• Anonym (Ibland missar man)

Bus-eller-godisdag - 31 oktober

Så här i Halloween tider kommer de varje år återkommande frågorna om ?bus-eller-godis-knackande?, hos vem och vilken dag. Och om i år när rätta dagen, måndag, inte passar så kommer vi gå runt på lördagen för att det är godisätardagen eller söndag eftersom det passar vår familj osv osv osv,

Halloween är alltid 31/10

?Bus-eller-godis-knackande? sker den dagen och för att inte störa de som inte är intresserade knackar man på hos dem som tydligt har Halloween-pyntat (som vid påsk och påskkärring-gående, endast hos de med påskpyntat utomhus).

Jag vet att det var någon lam förståsigpåare som i tidningen menade att man kan ta en dag som passar och det är väl så klart att det låta så lamt för att vara korrekt. Jomen gör som du vill och som det passar dig.

Första helgen i november är det Allhelgona, vilket är en stillsam högtid och rent respektlöst gå och knacka på dörrar och busa.

Min fundering nu, i samhället påtalas ofta att man har en egoistisk syn och mycket me myself and I (and my family) mentalitet. Respekt och hänsyn till andra är inte vanligt förekommande. Vi gör som det passar för vår familj oavsett hur det påverkar andra... Kan det vara så att just ovan inställning, att det firas när det passar istället för rätt dag och  man är van att göra som man vill istället för att acceptera att man kanske får hoppa över om det inte passar? Och att det är egna anpassningar som gäller även om det stör och/eller urholkar för andra och de egna iom att alla inte står redo övriga dagar och rent av kan bli irriterade.

Det blev ett långt ut lägg?

Vad tänker ni andra? Har jag bara blivit medelålders och grinig eller kan det ligga något i det?

• Svar på tråden Bus-eller-godisdag - 31 oktober
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Vbjkl) skrev 2022-10-31 00:35:58 följande:

Jag förstår att barnen går på en lördag och inte på en måndag, (även om det är höstlov vilket jag kom på i skrivande stund!) Men det jag däremot inte begriper är varför en del går så sent på kvällen, särskilt som dom vet att man har småbarn. Det är ohyfsat på riktigt. 

Det här med att man bara går till pyntade hus, är det nåt nytt eller? Aldrig hört talas om och här går folk till alla hus oavsett pynt eller inte. Till oss är barnen välkomna oavsett dag men inte sent på kvällen.

I vårt område är det sedan länge en oskriven regel att man bara går till Halloweenpyntade hus och lämnar övriga ifred. Vilken dag är mindre relevant här, bara man inte stör dem som inte vill vara med. Detsamma gäller vid påsk.

Alla ska kunna välja vilka högtider de vill delta i, inte påtvingas oönskade besök från barn som dessutom ställer till "bus" om man inte har godis hemma. Om den för Sverige nya Halloweentraditionen ska bli accepterad, är det viktigt att detta följs. Sen får ungarna klä ut sig till spöken och monster hur mycket de vill, fira hur mycket de vill. Men bara gå till dem som är med på det hela. Här är det mest andra barnfamiljer och inga andra.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-10-31 09:22:27 följande:
    I vårt område är det sedan länge en oskriven regel att man bara går till Halloweenpyntade hus och lämnar övriga ifred. Vilken dag är mindre relevant här, bara man inte stör dem som inte vill vara med. Detsamma gäller vid påsk.

Alla ska kunna välja vilka högtider de vill delta i, inte påtvingas oönskade besök från barn som dessutom ställer till "bus" om man inte har godis hemma. Om den för Sverige nya Halloweentraditionen ska bli accepterad, är det viktigt att detta följs. Sen får ungarna klä ut sig till spöken och monster hur mycket de vill, fira hur mycket de vill. Men bara gå till dem som är med på det hela. Här är det mest andra barnfamiljer och inga andra.
    Så man ska alltså inte få lov att pynta i sin egen trädgård och ändå slippa att ungarna tigger godis?

Halloween och vårt All Helgon är högtider med samma rötter, som firas på helt olika sätt. I båda fallen är denna dag / denna helg tillägnad de döda, något som har urgamla rötter. På Irland hette högtiden ursprungligen Samhain och var även det keltiska nyåret. Detta utvecklades i USA till dagens spökjipppo. Inget fel i det, låt ungarna har kul, men jag har ibland undrat varför trick or treat-traditionen infördes här. Hade det inte räckt med spökfester eller maskerader för ungarna?

Anonym (xxx) skrev 2022-10-31 09:26:05 följande:
    Så man ska alltså inte få lov att pynta i sin egen trädgård och ändå slippa att ungarna tigger godis?
    Jag har inte tänkt på det, och i vårt område har det vad jag vet inte varit något problem, då de som inte vill vara med inte pyntar på det sättet. (Alltså med pumpor och spöken och sånt). Men du har helt klart en poäng.

För att de som vill fira ska kunna ha kul utan att irritera omgivningen, kanske det är bättre att ungarna bara går till varandras familjer, eller till de som anmält intresse. Men som jag skrev ovan, jag förstår inte varför trick or treat infördes här. Varför är det nödvändigt att gå runt och knacka dörr, fast det gäller en ny tradition som de flesta i Sverige inte firar? Man kan väl fira på andra sätt.
  • Anonym (mjau)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-10-31 09:30:22 följande:

Halloween och vårt All Helgon är högtider med samma rötter, som firas på helt olika sätt. I båda fallen är denna dag / denna helg tillägnad de döda, något som har urgamla rötter. På Irland hette högtiden ursprungligen Samhain och var även det keltiska nyåret. Detta utvecklades i USA till dagens spökjipppo. Inget fel i det, låt ungarna har kul, men jag har ibland undrat varför trick or treat-traditionen infördes här. Hade det inte räckt med spökfester eller maskerader för ungarna?

Varför har vi några traditioner överhuvudtaget? Många av dem kommer ju från andra kulturer och traditioner. Vi firar inte midvinterblot längre, utan en judisk profet istället. Vi har julgranar som började pyntas i Tyskland osv.

Det är klart barnen vill gå bus eller godis, eftersom de vill ha godis.  
  • Anonym (W)
    Anonym (Annat) skrev 2022-10-31 09:19:16 följande:
    Nej det är inget nytt, det är samma vis påsk, man går bara påskkärring till de som har färgglatt påskris ute.

För alla oss barn som växte upp i höghuskomplex fanns det inget ris att gå efter och ingen har nånsin sagt nåt om det heller så vi plingade på hos allt och alla. 
    Nej, det är måste vara något väldigt lokalt. Aldrig heller hört detta på över 30 år :D
    Anonym (mjau) skrev 2022-10-31 09:44:50 följande:
    Varför har vi några traditioner överhuvudtaget? Många av dem kommer ju från andra kulturer och traditioner. Vi firar inte midvinterblot längre, utan en judisk profet istället. Vi har julgranar som började pyntas i Tyskland osv.

Det är klart barnen vill gå bus eller godis, eftersom de vill ha godis.  
    Traditioner förändras ständigt, i alla länder. Att gå runt och tigga godis i ett land där de flesta inte firar en viss tradition, är inte alltid så välkommet dock. Till skillnad från närliggande All Helgona, är Halloweenfirande relativt nytt i Sverige, bara några decennier gammalt.

Men som sagt, det funkar ju om barnen bara knackar på hos dem som firar eller har sagt att det är ok. Dock sker det inte alltid och inte alltid på rätt dag heller.
  • Anonym (mjau)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-10-31 10:56:40 följande:
    Traditioner förändras ständigt, i alla länder. Att gå runt och tigga godis i ett land där de flesta inte firar en viss tradition, är inte alltid så välkommet dock. Till skillnad från närliggande All Helgona, är Halloweenfirande relativt nytt i Sverige, bara några decennier gammalt.

Men som sagt, det funkar ju om barnen bara knackar på hos dem som firar eller har sagt att det är ok. Dock sker det inte alltid och inte alltid på rätt dag heller.
    Allting är nytt någon gång.

Tigga godis har vi gjort i decennier, men då kring påsk istället. Det har helt dött ut, i alla fall där jag bor är det inte en kotte som är ute vid påsk. Däremot klär de små barnen ut sig till påskkärringar fortfarande.

Folk gillar att fira saker med barn där man får spöka ut sig och äta godis. Inte så konstigt egentligen. Barn kanske har svårare att uppskatta Allhelgona på samma sätt. 

Men jag förstår vad du menar, jag vill inte heller att de ringer på min dörr flera gånger samma vecka. 
  • molly50
    Anonym (Annat) skrev 2022-10-31 09:19:16 följande:
    Nej det är inget nytt, det är samma vis påsk, man går bara påskkärring till de som har färgglatt påskris ute.

För alla oss barn som växte upp i höghuskomplex fanns det inget ris att gå efter och ingen har nånsin sagt nåt om det heller så vi plingade på hos allt och alla. 
    Det här med påskriset har jag inte hört talas om.
    Däremot detta med lysande pumpor.
    Vis påsk brukar vi ha ris ute.
    Men vi har inget pynt ute på gården nu. Inga pumpor eller så.
    Bara lite pynt inomhus.
    Och ändå så kommer det barn hit och ringer på.
    Så alla verkar inte ha koll på dessa regler.
  • Tow2Mater

Men häng en stor lapp med texten "vi firar inte xx" på dörren om ni inte vill bli störda. Eller ställ ut en skål med godis utanför dörren och be dem ta själva utan att ringa på. Det minskar väl iallafall dem som plingar på. Sen är det väl bara att inte öppna, och har ni en gammaldags ringklocka stoppa in en tändsticka i den så stör den inte. Ar det en nyare ringklocka går det väl bara att koppla ur den på kvällen.

Svar på tråden Bus-eller-godisdag - 31 oktober