• Cat's eye

Tycker du att det är okej att röka på?

Tycker du att det är okej att röka på? Skulle du kunna vara tillsammans med en person som ofta röker på? Om inte, ser du på cigaretter och alkohol på samma sätt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att det är okej att röka på?
  • Anonym (V)

Vill ni få lägre antal hjärnceller eller få cancer så kör på med rökat och cigg och alkohol

• Anonym (gg)
    Anonym (V) skrev 2021-05-26 10:08:54 följande:

Vill ni få lägre antal hjärnceller eller få cancer så kör på med rökat och cigg och alkohol

Alkohol ger betydligt färre hjärnceller.

Själv varken röker eller dricker jag, men jag moraliserar inte runt det heller. Hade dock varit glad om mina barn lät bli.
  • Freddie K
    flygrl skrev 2021-05-17 21:06:37 följande:
    Okej och okej, för egen del säger jag deffo NEJ och jag vill inte heller va ihop med nån som röker på och inte hänga med personer som gör det. Jag röker inte heller tobak och vill inte va ihop med nån som röker även om jag kan umgås med såna som använder tobak (har tex. vänner som röker vattenpipa till och från). Alkohol är ok i måttliga mängder nån gång ibland så va ihop med nån som håller sig på den nivån är inga problem. Dricker däremot själv i stort sett aldrig alkohol.
    Jag är beredd att hålla med. . Jag har lite svårt för såna som röker eller dricker för jag gör det inte själv. Jag har träffat en tjej som tyvärr röker, men det får jag väl acceptera. Tur att hon inte dricker eller tar andra droger. .
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Postman
    Kexsmula skrev 2021-05-26 08:26:39 följande:

Är du själv en helt och hållet renlevnadsmänniska? Inga mediciner som är narkotikaklassade och/eller beroendeframkallande? Ingen alkohol? Inget kaffe och/eller koffeindrycker? Äter inte socker?

Nej, att gräsrökning skulle vara en inkörsport till tyngre droger är motbevisat för länge sedan och något som bara tutades i skolbarn på 80-talet.

Och nej, jag röker själv inte gräs eller hasch men har testat när jag var yngre och konstaterade att det inte var något för mig. Skulle inte ha emot att min partner rökte då och då om han ville det. Avskyr alkohol och det om något leder till misär i samhället och hos familjer, har väldigt svårt för partners när de är alkoholpåverkade.

Nej absolut inte, jag nyttjar både alkohol, kaffe och socker, ser inga problem med det heller. Att röka på är inkörsport till tyngre grejer och det för sjukt mycket elände med sig. Ser inget funktion för det. Vi har droger så det räcker redan som folk missbrukar.
  • Anonym (Ö)

Nej, så länge det är olagligt så kommer varken jag eller någon i min närhet göra det.

• Anonym (eee)
    Cat's eye skrev 2021-05-17 18:31:24 följande:

Tycker du att det är okej att röka på? Skulle du kunna vara tillsammans med en person som ofta röker på? Om inte, ser du på cigaretter och alkohol på samma sätt?

Två frågor blir lite svårt att svara på i omröstningen. Jag svarade enligt första frågan. 
  • Anonym (eee)
    Crash Man skrev 2021-05-26 09:50:47 följande:

Jag har rökt cannabis ett 20-tal gånger i mitt liv, men jag tvivlar på att jag någonsin kommer göra det igen. Det är inte för att jag är rädd för cannabisens skadeverkningar utan för att jag tycker det är en ganska tråkig drog. Testa lite psykedelisk svamp istället.

Jag anser givetvis att cannabis ska vara lagligt; det finns ingen logik i att det är olagligt.

Inte logiskt? Senaste forskningen visar tydligt hur man får lägre iq om man använder det. Är inte det ett rätt bra skäl till att det ska vara olagligt. 
  • Freddie K

Om det skulle vara medicinsk marijuana så är det nästan ok. Det är mindre koncentrerat och i mindre doser, även om det likväl är en drog. Kolla bara på ADHD-medicinerna och se vad de innehåller. Det är också narkotikaklassat!

Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Anonym (gg)
    Karlington skrev 2021-05-26 16:41:19 följande:

Nejdå, ganska ny forskning visar ju på att marijuana kan fungera som inkörsport. Se här www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0955395914002047

Att tänka eller forska i de termerna är redan ganska dumt och förlegat. 

Är man en person som intresserar sig för droger och att berusa sig på olika sätt så är man antagligen intresserad av andra droger än bara alkohol och cannabis också, därför ökar ju risken för att en redan riskindivid vill prova olika sorters droger. Det är inte cannabis i sig självt som har en magisk ingrediens som får en att tänka "wow, nu vill jag prova heroin".
  • Karlington
    Anonym (gg) skrev 2021-05-26 17:25:33 följande:
    Att tänka eller forska i de termerna är redan ganska dumt och förlegat. 

Är man en person som intresserar sig för droger och att berusa sig på olika sätt så är man antagligen intresserad av andra droger än bara alkohol och cannabis också, därför ökar ju risken för att en redan riskindivid vill prova olika sorters droger. Det är inte cannabis i sig självt som har en magisk ingrediens som får en att tänka "wow, nu vill jag prova heroin".
    Varför skulle det vara dumt och förlegat? Jag tycker det är mycket nyttigt att samla information och forska i områden som handlar om människans hälsa. Forskning i korrelationer är ju en mycket användbar del av forskningen, speciellt i de områden där det är svårt eller omöjligt att genomföra experimentella studier.

En människa som håller sig ifrån marijuana håller sig också mer sannolikt ifrån heroin. Nu kan det vara som du säger att det är en tredje faktor som driver både marijuana- och heroinmissbruk, men det betyder ju inte att det inte hjälper att hålla sig ifrån marijuana för dessa personer.

Det speglar ju också liknande forskning inom andra områden. T.ex. är barn som har föräldrar som aldrig dricker mindre benägna att dricka själva än föräldrar som dricker ansvarsfullt (till skillnad mot vad många tror), och ju färre sexualpartners folk haft desto mindre är risken för skilsmässa.
  • Crash Man
    Anonym (eee) skrev 2021-05-26 16:46:35 följande:

Inte logiskt? Senaste forskningen visar tydligt hur man får lägre iq om man använder det. Är inte det ett rätt bra skäl till att det ska vara olagligt. 

Jag äger min egen kropp. Om jag vill äta mig gravt överviktig eller knarka bort mina hjärnceller så ska det vara mitt beslut. Jag vill ge optimal frihet till alla människor och det innebär även friheten att fatta idiotiska argument. IQ är för övrigt inte ett särskilt bra sätt att mäta någons intelligens och det säger jag som medlem i mensa.
  • Karlington
    Crash Man skrev 2021-05-26 17:53:04 följande:
    IQ är för övrigt inte ett särskilt bra sätt att mäta någons intelligens och det säger jag som medlem i mensa.
    IQ är väl det bästa måttet på intelligens vi har, och du värdesätter det ju högt nog för att nämna att du minsann är Mensa-medlem. ;)
  • Anonym (Ja ibland)

Mitt ex rökte otroligt mycket cannabis, tycker att det är okej om man röker då och då. Dock var det otroligt svårt att bibehålla en relation med en person som var konstant hög. Jag kommer nog aldrig ingå en sån relation igen.

• Crash Man
    Karlington skrev 2021-05-26 18:03:09 följande:
    IQ är väl det bästa måttet på intelligens vi har, och du värdesätter det ju högt nog för att nämna att du minsann är Mensa-medlem. ;)
    Det är snarare så att jag måste påpeka att jag är medlem i mensa för att kunna bli tagen seriöst i frågan. Annars skulle jag få ett svar i stil med "Det är klart du inte värderar IQ högt när du har en låg IQ.

Varför ska det vara olagligt för mig med en IQ på 135+ att knarka ner min IQ till 120?
Svar på tråden Tycker du att det är okej att röka på?