• Anonym (Ibland missar man)

Bus-eller-godisdag - 31 oktober

Så här i Halloween tider kommer de varje år återkommande frågorna om ?bus-eller-godis-knackande?, hos vem och vilken dag. Och om i år när rätta dagen, måndag, inte passar så kommer vi gå runt på lördagen för att det är godisätardagen eller söndag eftersom det passar vår familj osv osv osv,

Halloween är alltid 31/10

?Bus-eller-godis-knackande? sker den dagen och för att inte störa de som inte är intresserade knackar man på hos dem som tydligt har Halloween-pyntat (som vid påsk och påskkärring-gående, endast hos de med påskpyntat utomhus).

Jag vet att det var någon lam förståsigpåare som i tidningen menade att man kan ta en dag som passar och det är väl så klart att det låta så lamt för att vara korrekt. Jomen gör som du vill och som det passar dig.

Första helgen i november är det Allhelgona, vilket är en stillsam högtid och rent respektlöst gå och knacka på dörrar och busa.

Min fundering nu, i samhället påtalas ofta att man har en egoistisk syn och mycket me myself and I (and my family) mentalitet. Respekt och hänsyn till andra är inte vanligt förekommande. Vi gör som det passar för vår familj oavsett hur det påverkar andra... Kan det vara så att just ovan inställning, att det firas när det passar istället för rätt dag och  man är van att göra som man vill istället för att acceptera att man kanske får hoppa över om det inte passar? Och att det är egna anpassningar som gäller även om det stör och/eller urholkar för andra och de egna iom att alla inte står redo övriga dagar och rent av kan bli irriterade.

Det blev ett långt ut lägg?

Vad tänker ni andra? Har jag bara blivit medelålders och grinig eller kan det ligga något i det?

• Svar på tråden Bus-eller-godisdag - 31 oktober
    Anonym (mjau) skrev 2022-10-27 10:36:47 följande:

I vårt område är halloween-godis-vandringen imorgon fredag 28:e oktober. Vi har dessutom bestämt att man bara ringer på hos de som har anmält att de vill dela ut godis och gå runt med sina barn så slipper övriga få påhälsningar och det blir inget spring i trapphusen osv. Folk står utanför sina portar och delar ut godis. 

Det har blivit väldigt populärt här och ca 200 familjer är anmälda i år. Spöke Skrattande

Självklart vet alla att man i USA firar detta 31 oktober. Men då är många bortresta här och alla barnen vill vara med om det här spektaklet innan de åker bort. 

Då låter det som att det är mer som en uppstyrd aktivitet a´la "Vårt-område"-dagen när man har anmält sig och det finns riktlinjer. Som en områdesfest. Det tycker jag låter superkul!

Det är lite skillnad mot att låta barnen gå runt i området random dag i närheten av Halloween och tigga godis för att det passar bättre.

• Anonym (mjau)
    Anonym (Ibland missar man) skrev 2022-10-28 09:09:57 följande:

Då låter det som att det är mer som en uppstyrd aktivitet a´la "Vårt-område"-dagen när man har anmält sig och det finns riktlinjer. Som en områdesfest. Det tycker jag låter superkul!

Det är lite skillnad mot att låta barnen gå runt i området random dag i närheten av Halloween och tigga godis för att det passar bättre.

Ja, jag tycker det är bra för att man kan slussa in alla nissar som vill gå med sina barn alla möjliga dagar. Det är lätt att säga då att "vi gör det här den 28:e". Sen får det vara klart och inget mer spring. 
  • Anonym (En dag räcker)

Jag tycker man ska hålla sig till rätt dag d v s 31:a och bara knacka på hos dem som har något Halloweenpynt ute. För det är drygt när det håller på i flera dagar. Det bor många barn i vårt område så det blir mycket pling på dörren. Igår var det flera gäng som gick i vårt kvarter. Vi kom hem ganska sent efter en lång dag och ville inte bli störda. Jag plockade in allt Halloweenpynt just på grund av det men det kom ändå ett par barn dessutom tillsammans med sin förälder. 

Jag gav barnen godis eftersom jag redan köpt hem för barnen vet inte bättre. Personligen tycker jag dock att det var ohyfsat samt att föräldern borde veta bättre än att plinga på ett hus utan pynt och dessutom på fel dag.

Jag ska själv gå med ett gäng ungar på måndag och jag gillar Halloween men när det håller på flera kvällar i rad så blir det för mycket.

• Postman

Jag öppnar inte. Tycker det mest är trams och rent tiggeri egentligen. Jag förstår inte meningen med detta.

• molly50

Här har det redan varit ett par gäng med barn och ringt på. Ett i fredags och ett igår. Och än är helgen inte slut.
    I fredags öppnade jag och barnen fick lite godis. Igår var vi inte hemma.
    Vi har heller inget pynt ute på gården.
    Och jag håller med om att man ska gå på rätt dag,d 31/10.
    Men problemet är nog att många inte vet vilka regler som gäller kring detta.
    Frågan är bara hur man ska kunna nå ut till folk. 

• Anonym (Vbjkl)

Jag förstår att barnen går på en lördag och inte på en måndag, (även om det är höstlov vilket jag kom på i skrivande stund!) Men det jag däremot inte begriper är varför en del går så sent på kvällen, särskilt som dom vet att man har småbarn. Det är ohyfsat på riktigt. 

Det här med att man bara går till pyntade hus, är det nåt nytt eller? Aldrig hört talas om och här går folk till alla hus oavsett pynt eller inte. Till oss är barnen välkomna oavsett dag men inte sent på kvällen.

• Anonym (Vbjkl)
    Anonym (Irriterande) skrev 2022-10-27 09:09:11 följande:

Det är ytterst sällan någon går påskkärring lördagen innan skärtorsdagen, för att det passar dem bättre. Så resonerar jag också med halloween. Det här med att gå till pyntade hus är inte heller något som respekteras. Sjukt irriterande när det ringer på dörren flera kvällar, precis när man nattat minstingen. Förstår inte varför inte föräldrar kan lära ungarna vad som gäller!

Verkligen!
    Anonym (Vbjkl) skrev 2022-10-31 00:35:58 följande:

Jag förstår att barnen går på en lördag och inte på en måndag, (även om det är höstlov vilket jag kom på i skrivande stund!) Men det jag däremot inte begriper är varför en del går så sent på kvällen, särskilt som dom vet att man har småbarn. Det är ohyfsat på riktigt. 

Det här med att man bara går till pyntade hus, är det nåt nytt eller? Aldrig hört talas om och här går folk till alla hus oavsett pynt eller inte. Till oss är barnen välkomna oavsett dag men inte sent på kvällen.

Nej det är inget nytt, det är samma vis påsk, man går bara påskkärring till de som har färgglatt påskris ute.

"Signalen" att man är med i leken så att säga.

Även lite likt hur det är på en hel del håll i skärgården (både på öst och västkust) en piratflagga för att signalera att man har leksuga barn ombord på båten, så båtfolk som önskar en tyst och stilla naturupplevelse bör välja annan förtöjningsplats.
  • Anonym (Annat)
    Nej det är inget nytt, det är samma vis påsk, man går bara påskkärring till de som har färgglatt påskris ute.

För alla oss barn som växte upp i höghuskomplex fanns det inget ris att gå efter och ingen har nånsin sagt nåt om det heller så vi plingade på hos allt och alla. 
  • Anonym (xxx)

Tycker det är ett jäkla ofog att gå och tigga godis, vilken dag det än är. Och att man inte ska få pynta, om man vill slippa. Köp eget godis till era ungar, men låt oss andra vara ifred. 

Svar på tråden Bus-eller-godisdag - 31 oktober