• Anonym (Ibland missar man)

Bus-eller-godisdag - 31 oktober

Så här i Halloween tider kommer de varje år återkommande frågorna om ?bus-eller-godis-knackande?, hos vem och vilken dag. Och om i år när rätta dagen, måndag, inte passar så kommer vi gå runt på lördagen för att det är godisätardagen eller söndag eftersom det passar vår familj osv osv osv,

Halloween är alltid 31/10

?Bus-eller-godis-knackande? sker den dagen och för att inte störa de som inte är intresserade knackar man på hos dem som tydligt har Halloween-pyntat (som vid påsk och påskkärring-gående, endast hos de med påskpyntat utomhus).

Jag vet att det var någon lam förståsigpåare som i tidningen menade att man kan ta en dag som passar och det är väl så klart att det låta så lamt för att vara korrekt. Jomen gör som du vill och som det passar dig.

Första helgen i november är det Allhelgona, vilket är en stillsam högtid och rent respektlöst gå och knacka på dörrar och busa.

Min fundering nu, i samhället påtalas ofta att man har en egoistisk syn och mycket me myself and I (and my family) mentalitet. Respekt och hänsyn till andra är inte vanligt förekommande. Vi gör som det passar för vår familj oavsett hur det påverkar andra... Kan det vara så att just ovan inställning, att det firas när det passar istället för rätt dag och  man är van att göra som man vill istället för att acceptera att man kanske får hoppa över om det inte passar? Och att det är egna anpassningar som gäller även om det stör och/eller urholkar för andra och de egna iom att alla inte står redo övriga dagar och rent av kan bli irriterade.

Det blev ett långt ut lägg?

Vad tänker ni andra? Har jag bara blivit medelålders och grinig eller kan det ligga något i det?

• Svar på tråden Bus-eller-godisdag - 31 oktober
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2022-10-31 14:03:04 följande:

Men häng en stor lapp med texten "vi firar inte xx" på dörren om ni inte vill bli störda. Eller ställ ut en skål med godis utanför dörren och be dem ta själva utan att ringa på. Det minskar väl iallafall dem som plingar på. Sen är det väl bara att inte öppna, och har ni en gammaldags ringklocka stoppa in en tändsticka i den så stör den inte. Ar det en nyare ringklocka går det väl bara att koppla ur den på kvällen.

Är det inte bättre att de som är intresserade av firandet sätter upp lappar på skolor,förskolor,affärer och skriver i facebookgrupper och förklarar hur firandet ska gå till?
    Varför ska de som inte är intresserade behöva engagera sig i det?
  • Anonym (xxx)
    molly50 skrev 2022-10-31 14:19:53 följande:
    Är det inte bättre att de som är intresserade av firandet sätter upp lappar på skolor,förskolor,affärer och skriver i facebookgrupper och förklarar hur firandet ska gå till?
    Håller med. De som vill fira och tigga godis kan ta reda på vilka som är med på det, och låta andra vara ifred. 
  • molly50
    Anonym (xxx) skrev 2022-10-31 14:26:53 följande:
    Håller med. De som vill fira och tigga godis kan ta reda på vilka som är med på det, och låta andra vara ifred. 
    Ja,jag tycker att man,som förälder till dessa barn,kan ta reda på vad som gäller och informera andra så kan den som inte vill vara med göra det valet. 
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2022-10-31 14:03:04 följande:

Men häng en stor lapp med texten "vi firar inte xx" på dörren om ni inte vill bli störda. Eller ställ ut en skål med godis utanför dörren och be dem ta själva utan att ringa på. Det minskar väl iallafall dem som plingar på. Sen är det väl bara att inte öppna, och har ni en gammaldags ringklocka stoppa in en tändsticka i den så stör den inte. Ar det en nyare ringklocka går det väl bara att koppla ur den på kvällen.

Detta med ringklockan.
    Det är inte alls säkert att det hjälper att stoppa en tändsticka i den eller koppla ur den.
    Här använde barnen inte ens dörrklockan utan knackade på dörren. 
    Inte har jag lust att köpa godis och ställa ut en skål utanför dörren till andras barn heller.
    Då är ju risken stor att något barn blir utan.
    Bättre då att själv ge dem några bitar var. 
  • Tow2Mater
    molly50 skrev 2022-10-31 14:19:53 följande:
    Nej det är inte bättre, for det kommer inte fungera ändå. Vill du inte ha reklam i brevladan sätter du upp en lapp. Samma här.
  • Tow2Mater
    molly50 skrev 2022-10-31 14:48:27 följande:
    Detta med ringklockan.
    Det är inte alls säkert att det hjälper att stoppa en tändsticka i den eller koppla ur den.
    Här använde barnen inte ens dörrklockan utan knackade på dörren. 
    Inte har jag lust att köpa godis och ställa ut en skål utanför dörren till andras barn heller.
    Då är ju risken stor att något barn blir utan.
    Bättre då att själv ge dem några bitar var. 
    Men låt bli då. Fortsätt gnäll om det känns bätte. Jag försökte bara ge lite konstruktiva förslag.
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2022-10-31 15:38:03 följande:
    Nej det är inte bättre, for det kommer inte fungera ändå. Vill du inte ha reklam i brevladan sätter du upp en lapp. Samma här.
    Och hur vet du att det inte kommer att fungera?
    Tow2Mater skrev 2022-10-31 15:39:07 följande:
    Men låt bli då. Fortsätt gnäll om det känns bätte. Jag försökte bara ge lite konstruktiva förslag.
    Jo,men inga förslag som kommer att fungera.

Jag gnäller inte. Jag föreslog bara att man kan informera om vilka regler som gäller kring Halloween och påsk innan man skickar ut sina barn. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (mjau) skrev 2022-10-31 11:04:48 följande:
    Allting är nytt någon gång.

Tigga godis har vi gjort i decennier, men då kring påsk istället. Det har helt dött ut, i alla fall där jag bor är det inte en kotte som är ute vid påsk. Däremot klär de små barnen ut sig till påskkärringar fortfarande.

Folk gillar att fira saker med barn där man får spöka ut sig och äta godis. Inte så konstigt egentligen. Barn kanske har svårare att uppskatta Allhelgona på samma sätt. 

Men jag förstår vad du menar, jag vill inte heller att de ringer på min dörr flera gånger samma vecka. 
    Jag har inga problem med att barn spökar ut sig och äter godis på Halloween. Det har våra ungar gjort sen de var några år gamla. 

Det är att tigga av ovilliga grannar som inte firar Halloween jag vänder mig mot. Här klär barnen ut sig på påsk också, men de går inte runt och knackar dörr och tigger godis. Så varför ska man egentligen göra det på Halloween? 

Det klart att ungarna ska få klä ut sig och ha kul. Man väljer själv vilka högtider man vill delta i. Men det gäller grannarna också.
  • Tow2Mater
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-10-31 16:34:31 följande:
    Jag har inga problem med att barn spökar ut sig och äter godis på Halloween. Det har våra ungar gjort sen de var några år gamla. 

Det är att tigga av ovilliga grannar som inte firar Halloween jag vänder mig mot. Här klär barnen ut sig på påsk också, men de går inte runt och knackar dörr och tigger godis. Så varför ska man egentligen göra det på Halloween? 

Det klart att ungarna ska få klä ut sig och ha kul. Man väljer själv vilka högtider man vill delta i. Men det gäller grannarna också.
    För att det är en stor del av hela konceptet Halloween.

Gör en svensk version och kalla det inte Halloween om det inte ska ingå. Fira typ Höststorm - klä ut er och bege er ut på promenad i höstrusket. Kom in igen och drick varm choklad. Jay, så roligt!
  • Anonym (xxx)

Pratade om detta på jobbet idag. Många föräldrar som tycker det är helt ok att deras ungar går runt och tigger godis. Sedan  blir de sura när folk inte öppnar, eller inte ger något godis. Acceptansen och respektren ska gå åt båda håll. 

Svar på tråden Bus-eller-godisdag - 31 oktober