• Cat's eye

Tycker du att det är okej att röka på?

Tycker du att det är okej att röka på? Skulle du kunna vara tillsammans med en person som ofta röker på? Om inte, ser du på cigaretter och alkohol på samma sätt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att det är okej att röka på?
  • Anonym (Liv)

Bryr mig inte om han röker på, men bryr mig om han röker på ofta.

• Anonym (tobbe)

Nej jag skulle inte vara ihop med någon som röker på. Skulle inte vara ihop med någon som röker överhuvudtaget för att dels luktar det illa. Det gör att personen i fråga kommer vara i mycket sämre form och åldras fortare. Men sen så har cannabis en massa negativa effekter. Forskning visar att både kropp och hjärna tar skada. Sen ja alkohol gör det också. Men det ändrar inte att cannabis inte är bra. Personligen fattar jag inte varför man vill göra sig mer korkad. 

• AnnaZL

Eftersom detta är en fråga på svenska så antar jag att frågan gäller om det är ok att röka på i Sverige. Nej, jag tycker det är så fel det kan bli att stödja organiserad brottslighet som ägnar sig åt misshandel och mord. 

Om fråga gällde tex USA, i delstater där det är lagligt och finns en etisk produktionskedja blir mitt svar att vuxna får göra vad de vill, så länge de inte utsätter andra för fara genom att tex köra bil.

• Anonym (tobbe)
    AnnaZL skrev 2021-05-17 19:19:43 följande:

Eftersom detta är en fråga på svenska så antar jag att frågan gäller om det är ok att röka på i Sverige. Nej, jag tycker det är så fel det kan bli att stödja organiserad brottslighet som ägnar sig åt misshandel och mord. 

Om fråga gällde tex USA, i delstater där det är lagligt och finns en etisk produktionskedja blir mitt svar att vuxna får göra vad de vill, så länge de inte utsätter andra för fara genom att tex köra bil.

Dock så fungerar det inte så även där det är legalt. I Usa så har organiserad brottslighet snarare fått det lättare eftersom dom nu lättare kan tvätta pengar. Och i colorado ökade problemen med brottslighet och droger efter legaliseringen. Flera som röstade för har ångrat sig nu eftersom det blivit mer problem. I flera områden i Sydamerika där dom legaliserat har dom fått problem. Och även i Sverige har vi problem nu när det är olagligt skulle inte bli bättre av att man legaliserade. 
  • Anonym (S)

Mer ok med cannabis än alkohol och ffa tobak. Sedan beror det på om det är någon gång ibland eller jätteofta.

• AnnaZL
    Anonym (tobbe) skrev 2021-05-17 19:25:25 följande:
    Dock så fungerar det inte så även där det är legalt. I Usa så har organiserad brottslighet snarare fått det lättare eftersom dom nu lättare kan tvätta pengar. Och i colorado ökade problemen med brottslighet och droger efter legaliseringen. Flera som röstade för har ångrat sig nu eftersom det blivit mer problem. I flera områden i Sydamerika där dom legaliserat har dom fått problem. Och även i Sverige har vi problem nu när det är olagligt skulle inte bli bättre av att man legaliserade. 
    Jag skrev att jag tyckte det var ok om det "är lagligt och finns en etisk produktionskedja" I den situation du beskriver finns det ingen sådan och är då inte ok för mig. Verkligen trist att det skall vara så, men det borde ju gå att hitta något lagligt företag som odlar själva? Som med kläder, även om det mesta produceras under bedrövliga förhållanden går det att hitta etiska alternativ.

• Postman
    Cat's eye skrev 2021-05-17 18:31:24 följande:

Tycker du att det är okej att röka på? Skulle du kunna vara tillsammans med en person som ofta röker på? Om inte, ser du på cigaretter och alkohol på samma sätt?

Jag tycker INTE det är okey att röka på, aldrig någonsin. Jag skulle definitivt undvika en kvinna som röker, hon skulle åka bort omgående.

En kvinna som dricker alkohol är okey så länge det inte blir överdriven konsumtion.
  • DeNada

Nej, jag tycker inte det är okej att ta droger.

Nej, jag skulle inte vilja vara ihop med ett bänghuve.

Nej, jag ser det inte på samma sätt som illegala droger.
  • AppAppApp
    Postman skrev 2021-05-17 20:04:16 följande:

Jag tycker INTE det är okey att röka på, aldrig någonsin. Jag skulle definitivt undvika en kvinna som röker, hon skulle åka bort omgående.

En kvinna som dricker alkohol är okey så länge det inte blir överdriven konsumtion.

Inte ens vid konsumtion på en holländsk coffeshop, social club i Spanien eller delstat som legaliserat rekreationellt bruk? Svenskar är lite roliga i det avseendet - liberala i allmänhet, men evigt offer för Nils Bejerots livsverk.
  • flygrl

Okej och okej, för egen del säger jag deffo NEJ och jag vill inte heller va ihop med nån som röker på och inte hänga med personer som gör det. Jag röker inte heller tobak och vill inte va ihop med nån som röker även om jag kan umgås med såna som använder tobak (har tex. vänner som röker vattenpipa till och från). Alkohol är ok i måttliga mängder nån gång ibland så va ihop med nån som håller sig på den nivån är inga problem. Dricker däremot själv i stort sett aldrig alkohol.
Svar på tråden Tycker du att det är okej att röka på?