundering nu, i samhället påtalas ofta att man har en egoistisk syn och mycket me myself and I (and my family) mentalitet. Respekt och hänsyn till andra är inte vanligt förekommande. Vi gör som det passar för vår familj oavsett hur det påverkar andra... Kan det vara så att just ovan inställning, att det firas när det passar istället för rätt dag och  man är van att göra som man vill istället för att acceptera att man kanske får hoppa över om det inte passar? Och att det är egna anpassningar som gäller även om det stör och/eller urholkar för andra och de egna iom att alla inte står redo övriga dagar och rent av kan bli irriterade.

Det blev ett långt ut lägg?

Vad tänker ni andra? Har jag bara blivit medelålders och grinig eller kan det ligga något i det?

• Svar på tråden Bus-eller-godisdag - 31 oktober
  • Anonym (??)

Fattar inte riktigt problemet, var barn här och knackade på både på fredagen och lördagen, jag hade inget godis så jag öppnade inte...då går de ju vidare till nästa. Hur kan man vara så försurad att man blir störd av att det ringer på dörren några enstaka gånger?

• molly50
    Tow2Mater skrev 2022-10-31 19:13:32 följande:
    För att det är en stor del av hela konceptet Halloween.

Gör en svensk version och kalla det inte Halloween om det inte ska ingå. Fira typ Höststorm - klä ut er och bege er ut på promenad i höstrusket. Kom in igen och drick varm choklad. Jay, så roligt!
    Jag har inte heller något emot att barnen ska få fira.
    Det jag vänder mig mest emot är när barn hittar på bus som att kasta ägg eller spruta ketchup på folks hus.
    Och det får att de inte får godis eller om den de ringer på hos inte öppnar eller kanske inte ens är hemma.
    Just den delen kan man gott undvika.
    Och att lära barnen att bara gå till pyntade hus.
    Vi har inget pynt ute,bara ett par vanliga ljuslyktor (inga pumpor), och de har ändå varit här.
    Så uppenbarligen så vet inte alla vad som gäller. 
  • molly50
    Anonym (??) skrev 2022-10-31 20:53:10 följande:

Fattar inte riktigt problemet, var barn här och knackade på både på fredagen och lördagen, jag hade inget godis så jag öppnade inte...då går de ju vidare till nästa. Hur kan man vara så försurad att man blir störd av att det ringer på dörren några enstaka gånger?

Problemet är väl när de hittar på bus om de inte får godis eller ingen öppnar.
    Här fick några grannar huset äggade ,för ett par år sen, av ett gäng tonåringar då de inte öppnade.
    Sådant tycker jag inte är ok.
    Det liknar mer skadegörelse än bus.
    Och tonåringar är för stora för det här med bus eller godis,tycker jag. 
  • Daphodil

Vad mycket negativitet det var i denna tråd. Pynta inte, och öppna inte om ni inte vill ge godis. Livet måste ha få motgångar om man blir nedbruten av att inte få halloweenpynta sin trädgård utan att få bus-eller-godis på köpet.

Har haft små spöken här lördag till måndag, alla trevliga och artiga. Har varit ute med mina egna barn, som lyser av oförställd glädje efteråt, och som hittills inte har blivit tiggare på heltid pga detta.

• Anonym (Jo)
    molly50 skrev 2022-10-31 20:58:01 följande:
    Problemet är väl när de hittar på bus om de inte får godis eller ingen öppnar.
    Här fick några grannar huset äggade ,för ett par år sen, av ett gäng tonåringar då de inte öppnade.
    Sådant tycker jag inte är ok.
    Det liknar mer skadegörelse än bus.
    Och tonåringar är för stora för det här med bus eller godis,tycker jag. 
    Vad trist
  • molly50
    Anonym (Jo) skrev 2022-10-31 21:42:30 följande:
    Vad trist
    Ja,det är det verkligen. 
    Och de förstör ju även för alla andra som vill fira på ett bra sätt. 
  • Anonym (Ordning)

Självklart går man bara på halloween, dvs 31/10.
    i vårt område är regeln att man bara knackar på hus med tänd pumpa utanför. Något alla barn från åtminstone 5 år förstår.

Går man en annan dag kan man inte räkna med att nån öppnar eller har godis hemma.

(har heller aldrig hört regeln om att bara gå till de med påskris, kommer från södra Norrland. Vi gick påskkärring på skärtorsdagen, det är ju då häxorna flög till Blåkulla, men i västra Götaland verkar de gå på påskafton. vissa orter har ju påsksmällare också, traditioner är olika på olika orter)

• molly50
    Anonym (Ordning) skrev 2022-11-01 11:59:07 följande:

Självklart går man bara på halloween, dvs 31/10.
    i vårt område är regeln att man bara knackar på hus med tänd pumpa utanför. Något alla barn från åtminstone 5 år förstår.

Går man en annan dag kan man inte räkna med att nån öppnar eller har godis hemma.

(har heller aldrig hört regeln om att bara gå till de med påskris, kommer från södra Norrland. Vi gick påskkärring på skärtorsdagen, det är ju då häxorna flög till Blåkulla, men i västra Götaland verkar de gå på påskafton. vissa orter har ju påsksmällare också, traditioner är olika på olika orter)

Alla barn verkar inte förstå detta med tända pumpor.
    Här har barnen varit trots att vi inte har någon pumpa ute.
    Utan bara ett par vanliga ljuslyktor.
    Och ena dagen var de inte ens tända då vi hade varit borta.
  • Anonym (Ordning)
    molly50 skrev 2022-11-01 12:11:02 följande:
    Alla barn verkar inte förstå detta med tända pumpor.
    Här har barnen varit trots att vi inte har någon pumpa ute.
    Utan bara ett par vanliga ljuslyktor.
    Och ena dagen var de inte ens tända då vi hade varit borta.
    Utifrån vad man läser här verkar ju många föräldrar köra på den dag som passa dem bäst så då är det ju inte konstigt att barnen går fel.
    I slutändan är det trist för barnen som riskerar att dels bli utan godis när de är inställda på det men framförallt riskerar att bli utskällda av vuxna som lessnar på att barn knackat på hela helgen...
  • molly50
    Anonym (Ordning) skrev 2022-11-01 13:29:34 följande:
    Utifrån vad man läser här verkar ju många föräldrar köra på den dag som passa dem bäst så då är det ju inte konstigt att barnen går fel.
    I slutändan är det trist för barnen som riskerar att dels bli utan godis när de är inställda på det men framförallt riskerar att bli utskällda av vuxna som lessnar på att barn knackat på hela helgen...
    Ja,jag håller med dig. 
  • Anonym (Rätt dag)

Självklart kan man i ett kvarter/by bestämma något lokalt... Men i vårt kvarter kör vi hårt med 31/10, pyntade hus. Och då är det Halloween-pynt som är grejen.

När barnen är små behöver de få med vuxna... Och de behöver fostras in i vad som gäller. Och vi vuxna behöver vara tydliga om vad som gäller!

Att ställa ut en karvad pumpa 31/10 är faktiskt att berätta att man firar högtiden!

I påsk har vi alltid gått till de vi känner. Hoppat över grannar som vi aldrig träffat...

Svar på tråden Bus-eller-godisdag - 31 oktober