• molly50

Bus-eller-godisdag - 31 oktober

Här har det redan varit ett par gäng med barn och ringt på. Ett i fredags och ett igår. Och än är helgen inte slut.
    I fredags öppnade jag och barnen fick lite godis. Igår var vi inte hemma.
    Vi har heller inget pynt ute på gården.
    Och jag håller med om att man ska gå på rätt dag,d 31/10.
    Men problemet är nog att många inte vet vilka regler som gäller kring detta.
    Frågan är bara hur man ska kunna nå ut till folk. 

• molly50
    Anonym (Annat) skrev 2022-10-31 09:19:16 följande:
    Nej det är inget nytt, det är samma vis påsk, man går bara påskkärring till de som har färgglatt påskris ute.

För alla oss barn som växte upp i höghuskomplex fanns det inget ris att gå efter och ingen har nånsin sagt nåt om det heller så vi plingade på hos allt och alla. 
    Det här med påskriset har jag inte hört talas om.
    Däremot detta med lysande pumpor.
    Vis påsk brukar vi ha ris ute.
    Men vi har inget pynt ute på gården nu. Inga pumpor eller så.
    Bara lite pynt inomhus.
    Och ändå så kommer det barn hit och ringer på.
    Så alla verkar inte ha koll på dessa regler.
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2022-10-31 14:03:04 följande:

Men häng en stor lapp med texten "vi firar inte xx" på dörren om ni inte vill bli störda. Eller ställ ut en skål med godis utanför dörren och be dem ta själva utan att ringa på. Det minskar väl iallafall dem som plingar på. Sen är det väl bara att inte öppna, och har ni en gammaldags ringklocka stoppa in en tändsticka i den så stör den inte. Ar det en nyare ringklocka går det väl bara att koppla ur den på kvällen.

Är det inte bättre att de som är intresserade av firandet sätter upp lappar på skolor,förskolor,affärer och skriver i facebookgrupper och förklarar hur firandet ska gå till?
    Varför ska de som inte är intresserade behöva engagera sig i det?
  • molly50
    Anonym (xxx) skrev 2022-10-31 14:26:53 följande:
    Håller med. De som vill fira och tigga godis kan ta reda på vilka som är med på det, och låta andra vara ifred. 
    Ja,jag tycker att man,som förälder till dessa barn,kan ta reda på vad som gäller och informera andra så kan den som inte vill vara med göra det valet. 
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2022-10-31 14:03:04 följande:

Men häng en stor lapp med texten "vi firar inte xx" på dörren om ni inte vill bli störda. Eller ställ ut en skål med godis utanför dörren och be dem ta själva utan att ringa på. Det minskar väl iallafall dem som plingar på. Sen är det väl bara att inte öppna, och har ni en gammaldags ringklocka stoppa in en tändsticka i den så stör den inte. Ar det en nyare ringklocka går det väl bara att koppla ur den på kvällen.

Detta med ringklockan.
    Det är inte alls säkert att det hjälper att stoppa en tändsticka i den eller koppla ur den.
    Här använde barnen inte ens dörrklockan utan knackade på dörren. 
    Inte har jag lust att köpa godis och ställa ut en skål utanför dörren till andras barn heller.
    Då är ju risken stor att något barn blir utan.
    Bättre då att själv ge dem några bitar var. 
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2022-10-31 15:38:03 följande:
    Nej det är inte bättre, for det kommer inte fungera ändå. Vill du inte ha reklam i brevladan sätter du upp en lapp. Samma här.
    Och hur vet du att det inte kommer att fungera?
    Tow2Mater skrev 2022-10-31 15:39:07 följande:
    Men låt bli då. Fortsätt gnäll om det känns bätte. Jag försökte bara ge lite konstruktiva förslag.
    Jo,men inga förslag som kommer att fungera.

Jag gnäller inte. Jag föreslog bara att man kan informera om vilka regler som gäller kring Halloween och påsk innan man skickar ut sina barn. 
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2022-10-31 19:13:32 följande:
    För att det är en stor del av hela konceptet Halloween.

Gör en svensk version och kalla det inte Halloween om det inte ska ingå. Fira typ Höststorm - klä ut er och bege er ut på promenad i höstrusket. Kom in igen och drick varm choklad. Jay, så roligt!
    Jag har inte heller något emot att barnen ska få fira.
    Det jag vänder mig mest emot är när barn hittar på bus som att kasta ägg eller spruta ketchup på folks hus.
    Och det får att de inte får godis eller om den de ringer på hos inte öppnar eller kanske inte ens är hemma.
    Just den delen kan man gott undvika.
    Och att lära barnen att bara gå till pyntade hus.
    Vi har inget pynt ute,bara ett par vanliga ljuslyktor (inga pumpor), och de har ändå varit här.
    Så uppenbarligen så vet inte alla vad som gäller. 
  • molly50
    Anonym (??) skrev 2022-10-31 20:53:10 följande:

Fattar inte riktigt problemet, var barn här och knackade på både på fredagen och lördagen, jag hade inget godis så jag öppnade inte...då går de ju vidare till nästa. Hur kan man vara så försurad att man blir störd av att det ringer på dörren några enstaka gånger?

Problemet är väl när de hittar på bus om de inte får godis eller ingen öppnar.
    Här fick några grannar huset äggade ,för ett par år sen, av ett gäng tonåringar då de inte öppnade.
    Sådant tycker jag inte är ok.
    Det liknar mer skadegörelse än bus.
    Och tonåringar är för stora för det här med bus eller godis,tycker jag. 
  • molly50
    Anonym (Jo) skrev 2022-10-31 21:42:30 följande:
    Vad trist
    Ja,det är det verkligen. 
    Och de förstör ju även för alla andra som vill fira på ett bra sätt. 
  • molly50
    Anonym (Ordning) skrev 2022-11-01 11:59:07 följande:

Självklart går man bara på halloween, dvs 31/10.
    i vårt område är regeln att man bara knackar på hus med tänd pumpa utanför. Något alla barn från åtminstone 5 år förstår.

Går man en annan dag kan man inte räkna med att nån öppnar eller har godis hemma.

(har heller aldrig hört regeln om att bara gå till de med påskris, kommer från södra Norrland. Vi gick påskkärring på skärtorsdagen, det är ju då häxorna flög till Blåkulla, men i västra Götaland verkar de gå på påskafton. vissa orter har ju påsksmällare också, traditioner är olika på olika orter)

Alla barn verkar inte förstå detta med tända pumpor.
    Här har barnen varit trots att vi inte har någon pumpa ute.
    Utan bara ett par vanliga ljuslyktor.
    Och ena dagen var de inte ens tända då vi hade varit borta.
  • molly50
    Anonym (Ordning) skrev 2022-11-01 13:29:34 följande:
    Utifrån vad man läser här verkar ju många föräldrar köra på den dag som passa dem bäst så då är det ju inte konstigt att barnen går fel.
    I slutändan är det trist för barnen som riskerar att dels bli utan godis när de är inställda på det men framförallt riskerar att bli utskällda av vuxna som lessnar på att barn knackat på hela helgen...
    Ja,jag håller med dig. 
Svar på tråden Bus-eller-godisdag - 31 oktober